DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HABILITATS PERCEPTIVOMOTRIUS BÀSIQUES Codi 11101009
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.viscarro@urv.cat
Professors/es
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant És el primer contacte de l’alumnat de l’especialitat amb els continguts d’educacció física en els seus estudis. Es treballen els conceptes bàsics de l’educació física, concretament: el control i consciència corporal, les habilitats motrius bàsiques i el desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius, inclosos en els dos primers blocs de continguts de l’àrea d’educació física a l’educació primària, així com la seva aplicació didàctica.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Bloc I Aspectes generals de les habilitats perceptivo-motrius
- Conceptualització de les habilitats motrius bàsiques i de les capacitats perceptivo-motrius en l’àmbit de l’educació física.
- Sensacions i percepcions: Sensacions, classificació de les sensacions. Activitat perceptiva. Educació sensorial i perceptiva.
- Els diferents tipus de moviment, estructura del moviment.
Bloc II Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius:
- To muscular, característiques, propietats i educació del to.
- Respiració: fases, formes de respiració, educació de la respiració.
- Relaxació: característiques, tipus, educació de la relaxació en educació física.
- Esquema corporal: concepte, definicions, etapes d’elaboració, educació de l’esquema corporal.
- Lateralitat: concepte, procés de lateralització, tipus de predominàncies, educació de la lateralitat.
- Conductes perceptivo-motrius: educació de la percepció espacial i temporal. El ritme, educació del ritme.
- Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest bloc
Bloc III Desenvolupament de les conductes motrius de base:
- Equilibri, educació de l’equilibri postural.
- Coordinació dinàmica general i específica, classificació, aspectes educatius.
- Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest bloc
Bloc IV Models de intervenció en educació corporal
- Recursos didàctics i aspectes metodològics.
- El paper del mestre especialista en les sessions d’educació corporal. - L'observació i l'avaluació de l’activitat motriu
- Anàlisi i reflexió dels elements del mòdul a partir d’activitats i jocs motrius, vídeos i/o lectures d’articles

Atenció personalitzada
Descripció
L’alumnat pot passar a consultar dubtes al despatx 3-16 VG dins l’horari d’atenció a alumnes

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica Ruiz, F. y García Montes, E., Desarrollo de la motricidad a través del juego, 2001, Gymnos
Batalla, A., Habilidades motrices, 2000, Inde
Lagardera, F. y Lavega, P., Introducción a la praxiología motriz, 2003, Paidotribo
Blández, J., La organización de los espacios y los materiales en educación física, 1995, Inde
Escribá, A., Los juegos sensoriales y psicomotores en educación física, 1998, Gymnos
Castañer, M i Camerino, O., Manifestaciones Básicas de la motricidad, 2006, Edicions Universitat de Lleida
Castejon, F.J. (coord), Manual del maestro especialista en educación física, 1997, Pila Teleña

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent