DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura BASES BIOLÒGIQUES I FISIOLÒGIQUES DEL MOVIMENT Codi 11101010
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Adreça electrònica luis.marques@urv.cat
Professors/es
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura aborda l'estudi dels elements bàsics d´anatomia i bio-fisiologia des d'un punt de vista descriptiu i funcional. Estudia la relació de la pràctica d'activitat física amb els diferents òrgans i sistemes corporals, fonamentalment els ossos i els músculs. Tot aquest plantejament es fa orientat a trobar la relació entre l'activitat física i la salut en les persones, sobre tot en els nens de primària.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A9 Saber utilitzar i fer utilitzar els nombres i els seus significats, mesurar i utilitzar relacions mètriques, formes i relacions geomètriques.
A13 Conèixer les característiques de les dificultats principals en l'ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals.
A14 Conèixer els camps temàtics d’interrelació de les ciències amb altres àrees, i en especial en aspectes d’educació tecnològica, educació per a la salut i educació medi ambiental.
A17 Conèixer el procés de conceptualització del temps en general i el temps històric i l’espai geogràfic.
A18 Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social.
A24 Conèixer els fonaments de la cultura popular, amb especial referència al folklore propi de la localitat i la comunitat autònoma.
A27 Conèixer les manifestacions musicals de diferents cultures.
A28 Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut.
A30 Conèixer els fonaments biològics i fisiològics del cos humà i els processos d'adaptació a l'exercici físic i la seva relació amb la salut, la higiene i l'alimentació.
A31 Conèixer els aspectes que relacionen l'activitat física amb l'oci i la recreació per establir bases d'utilització del temps lliure: teatre, dansa, esports, sortides, etc.
A36 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
A40 Conèixer les ajudes tecnològiques per millorar les condicions d'aprenentatge i la qualitat de vida.
A42 Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A47 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A48 Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys.
A49 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir formació específica per a comprendre les bases mecàniques del moviment tot i considerant els aspectes esquelètics, musculars i articulars de la anatomia humana. A1
A9
A17
A18
A24
A27
A31
Conèixer les bases del metabolisme humà. A1
A18
A24
A27
A31
Orientar la nutrició de joves i adults davant de la activitat física. A18
A24
A27
A31
Reconèixer les diferents patologíes i lesions a l´activitat física escolar. A24
A27
A31
B4
B5
C5
Aplicar i interpretar les proves de valoraciò funcional de l´esportista. A24
A27
A31
B2
Utilitzar les TIC en el procés de treball individual i col·lectiu. A13
B3
B4
B5
C2
Treballar de forma col·laborativa dins del grup de classe. A13
A30
B1
B3
B4
B5
C2
C5
Desenvolupar un projecte de treball en grup en relació a la salut i l´activitat física. A2
A14
A28
A30
A40
A42
A47
A48
A49
A50
C2
C5
Utilitzar procediments de recerca de recursos per la millora del propi procés d´aprenentatge. A1
A2
A14
A28
A31
A36
A47
A48
A49
A50
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
BLOC TEMÀTIC I APARELLS I SISTEMES CORPORALS
Tema 1:LA CÉL.LULA. 1.1 Organització cel.lular.
1.2 Teixits, órgans, aparells i sistemes.
Tema 2: NOMENCLATURA ANATÒMICA. 2.1 Plans, eixos y moviments.
Tema 3: ANATOMIA DESCRIPTIVA i FUNCIONAL PER APARELLS I SISTEMES. 3.1. Aparell locomotor. Components principals: l´os, les articulacions i el múscul.
3.1.1. Les estructures dels óssos, de les articulacions i dels músculs de les diferents regions corporals.
3.1.2. El mecanisme de desenvolupament de la contracció muscular.
- Sistemes d´obtenció de la energía: anaeróbic y aeróbic.
3.2. Aparell cardiovascular.
- El cor. Descripció i funcionament en relació amb l´activitat física
- Arteries, venes i capilars: funcions en l´ activitat física.
3.3. Aparell respiratori.
- Els pulmons. Descripció i funcionament en relació amb l´activitat física
- Intercanvi de gassos i la seva repercusió en l´activitat física.
3.4. El sistema nerviós
-Elements estructurals.
Nivells de funcionament del sistema nerviós i la seva repercusió en l´activitat física
BLOC TEMÀTIC II EL NEN/A, L´ACTIVIDAD FÍSICA I LA SEVA SALUT
Tema 4: CREIXEMENT, DESENVOLUPAMENT I MADURESA. 4.1. Factors que influeixen en el creixement.
4.2. Etapes i períodes crítics.
4.3. Desenvolupament ósi i muscular.
4.4. Diferències nen - adult
Tema 5: ADAPTACIONS ORGÀNIQUES I FUNCIONALS EN EL N0I/A. 5.1. Adaptacions musculars
5.2. Adaptacions cardiovasculars
5.3. Adaptacions respiratories
Tema 6: ACTIVIAT FÍSICA I SALUD 6.1 La salut en la societat actual. El paper de l’activitat física.
6.2 Higiene corporal i postural.
6.3 Fatiga, sobrecàrrega i descans.
6.4 Les malalties cróniques i l´activitat física
Tema 7 PRIMERS AUXILIS EN L´ACTIVITAT FÍSICA ESCOLAR. 7.1 Concepte
7.2 Objectius
7.3 Mesures preventives
7.4 Tipus de lesions. Principals accions
7.5 Com actuar davant un accident
Tema 8 VALORACIÓ FUNCIONAL EN L’EDAT INFANTIL 8.1 Tipus de valoracions funcionals
8.2 Aplicació a l'educació física i altres activitats escolars

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
25 8 33
Presentacions / exposicions
12 6 18
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
12 0 12
Pràctiques a través de TIC
0 10 10
Fòrums de discussió
0 5 5
Treballs
0 12 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 12 20
Debats
4 3 7
Resolució de problemes, exercicis
0 4 4
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 11 12
Proves objectives de tipus test
1 11 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, del professor i de la metodología de treball.
Sessió Magistral Exposició del professor sobre un tema o contingut del programa.
Presentacions / exposicions Els alumnes han de presentar un contingut al conjunt de la classe.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Treball al aula d'informàtica sobre un tema o contingut del programa, on els alumnes hauran de buscar en la xarxa o el.laborar materials relacionats amb els temes.
Pràctiques a través de TIC Els alumnes hauran de treballar i/o consultar diversos continguts penjats al espai virtual de l'assignatura.
Fòrums de discussió Es plantejaran diferents fòrums de discussió al voltant de temes del programa i els alumnes hauran de participar en ells.
Treballs Els alumnes hauran d'el.laborar un treball en grup i altres individuals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El professor plantejarà diversos problemes que els alumnes hauran de resoldre.
Debats Mitjançan l'entorn virtual o en la classe presencial es plantejaran temes de debat al voltant d'algún contingut del programa.
Resolució de problemes, exercicis El professor plantejarà diversos problemes que els alumnes hauran de resoldre de forma autónoma fora de classe.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Fòrums de discussió
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Els motius per fer atenció personalitzada són: - Adaptar el treball als interesos de l'alumne. - Resoldre les dubtes personalment. - Individualitzar el treball i el seu ritme. La forma de portar a terme aquesta atenció serà mitjantçan les tutories presencials, els fòrums de discussió i el correu electrónic (en cas de que ja funcioni l'aplicatiu de tutoria tambè amb aquesta)

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Es valorarà l'adequació del contingut al tema i el desenvolupament formal de la presentació. 5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es valorarà l'adequació del contingut al tema 5
Pràctiques a través de TIC Es valorarà l'adequació del contingut al tema 5
Fòrums de discussió Es valorarà el plantejament i el raonament de la participació i la seva adequació al tema i la utilització de referencies 5
Treballs Es valorarà l'adequació del contingut al tema, especialment la seva finalitat, estructura de contingut, les aportacions personals i les referencies documentals. 35
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es valorarà el desenvolupament de criteris personals en la resolució dels problemes i els resultats.
5
Resolució de problemes, exercicis Es valorarà el desenvolupament de criteris personals en la resolució dels problemes i els resultats. 5
Proves objectives de preguntes curtes Es valorarà els resultats finals. 15
Proves objectives de tipus test Es valorarà els resultats finals. 15
Altres

Valoració personal

5
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica LLORET, M., Anatomía aplicada a la actividad física y deportiva., 1ª, 2000
, APUNTS D´EDUCACIÓ FÍSICA, ,
GUILLÉN DEL CASTTLLO. M.; GIRELA, D. (Coor.), Bases biológica y fisiológicas del movimiento humano., , 2002
, EL APARATO CIRCULATORIO. ARTERIAS Y VENAS., ,
Editorial ANAYA, Z-MULTIMEDIA, EL CUERPO HUMANO., ,
, FISIOLOGÍA DEL DEPORTE (3 VOL.), ,
BARBANY y CAIRO, J.R., Fisiología del esfuerzo., , 1993
ASTRAND, P.O, Fisiología del trabajo físico. Bases fisiológicas del ejercicio, 3ª, 1992
LOPEZ CHICHARRO,, Fundamentos de fisiologia del ejercicio., , 1995
, http://web.usal.es/~evillar/degradac.htm, ,
, http://www.araucaria2000.cl/cuerpohumano/cuerpohumano.htm (estan todos los sistemas), ,
, http://www.chasque.net/gamolnar/index.html (EF deporte y salud), ,
, http://www.zonamedica.com.ar/categorias/medicinailustrada/marcosatlas/marcoanatomia.htm, ,
, LA MARAVILLOSA MÁQUINA HUMANA (3 VOL.), ,
BENEZIS, C; SIMERAY, C.; SIMON J.L., L´enfant l´adolescent et le sport. Actualités den Médecine du Sport 3, , 1986
, REVISTA DE EDUCACIÓN FÍSICA. RENOVACIÓN DE TEORÍA Y PRÁCTICA., ,
, REVISTA DE ENTRENAMIENTO DEPORTIVO, ,

Complementària LATARJET, M.; RUIZLIARD, A., Anatomía humana., , 1995
, http://nogal.mentor.mec.es/~lbag0000/html/dieta_saludable.htm, ,
, http://www.aurasalud.com/, ,
, http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/4685/anatpat.html, ,

Recomanacions