DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DIDÀCTICA DE L'EDUCACIÓ FÍSICA II Codi 11101020
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PEREZ RAMIREZ, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mdelcarmen.perez@urv.cat
Professors/es
PEREZ RAMIREZ, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant - Desenvolupar la capacitat en els estudiants per a programar, organitzar i avaluar. Teòrica i pràcticament. - Estimular i afavorir l’anàlisi, l’esperit crític, la creativitat, l’hàbit de treball i d’expressió. - Facilitar l’apropament a les fons documentals i a les noves tecnologies i ser capaços de utilitzar-les. - Potenciar en l’alumnat la consideració del cos com a instrument d’acció i comunicació així com facilitar la reflexió sobre diferents formes de treball corporal que siguin conseqüents amb aquesta idea.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A26 Conèixer i dominar els principis de l'expressió i la comunicació corporal relacionats directament amb el fet musical i la dansa.
A28 Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut.
A29 Conèixer el desenvolupament psicomotriu de 0 a 12 anys i la seva intervenció educativa.
A71 Preparar, seleccionar o construir materials didàctics i utilitzar-los en els marcs específics de les diferents disciplines
B1 Aprendre a aprendre.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B19 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Desenvolupar la capacitat en els estudiants per a programar, organitzar i avaluar. Teòrica i pràcticament. - Estimular i afavorir l’anàlisi, l’esperit crític, la creativitat, l’hàbit de treball i d’expressió. - Facilitar l’apropament a les fons documentals i a les noves tecnologies i ser capaços de utilitzar-les. - Potenciar en l’alumnat la consideració del cos com a instrument d’acció i comunicació així com facilitar la reflexió sobre diferents formes de treball corporal que siguin conseqüents amb aquesta idea. A1
A26
A28
A29
A71
B1
B4
B9
B19
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- Desenvolupament curricular i educació física




1.1. Els blocs de continguts
1.2. Els objectius
1.3. Les competències bàsiques
1.4. Els mètodes pedagògics
1.5. Els criteris d’avaluació



2.- 2.- Programacions i Unitats Didàctiques.
2.1. Creació i temporalització de les Unitats Didàctiques.
2.2. La sessió d’educació física.
3.- Metodologia. Estils d’ensenyança i disposicions materials per a la pràctica. 3.1. Medis per l'expressió del missatge docent
3.2. Estils d'ensenyaça de Mosston
3.3 L'organització de l'alumnat i del material
4.- Interacció professor - alumnes. Funcions d‘organització. 4.1. La comunicació professor-alumne
4.2. Control i estructura de l'activitat
5.- Altres aspectes relacionats amb l’ensenyança de l’educació física 5.1.El departament d’Educació Física.
5.2. Las activitats físiques extraescolars.
5.3. La formació permanent del professorat.
5.4. Els temes transversals i l’Educació Física
6.- Altres aspectes relacionats amb l’ensenyança de l’educació física
6.1. El departament d'educació física
6.2. Les activitats extraescolars

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 31 46
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació detallada del programa de de l'assignatura
Sessió Magistral Sessions teòriques per part de la professora, amb suport de material audiovisual i anàlisi de textos.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participació activa fent interven-cions ajustades a la temàtica tractada i presentació de treballs.


Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Proves de desenvolupament
Descripció
L'atenció personalitzada es farà en horari d'atenció d'alumnes al despatx de la professora 3a planta nº 15, Edifici Ventura i Gassol i per vía telemàtica (correu electrònic)

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Prova escrita dels continguts teòrics. En una Unitat de Programació s'hauràn de trobar una sèrie d'erradesen el text i una sèrie d'espais en blanc que s'hauràn d'acomplimentar. 50%

Treball teòric - pràctic: disseny individual d'una unitat de programació i desenvolupament pràctic d'una sessió d'aquesta unitat.50%

Assistència obligatòria a les classes pràctiques (80%).

La nota final serà la mitja de totes les proves realitzades i superades.


