Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural. |
A9 |
Saber utilitzar i fer utilitzar els nombres i els seus significats, mesurar i utilitzar relacions mètriques, formes i relacions geomètriques. |
A13 |
Conèixer les característiques de les dificultats principals en l'ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals. |
A14 |
Conèixer els camps temàtics d’interrelació de les ciències amb altres àrees, i en especial en aspectes d’educació tecnològica, educació per a la salut i educació medi ambiental. |
A17 |
Conèixer el procés de conceptualització del temps en general i el temps històric i l’espai geogràfic. |
A18 |
Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social. |
A24 |
Conèixer els fonaments de la cultura popular, amb especial referència al folklore propi de la localitat i la comunitat autònoma. |
A27 |
Conèixer les manifestacions musicals de diferents cultures. |
A28 |
Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut. |
A30 |
Conèixer els fonaments biològics i fisiològics del cos humà i els processos d'adaptació a l'exercici físic i la seva relació amb la salut, la higiene i l'alimentació. |
A31 |
Conèixer els aspectes que relacionen l'activitat física amb l'oci i la recreació per establir bases d'utilització del temps lliure: teatre, dansa, esports, sortides, etc. |
A36 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
A40 |
Conèixer les ajudes tecnològiques per millorar les condicions d'aprenentatge i la qualitat de vida. |
A42 |
Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència. |
A47 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa. |
A48 |
Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys. |
A49 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu. |
A50 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Adquirir formació específica per a comprendre les bases mecàniques del moviment tot i considerant els aspectes esquelètics, musculars i articulars de la anatomia humana.
|
A1 A9 A17 A18 A24 A27 A31
|
|
|
Conèixer les bases del metabolisme humà.
|
A1 A18 A24 A27 A31
|
|
|
Orientar la nutrició de joves i adults davant de la activitat física.
|
A18 A24 A27 A31
|
|
|
Reconèixer les diferents patologíes i lesions a l´activitat física escolar.
|
A24 A27 A31
|
B4 B5
|
C5
|
Aplicar i interpretar les proves de valoraciò funcional de l´esportista.
|
A24 A27 A31
|
B2
|
|
Utilitzar les TIC en el procés de treball individual i col·lectiu.
|
A13
|
B3 B4 B5
|
C2
|
Treballar de forma col·laborativa dins del grup de classe.
|
A13 A30
|
B1 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Desenvolupar un projecte de treball en grup en relació a la salut i l´activitat física.
|
A2 A14 A28 A30 A40 A42 A47 A48 A49 A50
|
|
C2 C5
|
Utilitzar procediments de recerca de recursos per la millora del propi procés d´aprenentatge.
|
A1 A2 A14 A28 A31 A36 A47 A48 A49 A50
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
BLOC TEMÀTIC I |
APARELLS I SISTEMES CORPORALS |
Tema 1:LA CÉL.LULA. |
1.1 Organització cel.lular.
1.2 Teixits, órgans, aparells i sistemes.
|
Tema 2: NOMENCLATURA ANATÒMICA. |
2.1 Plans, eixos y moviments.
|
Tema 3: ANATOMIA DESCRIPTIVA i FUNCIONAL PER APARELLS I SISTEMES. |
3.1. Aparell locomotor. Components principals: l´os, les articulacions i el múscul.
3.1.1. Les estructures dels óssos, de les articulacions i dels músculs de les diferents regions corporals.
3.1.2. El mecanisme de desenvolupament de la contracció muscular.
- Sistemes d´obtenció de la energía: anaeróbic y aeróbic.
3.2. Aparell cardiovascular.
- El cor. Descripció i funcionament en relació amb l´activitat física
- Arteries, venes i capilars: funcions en l´ activitat física.
3.3. Aparell respiratori.
- Els pulmons. Descripció i funcionament en relació amb l´activitat física
- Intercanvi de gassos i la seva repercusió en l´activitat física.
3.4. El sistema nerviós
-Elements estructurals.
Nivells de funcionament del sistema nerviós i la seva repercusió en l´activitat física
