DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TEORIA I PRÀCTICA DE L´ACONDICIONAMENT FÍSIC Codi 11101021
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GIMENO MARTIN, SATURNINO
Adreça electrònica saturnino.gimeno@urv.cat
Professors/es
GIMENO MARTIN, SATURNINO
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'estudiar els principis i regles que guien l'acondicionament físic per millorar el rendiment esportiu.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A15 Reflexionar sobre la construcció de valors socials mitjançant l'anàlisi de la realitat social i el coneixement històric.
A28 Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut.
A29 Conèixer el desenvolupament psicomotriu de 0 a 12 anys i la seva intervenció educativa.
A30 Conèixer els fonaments biològics i fisiològics del cos humà i els processos d'adaptació a l'exercici físic i la seva relació amb la salut, la higiene i l'alimentació.
A31 Conèixer els aspectes que relacionen l'activitat física amb l'oci i la recreació per establir bases d'utilització del temps lliure: teatre, dansa, esports, sortides, etc.
A39 Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir.
A48 Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys.
A49 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A51 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes.
A52 Desenvolupar la funció tutorial, orientant els alumnes i pares i coordinant l'acció educativa referida al grup d'alumnes
A56 Assumir la dimensió ètica del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable.
A64 Gestionar els conflictes i resoldre'ls.
A77 Conèixer els continguts que s'han d'ensenyar i la seva singularitat espistemològica i l'especifitat de la seva didàctica
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
B8 Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient.
B10 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica
B11 Tenir capacitat d'organització i planificació
B15 Tenir iniciativa i esprit emprenedor
B16 Estar motivat per la qualitat
B18 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
B19 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Adquirir i analitzar els coneixemets basics de la teoria i de la pràctica dl condicionament físic - Conèxer i manipular les eines bàsiques de l´entrenament fisicoesportiu. - Estudiar, vivenciar i disenyar sistemes i mètodes per a treballar la resistència, la força, la velocitar i la flexibilitat. - Adquirir les técniques d´avaluació aplicables a les capacitats coordinatives i condicionals - Implicar-se en els treballs de grup, assumir el rol de futur professor d´Educació Primaria i, col.laborar en la recerca de la didàctica adient ,per a l´entrenament esportiu amb nens i joves. A1
A2
A15
A28
A29
A30
A31
A39
A48
A49
A50
A51
A52
A56
A64
A77
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B10
B11
B15
B16
B18
B19
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
T.1L'entrenament esportiu com a procés d´adaptació. T.1
1.1. Estructura i funcions de l´entrenament esportiu.
1.2. L´entrenament com a procés d´adaptació.
a) adaptació inmediata
b) adaptació a llar termini
1.3. Objectius d léntrenament
1.4. Elements o components de l´entrenament
1.4´`Ambits de l´entrenament i quatre interrogants.
1.5. Entrenaments amb noisProblemes . Sol. lucions.
1.6. Factors a considerar en la prescripció d´execici fisicoesportiu amb nens i joves.
1.7. Tipos d´activitats a les quals es pot recorre.
1.8. Com es pot organitzar l´entrenament amb nens i joves. Senzilles directius per a l´intervenció.
T.2Els factors de rendiment. T.2.
2.1. Bases morfológiques i funcionals
2.2. Capacitats coordinatives
2.3. Capacitats condicionals.
2.4. Capacitats cognitives
2.5. Capacitats psiquiques.
T.3La càrrega d'entrenament, els principis d´entrenament i la recuperació.
T.3
3.1 Lacarrega d´entrenament
- el contingut de la càrrega
- el volum de la carrega
- l´organització de la càrrega.
3.2.Els principis de léntrenament

- Estímul eficaç de la càrrega
- Increment progressiu de l´estímul
- Varietat de la càrrega


b) els que garanteixen l´entrenament
- Relacció óptima entre càrrega i recuperació
- De repetició i continuitat
- De periodització

c) els que exerceixen un control específic de ládaptació
- Individualització
- Especialització progressiva
- Alternança

3.3. La fatiga
- Tipos (d´efectuació i de regulació central)
- Causes de la fatiga (causes extraescolars i causes escolars)

3.4. La recuperació
- La recuperació inmediata i la recuperació aplaçada
- Factors que influexen en la recuperaciió.
- Recursos per a la recuperació:
per mitjà del descans
utilitzant execicis regenerados
empran medis mecànics i naturals
amb rproductes recuperadors
T.4 L´ escalfament 4.1. Concepte d´escalfament i bases biofisiológiques de´l´esscalfament
4.2 Mètodes d´escalfament i classificació funcional.
4.3. Estructura del procés d´escafament
4.4.Propostes d´estructuració de l´escalfament en els diferents àmbits d´actuació.:
- escalfament per a entrenaments
- escalfament en la competició
- escalfament en la classe d´educació física
- escalfament dins de les activitats a l medi natural
4.5. Aspectes didàctics en el procés d´escalfament
T.5 La resistència i els principals mètodes d´entrenament T. 5.
5.1. Bases morfológiques i funcionals.
5.2. Capacitats coordinatives.
5.3. Capacitats condicionals.
5.4. Capacitats cognitives
5.5. Capacitats psíquiques
5.6. Rellacions externes.
T.6 Sistemes d´entrenament T.6
6.1. Sistema continu
6.2. Sistema intervàlic 6.3. Sistema de repeticións
6.3. Sistema de competició
3.4. Sistema variable
T.7 La resistència i els principals mètodes d´entrenament T.7
7.1. La resistencia: aproximació conceptual i definicions
7.2. Estructura i clasificació de la resistència .
7.3. Mètodes d´entrenament de la resistència:
- Mètodes continus ( cursa continua, fartlek, entrenament tital, cursa amb variacií de velocitat)
- Mètodes fraccionats o intervàlics 8 inervàlic extensiu amb interval llarg, mitjà i curt; intervàlic intensiu amb interval curt- interval training - : entrenament intermitent,en trenament a ritme de competició
7.4. Proves de valoració de la resistència
T.8La força i els seus mètodes d´entrenament T.8
8.1.Definions de força
8.2. Manifestacion de la força
8.3.Principals mètodes d´entrenament
-Com desenvolupar la força màxima
-com desenvolupar la força explosiva
-com desenvolupar la força-resistència
8.4.Proves de control de força
- c om valorar la força màxima
- com valorar la fosça explosiva
- com valorar la força-resistència
T.9.La velocitat: conceptualització.Mètodes i mitjans per el seu desenvolupament. T.9.
9.1. Velocitat:conceptualització i definicions.
9.2. Manifestacions de la velocitat:
- anàlisi de les formes pures de la velocitat.
- anàlisi de les formes complexes de la velocitat.
9.3.La velocitat en el marc escolar:
- opcions metodològiques.
- mitjans par desenvolupar la velocitat
- principis a considerar.
9.4. Principals mètodes d´entrenament de la velocitat:
- l´entrenament de la velocotar de reacció
- l´entrenament de l´acceleració
- l´entrenament de la velocitat màxima
- l´entrenament de ´agilitat
9.5. Proves de control de la velocitat.






T.10 La flexibilitat. T.9.
10.1 La flexibilitar.
10.2. Tipus de flexibilitat.
10.3. Factors que condicionen la flexibilitat.
10.4. Mètodes per treballar la flexibilitat.
10.5. Proves par valorar la flexibilitat.
T.11 Exercici físic. fitness i qualitat de vida T.11.
11.1. Acondicionament físic en adults.
11.2. Fitness:
- conceptualització
- breu historia
- components del fitness
11.3. La prescripció d´exercici per adults.
11.4. Proves per tal valorar el nivel de fitness:
- importància de la valoració
- com interpretar i explicar els resultats

11.5. Tipus de proves:
- Quetionaris
- Proves d´esforç sumaximaals
11.6. Proves per la valoració de la força i de la resistència.
11.7. Mètodes indirectes de medició de la flexibilitat.





T.12 Exercici fisico-esprtiu per a escolars de l´educació obligatòria. T.12.
12.1. Objectius del tema
12.2. Utilitat del tema.
12.3.El crixement físc
12.4. Efectes de l´exercici sobre l´organisme dels nens.
12.5. Atenció al creixement estatural i ponderal
12.6. Entrenament amb nens: factors a considerar
12.7. l´especilització "precoz".

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
 
Sessió Magistral
50 75 125
Presentacions / exposicions
1 3 4
Treballs
14 0 14
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
0 4 4
Pràctiques externes (de camp/sortides)
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 0 0
Pràctiques externes (de camp/sortides)
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves de Desenvolupament
0 0 0
Proves pràctiques
0 0 0
Proves de Desenvolupament
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries És presetarà l´assignatura d´una manera global.
Es fa un sondeig de les expectatives de l´alumnat.
Es demana manifestacions anònimes sobre esl coneixements d´aquesta disciplina.
A la primera pràctica se´ls fa vivenciar la Bateria Eurofit.
Sessió Magistral El professor amb ajut de transparencies i videos presenta tots el temes de l´assignatura
Presentacions / exposicions Aniràn a carrec dels alumnes. Com arecursos poden utilitzar qualsevol dels que tingui la facultat. Son exposicions de sintesii/o aprofundiment sobre subtemes del programa. Esfan engrups reduits.
Treballs Són els propis dels temes per a laseva transferència a l´escola ia altres àmbits de l´entrenament esportiu
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Com a recurs tanen la preparació dels treballs com a les difents presentacions/exposicions.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Fan referència a sortides/visites a les escoles locals i comarcals de formació esportiva. Tanmateix, ´alumnat hauria de presenciar entrenaments de totes les categories i de diferents esports ( atletisme,altres esports escolars sota la tutela dels Conselles Esportius de Catalunya i tambè els esports emparats per les federacions )
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Tan de manera presèncial com a casa seva l´alumnat farà prostes d´in tervencion real en diferents àmbits d´entrenament i el probla a resoldre consistirà enl´adaptació de su petit projecte a un lloc concret, que entot cas serà assignat pel professor de l´assignatura.Es realitzarà en grups a determinar.
Pràctiques externes (de camp/sortides)

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Treballs
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Activitats Introductòries
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Garcia Manso/Navarro/Ruíz, Bases teóricas del entrenamiento deportivo. Principios y aplicaciones., 1996, Gymnos Editorial
Gimeno Martín/Pérz Ramirez/Vizuete Carrizosa, Educació física i la seva didàctica, 2002, URV:Servei Linüistic
Fidelus/Kocjasz, Ejercicios físicos para el entrenamiento, 1991, Madrid: Gymnos Editorial
González-Badillo,J:J./Gorostiaga,E., Fundamentos del entrenamiento de fuerza., 1995, Barcelona: INEF
Rigal/Paoloti/Portman, Motricidad: aproximación psicofisiológica, 1979, Madrid:Augusto Pila
Grosser, M./Setarischka,S./Zimmermann, Principios del entrenamiento deportivo. Teoria y práctica en todas las especialidades deportivas, 1988, Barcelona:Martínez Roca
Florence, Jaques, Tareas significativas en educación física escolar, 1991, Barcelona: INDE
Grosser/Neumaier, Técnicas de entrenamientopara estudios de rendimiento, 1986, Barcelona:Martínez Roca
Mora vicente, J., Teoria del entrenamiento y del acondicionamiento físico, 1995, Cadiz: Coplef Andalucia
Gosser/ Starischka, Test de condición física, 1988, Barcelona : martínezRoca

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT MOTOR/11101018
HABILITATS FÍSICOESPORTIVES/11101019

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ACTIVITATS FÍSIQUES ORGANITZADES EN EL MEDI NATURAL/11101201

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HABILITATS PERCEPTIVO-MOTRIUS BÀSIQUES/11101009