Fonts d'informació

Bàsica

Blandez, J. (1996). La utilización del material y del espacio en Educación Física. Propuestas y recursos didácticos. Barcelona: Inde.

Blázquez, D. (1990). Evaluar en Educación Física. Barcelona: Inde.

Castañer, M. y Camerino, O. (1991). La educación física en la enseñanza Primaria. Barna: Inde.

(1992): Unidades didácticas para Primaria. Barcelona: Inde.

Cechini, J. A. (1997). Manual del maestro especialista en Educación Física. Madrid: Pila Teleña.

Contreras, O. (1998). Didáctica de la Educación Física. Barcelona: Inde.

Cornelius, H. y Faire S. (1995). Tú ganas yo gano. Cómo resolver conflictos creativamente y disfrutar con las soluciones. Madrid: Gaia.

Devís, J. y Peiró, C. (1992). Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: La salud y los juegos modificados. Barcelona: Inde.

*Díaz Lucea, J. (1996). El Currículum de la Educación Física en la Reforma Educativa. BCN: Inde.

Fernández, G. y Navarro, V.(1989). Diseño curricular en Educación Física. Barcelona: Inde.

Ferrer, J. (1999). Los trastornos de la atención y la hiperactividad. Barcelona: Lebon.

*Generalitat de Catalunya (1989b). Marc Currucular per a l'ensenyament obligatori. Barcelona: Departament d'Ensenyament.

*Gimeno, S; Pérez Ramírez, C.; Vizuete, M. (2000). Educació física i la seva didàctica. Tarragona: URV Servei Lingüístic.

Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairós.

Lagardera, F. (2007). Ejercicio básico y bienestar. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

Le Boulch, J. (1997). El movimiento en el desarrollo de la persona. Barcelona: Paidotribo.

*Mosston, M. (1993). La Enseñanza de la Educación Física. La reforma de los estilos de enseñanza. BCN: Hispano Europea.

Pastor, J. L. (1994). Psicomotricidad escolar. Madrid: Universidad de Alcalá de Henares.

*Pérez Ramírez, C. (1994). Evaluación y Observación. Análisis de resultados. En I.C.C.E. (Eds.). La Educación Física y su Didáctica (165-176). Madrid: Instituto Calasanz de Ciencias de la Ed.

Pieron, M. (1988). Didáctica de las Actividades Físico-deportivas. Madrid: Gymnos.

Rieder,H. y Fischer, G. (1990). Aprendizaje Deportivo. Metodología y Didáctica. BCN: Martínez Roca.

Ríos, M. et al. (1999). El juego y los alumnos con discapacidad. Barcelona: Paidotribo.

Ruíz Pérez, L.M. (1994). Deporte y Aprendizaje. Procesos de adquisición y desarrollo de habilidades. Madrid: Visor.

Salvador Mata, F. (1999). Didáctica de la Educación Especial. Málaga: Aljibe.

Sánchez Bañuelos, F. (1984). Didáctica de la Educación Física y el Deporte. Madrid: Gymnos.

Siedentop, D. (1998). Aprender a enseñar la educación física. Barcelona: INDE.

Wolgang, CH. H. (1982). Cómo ayudar a los escolares pasivos y agresivos mediante el juego. Barcelona: Paidós.

 

WEBS

Buscador: http://www.google.com

Credefis: http://credefis.fcep.urv.es/

Ásquesis: http:// www.askesis.arrakis.es/

Educación física y deportes: revista digital: http:// www.sportquest.com/revista/

La educación física en España: http:// www.adi.uam.es/~vmartha/ef1.html

U. Granada: http://deporte.ugr.es/

Consejo Superior de Deportes. http:// www.mec.es/csd/

INEFC: http://www.inefc.es

 

REVISTAS

Apunts d´Educació Física. INEFC

EPS

Perspectivas de la actividad física y el deporte

Revista de Educación Física. Renovación de Teoría y Práctica

Revista de Psicología del Deporte

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent