Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural. |
A15 |
Reflexionar sobre la construcció de valors socials mitjançant l'anàlisi de la realitat social i el coneixement històric. |
A28 |
Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut. |
A29 |
Conèixer el desenvolupament psicomotriu de 0 a 12 anys i la seva intervenció educativa. |
A30 |
Conèixer els fonaments biològics i fisiològics del cos humà i els processos d'adaptació a l'exercici físic i la seva relació amb la salut, la higiene i l'alimentació. |
A31 |
Conèixer els aspectes que relacionen l'activitat física amb l'oci i la recreació per establir bases d'utilització del temps lliure: teatre, dansa, esports, sortides, etc. |
A39 |
Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir. |
A48 |
Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys. |
A49 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu. |
A50 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne. |
A51 |
Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes. |
A52 |
Desenvolupar la funció tutorial, orientant els alumnes i pares i coordinant l'acció educativa referida al grup d'alumnes |
A56 |
Assumir la dimensió ètica del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable. |
A64 |
Gestionar els conflictes i resoldre'ls. |
A77 |
Conèixer els continguts que s'han d'ensenyar i la seva singularitat espistemològica i l'especifitat de la seva didàctica |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà. |
B8 |
Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient. |
B10 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica |
B11 |
Tenir capacitat d'organització i planificació |
B15 |
Tenir iniciativa i esprit emprenedor |
B16 |
Estar motivat per la qualitat |
B18 |
Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions. |
B19 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
- Adquirir i analitzar els coneixemets basics de la teoria i de la pràctica dl condicionament físic
- Conèxer i manipular les eines bàsiques de l´entrenament fisicoesportiu.
- Estudiar, vivenciar i disenyar sistemes i mètodes per a treballar la resistència, la força, la velocitar i la flexibilitat.
- Adquirir les técniques d´avaluació aplicables a les capacitats coordinatives i condicionals
- Implicar-se en els treballs de grup, assumir el rol de futur professor d´Educació Primaria i, col.laborar en la recerca de la didàctica adient ,per a l´entrenament esportiu amb nens i joves.
|
A1 A2 A15 A28 A29 A30 A31 A39 A48 A49 A50 A51 A52 A56 A64 A77
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B10 B11 B15 B16 B18 B19
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
T.1L'entrenament esportiu com a procés d´adaptació. |
T.1
1.1. Estructura i funcions de l´entrenament esportiu.
1.2. L´entrenament com a procés d´adaptació.
a) adaptació inmediata
b) adaptació a llar termini
1.3. Objectius d léntrenament
1.4. Elements o components de l´entrenament
1.4´`Ambits de l´entrenament i quatre interrogants.
1.5. Entrenaments amb noisProblemes . Sol. lucions.
1.6. Factors a considerar en la prescripció d´execici fisicoesportiu amb nens i joves.
1.7. Tipos d´activitats a les quals es pot recorre.
1.8. Com es pot organitzar l´entrenament amb nens i joves. Senzilles directius per a l´intervenció. |
T.2Els factors de rendiment. |
T.2.
2.1. Bases morfológiques i funcionals
2.2. Capacitats coordinatives
2.3. Capacitats condicionals.
2.4. Capacitats cognitives
2.5. Capacitats psiquiques.
|
T.3La càrrega d'entrenament, els principis d´entrenament i la recuperació.
|
T.3
3.1 Lacarrega d´entrenament
- el contingut de la càrrega
- el volum de la carrega
- l´organització de la càrrega.
3.2.Els principis de léntrenament
- Estímul eficaç de la càrrega
- Increment progressiu de l´estímul
- Varietat de la càrrega
b) els que garanteixen l´entrenament
- Relacció óptima entre càrrega i recuperació
- De repetició i continuitat
- De periodització
c) els que exerceixen un control específic de ládaptació
- Individualització
- Especialització progressiva
- Alternança
3.3. La fatiga
- Tipos (d´efectuació i de regulació central)
- Causes de la fatiga (causes extraescolars i causes escolars)
3.4. La recuperació
- La recuperació inmediata i la recuperació aplaçada
- Factors que influexen en la recuperaciió.
