DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura HABILITATS PERCEPTIVO-MOTRIUS BÀSIQUES Codi 11101009
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VISCARRO TOMAS, MARIA ISABEL
Adreça electrònica maisabel.viscarro@urv.cat
Professors/es
VISCARRO TOMAS, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant És el primer contacte de l’alumnat de l’especialitat amb els continguts d’educacció física en els seus estudis. Es treballen els conceptes bàsics de l’educació física, concretament: el control i consciència corporal, les habilitats motrius bàsiques i el desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius, inclosos en els dos primers blocs de continguts de l’àrea d’educació física a l’educació primària, així com la seva aplicació didàctica.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer a nivell teòric i pràctic els components de les capacitats perceptivo-motrius i de les habilitats motrius bàsiques A28
A29
A49
B1
B4
B5
C5
Comprendre la importància del moviment del nen/a com a motor del seu procés de desenvolupament i d'aprenentatge A29
A44
A49
B1
B4
B5
C5
Aplicar els coneixements teòrics i els recursos pràctics dels continguts de l'educació física per elaborar propostes d'activitats pràctiques en els cicles d’Educació Primària A2
A44
A45
A50
B2
B4
B5
C5
Utilitzar bibliografia adient per trobar reflexions i recursos referents a l’educació física escolar A2
A45
A51
B2
B4
C5
Valorar les actituds del mestre en situacions d'ensenyament-aprenentatge que els permetin dur a terme una tasca educativa de qualitat A28
A36
A42
A55
Sensibilitzar-se i reflexionar sobre diferents formes d'intervenció que tinguin en compte el procés de desenvolupament de forma individualitzada A28
A36
A42
A55

Continguts
Tema Subtema
Bloc I Aspectes generals de les habilitats perceptivo-motrius
- Conceptualització de les habilitats motrius bàsiques i de les capacitats perceptivo-motrius en l’àmbit de l’educació física.
- Sensacions i percepcions: Sensacions, classificació de les sensacions. Activitat perceptiva. Educació sensorial i perceptiva.
- Els diferents tipus de moviment, estructura del moviment.
Bloc II Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius:
- To muscular, característiques, propietats i educació del to.
- Respiració: fases, formes de respiració, educació de la respiració.
- Relaxació: característiques, tipus, educació de la relaxació en educació física.
- Esquema corporal: concepte, definicions, etapes d’elaboració, educació de l’esquema corporal.
- Lateralitat: concepte, procés de lateralització, tipus de predominàncies, educació de la lateralitat.
- Conductes perceptivo-motrius: educació de la percepció espacial i temporal. El ritme, educació del ritme.
- Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest bloc
Bloc III Desenvolupament de les conductes motrius de base:
- Equilibri, educació de l’equilibri postural.
- Coordinació dinàmica general i específica, classificació, aspectes educatius.
- Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest bloc
Bloc IV Models de intervenció en educació corporal
- Recursos didàctics i aspectes metodològics.
- El paper del mestre especialista en les sessions d’educació corporal. - L'observació i l'avaluació de l’activitat motriu
- Anàlisi i reflexió dels elements del mòdul a partir d’activitats i jocs motrius, vídeos i/o lectures d’articles

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0.5 3.5
 
Sessió Magistral
20 40 60
Pràctiques a laboratoris
15 15 30
Treballs
0 15 15
Presentacions / exposicions
0.5 1 1.5
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves de Desenvolupament
0.5 0 0.5
Proves objectives de preguntes curtes
0.5 0 0.5
Proves objectives de tipus test
0.5 0 0.5
Proves pràctiques
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura. Valoració de coneixements previs mitjançant activitats concretes
Sessió Magistral Classes expositives per part de la professora i que l’alumne haurà de complementar amb lectures o exercicis diversos
Pràctiques a laboratoris Realització de propostes pràctiques relacionades amb els continguts del programa
Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i creació de propostes variades d’activitats i jocs motrius. Respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen
Comentari de vídeos
Treballs Realització d’un treball en grup de 4 persones: Planificació i desenvolupament d’activitats d’educació física relacionades amb els continguts del programa i adaptades a un dels nivells d’Educació Primària.
Presentacions / exposicions Exposició dels resultats del treball de cada grup amb l’aplicació pràctica corresponent als companys

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Descripció
L’alumnat pot passar a consultar dubtes al despatx 3-16 VG dins l’horari d’atenció a alumnes

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Assistència i participació activa a les sessions pràctiques. Les sessions de pràctica corporal són presencials treball 20%
Treballs Activitats i treballs 30%
Proves de Desenvolupament Es planteja un tema a desenvolupar 15%
Proves objectives de preguntes curtes Respondre a una prova objectiva de preguntes curtes 20%
Proves objectives de tipus test Respondre a una prova objectiva de tipus test 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Ruiz, F. y García Montes, E., Desarrollo de la motricidad a través del juego, 2001, Gymnos
Batalla, A., Habilidades motrices, 2000, Inde
Lagardera, F. y Lavega, P., Introducción a la praxiología motriz, 2003, Paidotribo
Blández, J., La organización de los espacios y los materiales en educación física, 1995, Inde
Escribá, A., Los juegos sensoriales y psicomotores en educación física, 1998, Gymnos
Castañer, M i Camerino, O., Manifestaciones Básicas de la motricidad, 2006, Edicions Universitat de Lleida
Castejon, F.J. (coord), Manual del maestro especialista en educación física, 1997, Pila Teleña

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Portar l’assignatura al dia Planificació del treball en grup