DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EXPRESSIÓ MUSICAL I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11101005
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Alemany
Altres
Anglès
Castellà
Català
Francés
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.tamarit@urv.cat
Professors/es
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol oferir una descoberta del fet musical, i un aprenentatge dels llenguatges més bàsics de la comunicació sonora. Es tracta de prendre consciència de les possibilitats educatives de la música, de gaudir-ne i d’assolir el grau de formació cultural que correspon a un futur mestre en aquesta matèria.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Els objectius són els mateixos per a totes les especialitats on s'imparteix l'assignatura
Descobrir el fet musical i prendre consciència de les possibilitats de desenvolupament global que genera la música.
Conèixer un bon repertori de cançó infantil i poder-lo utilitzar com a recurs didàctic
Arribar a conèixer, a partir de l'audició enregistrada, un repertori bàsic d'obres musicals de referència i saber-se'n servir amb finalitat didàctica.
Facilitar les eines bàsiques als alumnes de cada especialitat perquè puguin assolir un repertori de recursos musicals amb finalitat didàctica apropiats al seu camp específic.
Crear la necessitat de consumir música en viu i d'establir contactes amb tot el món que genera la música, més enllà de la universitat i l'escola.
Descobrir el fet musical i prendre consciència de les possibilitats de desenvolupament global que genera la música.
Conèixer un bon repertori de cançó infantil i poder-lo utilitzar com a recurs didàctic
Arribar a conèixer, a partir de l'audició enregistrada, un repertori bàsic d'obres musicals de referència i saber-se'n servir amb finalitat didàctica.
Facilitar les eines bàsiques als alumnes de cada especialitat perquè puguin assolir un repertori de recursos musicals amb finalitat didàctica apropiats al seu camp específic.
Crear la necessitat de consumir música en viu i d'establir contactes amb tot el món que genera la música, més enllà de la universitat i l'escola.

Continguts
Tema Subtema
Els elements constitutius de la música Les qualitats del so
_Altura
_Durada
_Intensitat
_Timbre

Elements bàsics de l'obra musical
_ Petites formes i estructures
_ Melodia
_ Ritme
_ Text



La cançó -Aprenentatge continuat de repertori de cançó infantil

-El mestre i el propi instrument: higiene i fisiologia de la veu, respiració i nocions bàsiques de tècnica vocal.

-Didàctica de la cançó infantil: recursos per associar-la als diferents aprenentatges
Formació rítmica El canon i els seu valor formatiu i didàctic:
-Un aprenentatge de treball en equip a l'aula .
- Les bases de la formació rítmica

Ritme i pulsació

Els instruments escolars com a eina de formació rítmica

Els jocs rítmics

La dansa

_Treball del sentit del ritme uilitzant el recurs de la dansa

- Repertori de danses tradicionals i la seva didàctica
L'audició: grans obres per als més petits - Construcció d'itineraris d'audició per a ser utilitzats com a recurs a l'aula


- Contextualització bàsica: situar les obres i els autors dins el seu corrent artístic i època històrica.
Música i valors Itineraris i propostes d’audició comentada:

- La Flauta Màgica de W.A. Mozart

- La novena simfonia de L. v Beethoven

- Pere i el LLop de S. Prokofjew

Música, cinema i transmissió de valors:

- Les músiques de Schreck.
- Harry Potter
- El senyor dels anells

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Presentacions / exposicions
1 5 6
Pràctiques externes (de camp/sortides)
10 3 13
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 15 45
Sessió Magistral
15 10 25
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
9 0 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa de l’assignatura i tots aquells aclariments que es considerin necessaris per establir una bona atmosfera de treball a l’aula.
Presentacions / exposicions Cada alumne farà partícip al grup de les experiències musicals a les quals ha assistit de forma individual.
Pràctiques externes (de camp/sortides) S’assistirà en grup durant el període lectiu a un mínim de dos concerts fora de la facultat.
Resolució de problemes, exercicis La professora corregirà, sempre que ho permeti el nombre d’alumnes , de forma continuada les possibles dificultats individuals a l’hora de realitzar els exercicis.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L’aprenentatge de les cançons anirà precedit regularment per exercicis de respiració i de tècnica vocal.
Sessió Magistral Les sessions aniran acompanyades d’audicions enregistrades i de música interpretada en viu a l’aula.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Descripció
Hi haurà un horari d’atenció a l’alumne que es concretarà a principi de curs i es podrà establir sempre contacte amb la professora per correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Caldrà interpretar una cançó infantil i un exercici musical en moviment del repertori proposat d'exàmen

40%
Altres

Es demanaràun treball en equip que proposarà la professora a l'inici del quadrimestre Caldrà també acreditar l'assistència a tres manifestacions musicals on la música sigui interpretada en viu.

40%




20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

No s'acceptaran treballs individuals i es dóna la possibilitat de realitzar una prova sumativa a aquelles persones que no hagin entat durant elquadrimestre dins els grups de treball


Fonts d'informació

Bàsica

La bibliografia de l'assignatura es facilitarà a través del moodle durant el mes de setembre

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cal assistir amb roba còmoda i uns mitjons gruixuts a les sessions pràctiques. S'ofereix la possibilitat de contactar amb la persona que impartirà l'assignatura ( per correu electrònic) urant les primeres quatre setmanes del quadrimestre a totes aquelles persones que tinguin dificultats vocals o motrius que no els permetin seguir amb normalitat les sessions pràctiques.