DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura DIDÀCTICA DE L´EDUCACIÓ FÍSICA II Codi 11101020
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PEREZ RAMIREZ, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mdelcarmen.perez@urv.cat
Professors/es
PEREZ RAMIREZ, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant - Desenvolupar la capacitat en els estudiants per a programar, organitzar i avaluar. Teòrica i pràcticament. - Estimular i afavorir l’anàlisi, l’esperit crític, la creativitat, l’hàbit de treball i d’expressió. - Facilitar l’apropament a les fons documentals i a les noves tecnologies i ser capaços de utilitzar-les. - Potenciar en l’alumnat la consideració del cos com a instrument d’acció i comunicació així com facilitar la reflexió sobre diferents formes de treball corporal que siguin conseqüents amb aquesta idea.

Objectius
- Desenvolupar la capacitat en els estudiants per a programar, organitzar i avaluar. Teòrica i pràcticament. - Estimular i afavorir l’anàlisi, l’esperit crític, la creativitat, l’hàbit de treball i d’expressió. - Facilitar l’apropament a les fons documentals i a les noves tecnologies i ser capaços de utilitzar-les. - Potenciar en l’alumnat la consideració del cos com a instrument d’acció i comunicació així com facilitar la reflexió sobre diferents formes de treball corporal que siguin conseqüents amb aquesta idea.

Recomanacions



Metodologia docent
A partir del programa detallat de la matèria, la metodologia serà amb sessions teòriques per part de la professora, amb suport de material audiovisual i anàlisi de textos. Així com la participació del estudiants en diverses situacions pràctiques.

Metodologia avaluació
Prova escrita dels continguts teòrics. Treball teòric - pràctic: disseny individual d’una unitat de programació i desenvolupament pràctic d’una sessió d’aquesta unitat. Assistència obligatòria a les classes pràctiques (80%). La nota final serà la mitja de totes les proves realitzades i superades.

Programa
Tema Subtema
1.- Desenvolupament curricular i educació física 1.1. Tractament de l’Educació Física en el disseny curricular.
1.1.1. Primer nivell de concreció. El disseny curricular base.
- Els objectius generals d’etapa
- Els blocs de continguts
- Els criteris d’avaluació
- Els objectius terminals referits a continguts
- Orientacions didàctiques per a l’elaboració de les
- Activitats d’ensenyança - aprenentatge
- Activitats d’avaluació
1.1.2. Segon nivell de concreció. Projecte Curricular de Centre i Projecte Educatiu de Centre. Contextualització i prioritat dels continguts i la seva seqüencialització.
1.1.2. Tercer nivell de concreció.
- Programacions y Unitats Didàctiques.
- Creació i temporalització de les Unitats Didàctiques.
- La sessió d’educació física.
2.- Metodologia. Estils d’ensenyança i disposicions materials per a la pràctica.
3.- Interacció professor - alumnes. Funcions d‘organització.
4.- L’avaluació en educació física. 4.1. Criteris d’avaluació en educació física
4.2. Objectius terminals
4.3. Orientacions per a l’avaluació
4.4. Instruments d’avaluació
4.5. L’avaluació de la unitat de programació
5.- Altres aspectes relacionats amb l’ensenyança de l’educació física 5.1.El departament d’Educació Física.
5.2. Las activitats físiques extraescolars.
5.3. La formació permanent del professorat.
5.4. Els temes transversals i l’Educació Física

Perfil de competències

Fonts d'informació
Bàsica

Blandez, J. (1996). La utilización del material y del espacio en Educación Física. Propuestas y recursos didácticos. Barcelona: Inde.

Blázquez, D. (1990). Evaluar en Educación Física. Barcelona: Inde.

Castañer, M. y Camerino, O. (1991). La educación física en la enseñanza Primaria. Barna: Inde.

(1992): Unidades didácticas para Primaria. Barcelona: Inde.

Cechini, J. A. (1997). Manual del maestro especialista en Educación Física. Madrid: Pila Teleña.

Contreras, O. (1998). Didáctica de la Educación Física. Barcelona: Inde.

Cornelius, H. y Faire S. (1995). Tú ganas yo gano. Cómo resolver conflictos creativamente y disfrutar con las soluciones. Madrid: Gaia.

Devís, J. y Peiró, C. (1992). Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: La salud y los juegos modificados. Barcelona: Inde.

*Díaz Lucea, J. (1996). El Currículum de la Educación Física en la Reforma Educativa. BCN: Inde.

Fernández, G. y Navarro, V.(1989). Diseño curricular en Educación Física. Barcelona: Inde.

Ferrer, J. (1999). Los trastornos de la atención y la hiperactividad. Barcelona: Lebon.

*Generalitat de Catalunya (1989b). Marc Currucular per a l'ensenyament obligatori. Barcelona: Departament d'Ensenyament.

*Gimeno, S; Pérez Ramírez, C.; Vizuete, M. (2000). Educació física i la seva didàctica. Tarragona: URV Servei Lingüístic.

Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairós.

Le Boulch, J. (1997). El movimiento en el desarrollo de la persona. Barcelona: Paidotribo.

*Mosston, M. (1993). La Enseñanza de la Educación Física. La reforma de los estilos de enseñanza. BCN: Hispano Europea.

Pastor, J. L. (1994). Psicomotricidad escolar. Madrid: Universidad de Alcalá de Henares.

*Pérez Ramírez, C. (1994). Evaluación y Observación. Análisis de resultados. En I.C.C.E. (Eds.). La Educación Física y su Didáctica (165-176). Madrid: Instituto Calasanz de Ciencias de la Ed.

Pieron, M. (1988). Didáctica de las Actividades Físico-deportivas. Madrid: Gymnos.

Rieder,H. y Fischer, G. (1990). Aprendizaje Deportivo. Metodología y Didáctica. BCN: Martínez Roca.

Ríos, M. et al. (1999). El juego y los alumnos con discapacidad. Barcelona: Paidotribo.

Ruíz Pérez, L.M. (1994). Deporte y Aprendizaje. Procesos de adquisición y desarrollo de habilidades. Madrid: Visor.

Salvador Mata, F. (1999). Didáctica de la Educación Especial. Málaga: Aljibe.

Sánchez Bañuelos, F. (1984). Didáctica de la Educación Física y el Deporte. Madrid: Gymnos.

Siedentop, D. (1998). Aprender a enseñar la educación física. Barcelona: INDE.

Wolgang, CH. H. (1982). Cómo ayudar a los escolares pasivos y agresivos mediante el juego. Barcelona: Paidós.

 

WEBS

Buscador: http://www.google.com

Credefis: http://credefis.fcep.urv.es/

Ásquesis: http:// www.askesis.arrakis.es/

Educación física y deportes: revista digital: http:// www.sportquest.com/revista/

La educación física en España: http:// www.adi.uam.es/~vmartha/ef1.html

U. Granada: http://deporte.ugr.es/

Consejo Superior de Deportes. http:// www.mec.es/csd/

INEFC: http://www.inefc.es

 

REVISTAS

Apunts d´Educació Física. INEFC

EPS

Perspectivas de la actividad física y el deporte

Revista de Educación Física. Renovación de Teoría y Práctica

Revista de Psicología del Deporte

 

Complementària