- Recursos per a la recuperació:
per mitjà del descans
utilitzant execicis regenerados
empran medis mecànics i naturals
amb rproductes recuperadors |
T.4 L´ escalfament |
4.1. Concepte d´escalfament i bases biofisiológiques de´l´esscalfament
4.2 Mètodes d´escalfament i classificació funcional.
4.3. Estructura del procés d´escafament
4.4.Propostes d´estructuració de l´escalfament en els diferents àmbits d´actuació.:
- escalfament per a entrenaments
- escalfament en la competició
- escalfament en la classe d´educació física
- escalfament dins de les activitats a l medi natural
4.5. Aspectes didàctics en el procés d´escalfament
|
T.5 La resistència i els principals mètodes d´entrenament |
T. 5.
5.1. Bases morfológiques i funcionals.
5.2. Capacitats coordinatives.
5.3. Capacitats condicionals.
5.4. Capacitats cognitives
5.5. Capacitats psíquiques
5.6. Rellacions externes.
|
T.6 Sistemes d´entrenament |
T.6
6.1. Sistema continu
6.2. Sistema intervàlic 6.3. Sistema de repeticións
6.3. Sistema de competició
3.4. Sistema variable |
T.7 La resistència i els principals mètodes d´entrenament |
T.7
7.1. La resistencia: aproximació conceptual i definicions
7.2. Estructura i clasificació de la resistència .
7.3. Mètodes d´entrenament de la resistència:
- Mètodes continus ( cursa continua, fartlek, entrenament tital, cursa amb variacií de velocitat)
- Mètodes fraccionats o intervàlics 8 inervàlic extensiu amb interval llarg, mitjà i curt; intervàlic intensiu amb interval curt- interval training - : entrenament intermitent,en trenament a ritme de competició
7.4. Proves de valoració de la resistència |
T.8La força i els seus mètodes d´entrenament |
T.8
8.1.Definions de força
8.2. Manifestacion de la força
8.3.Principals mètodes d´entrenament
-Com desenvolupar la força màxima
-com desenvolupar la força explosiva
-com desenvolupar la força-resistència
8.4.Proves de control de força
- c om valorar la força màxima
- com valorar la fosça explosiva
- com valorar la força-resistència |
T.9.La velocitat: conceptualització.Mètodes i mitjans per el seu desenvolupament. |
T.9.
9.1. Velocitat:conceptualització i definicions.
9.2. Manifestacions de la velocitat:
- anàlisi de les formes pures de la velocitat.
- anàlisi de les formes complexes de la velocitat.
9.3.La velocitat en el marc escolar:
- opcions metodològiques.
- mitjans par desenvolupar la velocitat
- principis a considerar.
9.4. Principals mètodes d´entrenament de la velocitat:
- l´entrenament de la velocotar de reacció
- l´entrenament de l´acceleració
- l´entrenament de la velocitat màxima
- l´entrenament de ´agilitat
9.5. Proves de control de la velocitat.
|
T.10 La flexibilitat. |
T.9.
10.1 La flexibilitar.
10.2. Tipus de flexibilitat.
10.3. Factors que condicionen la flexibilitat.
10.4. Mètodes per treballar la flexibilitat.
10.5. Proves par valorar la flexibilitat. |
T.11 Exercici físic. fitness i qualitat de vida |
T.11.
11.1. Acondicionament físic en adults.
11.2. Fitness:
- conceptualització
- breu historia
- components del fitness
11.3. La prescripció d´exercici per adults.
11.4. Proves per tal valorar el nivel de fitness:
- importància de la valoració
- com interpretar i explicar els resultats
11.5. Tipus de proves:
- Quetionaris
- Proves d´esforç sumaximaals
11.6. Proves per la valoració de la força i de la resistència.
11.7. Mètodes indirectes de medició de la flexibilitat.
|
T.12 Exercici fisico-esprtiu per a escolars de l´educació obligatòria. |
T.12.