|
BLOC TEMÀTIC II |
EL NEN/A, L´ACTIVIDAD FÍSICA I LA SEVA SALUT |
Tema 4: CREIXEMENT, DESENVOLUPAMENT I MADURESA. |
4.1. Factors que influeixen en el creixement.
4.2. Etapes i períodes crítics.
4.3. Desenvolupament ósi i muscular.
4.4. Diferències nen - adult
|
Tema 5: ADAPTACIONS ORGÀNIQUES I FUNCIONALS EN EL N0I/A. |
5.1. Adaptacions musculars
5.2. Adaptacions cardiovasculars
5.3. Adaptacions respiratories
|
Tema 6: ACTIVIAT FÍSICA I SALUD |
6.1 La salut en la societat actual. El paper de l’activitat física.
6.2 Higiene corporal i postural.
6.3 Fatiga, sobrecàrrega i descans.
6.4 Les malalties cróniques i l´activitat física
|
Tema 7 PRIMERS AUXILIS EN L´ACTIVITAT FÍSICA ESCOLAR. |
7.1 Concepte
7.2 Objectius
7.3 Mesures preventives
7.4 Tipus de lesions. Principals accions
7.5 Com actuar davant un accident
|
Tema 8 VALORACIÓ FUNCIONAL EN L’EDAT INFANTIL |
8.1 Tipus de valoracions funcionals
8.2 Aplicació a l'educació física i altres activitats escolars
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
8 |
33 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
6 |
18 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
12 |
0 |
12 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
10 |
10 |
Fòrums de discussió |
|
0 |
5 |
5 |
Treballs |
|
0 |
12 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
12 |
20 |
Debats |
|
4 |
3 |
7 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
4 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
11 |
12 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
11 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, del professor i de la metodología de treball. |
Sessió Magistral |
Exposició del professor sobre un tema o contingut del programa. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes han de presentar un contingut al conjunt de la classe. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Treball al aula d'informàtica sobre un tema o contingut del programa, on els alumnes hauran de buscar en la xarxa o el.laborar materials relacionats amb els temes. |
Pràctiques a través de TIC |
Els alumnes hauran de treballar i/o consultar diversos continguts penjats al espai virtual de l'assignatura. |
Fòrums de discussió |
Es plantejaran diferents fòrums de discussió al voltant de temes del programa i els alumnes hauran de participar en ells. |
Treballs |
Els alumnes hauran d'el.laborar un treball en grup i altres individuals. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
El professor plantejarà diversos problemes que els alumnes hauran de resoldre. |
Debats |
Mitjançan l'entorn virtual o en la classe presencial es plantejaran temes de debat al voltant d'algún contingut del programa. |
Resolució de problemes, exercicis |
El professor plantejarà diversos problemes que els alumnes hauran de resoldre de forma autónoma fora de classe. |
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Fòrums de discussió |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Els motius per fer atenció personalitzada són:
- Adaptar el treball als interesos de l'alumne.
- Resoldre les dubtes personalment.
- Individualitzar el treball i el seu ritme.
La forma de portar a terme aquesta atenció serà mitjantçan les tutories presencials, els fòrums de discussió i el correu electrónic (en cas de que ja funcioni l'aplicatiu de tutoria tambè amb aquesta) |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Es valorarà l'adequació del contingut al tema i el desenvolupament formal de la presentació. |
5 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es valorarà l'adequació del contingut al tema |
5 |
Pràctiques a través de TIC |
Es valorarà l'adequació del contingut al tema |
5 |
Fòrums de discussió |
Es valorarà el plantejament i el raonament de la participació i la seva adequació al tema i la utilització de referencies |
5 |
Treballs |
Es valorarà l'adequació del contingut al tema, especialment la seva finalitat, estructura de contingut, les aportacions personals i les referencies documentals. |
35 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es valorarà el desenvolupament de criteris personals en la resolució dels problemes i els resultats.
|
5 |
Resolució de problemes, exercicis |
Es valorarà el desenvolupament de criteris personals en la resolució dels problemes i els resultats. |
5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
Es valorarà els resultats finals. |
15 |
Proves objectives de tipus test |
Es valorarà els resultats finals. |
15 |
Altres |
Valoració personal |
5 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
LLORET, M., Anatomía aplicada a la actividad física y deportiva., 1ª, 2000
, APUNTS D´EDUCACIÓ FÍSICA, ,
GUILLÉN DEL CASTTLLO. M.; GIRELA, D. (Coor.), Bases biológica y fisiológicas del movimiento humano., , 2002
, EL APARATO CIRCULATORIO. ARTERIAS Y VENAS., ,
Editorial ANAYA, Z-MULTIMEDIA, EL CUERPO HUMANO., ,
, FISIOLOGÍA DEL DEPORTE (3 VOL.), ,
BARBANY y CAIRO, J.R., Fisiología del esfuerzo., , 1993
ASTRAND, P.O, Fisiología del trabajo físico. Bases fisiológicas del ejercicio, 3ª, 1992
LOPEZ CHICHARRO,, Fundamentos de fisiologia del ejercicio., , 1995
, http://web.usal.es/~evillar/degradac.htm, ,
, http://www.araucaria2000.cl/cuerpohumano/cuerpohumano.htm (estan todos los sistemas), ,
, http://www.chasque.net/gamolnar/index.html (EF deporte y salud), ,
, http://www.zonamedica.com.ar/categorias/medicinailustrada/marcosatlas/marcoanatomia.htm, ,
, LA MARAVILLOSA MÁQUINA HUMANA (3 VOL.), ,
BENEZIS, C; SIMERAY, C.; SIMON J.L., L´enfant l´adolescent et le sport. Actualités den Médecine du Sport 3, , 1986
, REVISTA DE EDUCACIÓN FÍSICA. RENOVACIÓN DE TEORÍA Y PRÁCTICA., ,
, REVISTA DE ENTRENAMIENTO DEPORTIVO, ,
|
|
Complementària |
LATARJET, M.; RUIZLIARD, A., Anatomía humana., , 1995
, http://nogal.mentor.mec.es/~lbag0000/html/dieta_saludable.htm, ,
, http://www.aurasalud.com/, ,
, http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/4685/anatpat.html, ,
|
|
|