12.1. Objectius del tema
12.2. Utilitat del tema.
12.3.El crixement físc
12.4. Efectes de l´exercici sobre l´organisme dels nens.
12.5. Atenció al creixement estatural i ponderal
12.6. Entrenament amb nens: factors a considerar
12.7. l´especilització "precoz".
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
|
Sessió Magistral |
|
50 |
75 |
125 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
3 |
4 |
Treballs |
|
14 |
0 |
14 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
0 |
4 |
4 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
3 |
0 |
3 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
0 |
0 |
0 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
0 |
0 |
0 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
0 |
0 |
0 |
Proves pràctiques |
|
0 |
0 |
0 |
Proves de Desenvolupament |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
És presetarà l´assignatura d´una manera global.
Es fa un sondeig de les expectatives de l´alumnat.
Es demana manifestacions anònimes sobre esl coneixements d´aquesta disciplina.
A la primera pràctica se´ls fa vivenciar la Bateria Eurofit. |
Sessió Magistral |
El professor amb ajut de transparencies i videos presenta tots el temes de l´assignatura |
Presentacions / exposicions |
Aniràn a carrec dels alumnes. Com arecursos poden utilitzar qualsevol dels que tingui la facultat. Son exposicions de sintesii/o aprofundiment sobre subtemes del programa. Esfan engrups reduits. |
Treballs |
Són els propis dels temes per a laseva transferència a l´escola ia altres àmbits de l´entrenament esportiu |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Com a recurs tanen la preparació dels treballs com a les difents presentacions/exposicions. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Fan referència a sortides/visites a les escoles locals i comarcals de formació esportiva. Tanmateix, ´alumnat hauria de presenciar entrenaments de totes les categories i de diferents esports ( atletisme,altres esports escolars sota la tutela dels Conselles Esportius de Catalunya i tambè els esports emparats per les federacions ) |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Tan de manera presèncial com a casa seva l´alumnat farà prostes d´in tervencion real en diferents àmbits d´entrenament i el probla a resoldre consistirà enl´adaptació de su petit projecte a un lloc concret, que entot cas serà assignat pel professor de l´assignatura.Es realitzarà en grups a determinar. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
|
Sessió Magistral |
Treballs |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Activitats Introductòries |
|
|
|
Descripció |
Pes |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
Garcia Manso/Navarro/Ruíz, Bases teóricas del entrenamiento deportivo. Principios y aplicaciones., 1996, Gymnos Editorial
Gimeno Martín/Pérz Ramirez/Vizuete Carrizosa, Educació física i la seva didàctica, 2002, URV:Servei Linüistic
Fidelus/Kocjasz, Ejercicios físicos para el entrenamiento, 1991, Madrid: Gymnos Editorial
González-Badillo,J:J./Gorostiaga,E., Fundamentos del entrenamiento de fuerza., 1995, Barcelona: INEF
Rigal/Paoloti/Portman, Motricidad: aproximación psicofisiológica, 1979, Madrid:Augusto Pila
Grosser, M./Setarischka,S./Zimmermann, Principios del entrenamiento deportivo. Teoria y práctica en todas las especialidades deportivas, 1988, Barcelona:Martínez Roca
Florence, Jaques, Tareas significativas en educación física escolar, 1991, Barcelona: INDE
Grosser/Neumaier, Técnicas de entrenamientopara estudios de rendimiento, 1986, Barcelona:Martínez Roca
Mora vicente, J., Teoria del entrenamiento y del acondicionamiento físico, 1995, Cadiz: Coplef Andalucia
Gosser/ Starischka, Test de condición física, 1988, Barcelona : martínezRoca
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT MOTOR/11101018 | HABILITATS FÍSICOESPORTIVES/11101019 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ACTIVITATS FÍSIQUES ORGANITZADES EN EL MEDI NATURAL/11101201 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HABILITATS PERCEPTIVO-MOTRIUS BÀSIQUES/11101009 |
|
|