DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DIDÀCTICA DE L´EDUCACIÓ FÍSICA I Codi 11101022
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PEREZ RAMIREZ, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mdelcarmen.perez@urv.cat
Professors/es
PEREZ RAMIREZ, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Es una assignatura on es fonamenten els continguts elementals de l’educació física i que seran de base per a altres assignatures de l’ensenyament de mestres

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A3 Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament.
A29 Conèixer el desenvolupament psicomotriu de 0 a 12 anys i la seva intervenció educativa.
A30 Conèixer els fonaments biològics i fisiològics del cos humà i els processos d'adaptació a l'exercici físic i la seva relació amb la salut, la higiene i l'alimentació.
A31 Conèixer els aspectes que relacionen l'activitat física amb l'oci i la recreació per establir bases d'utilització del temps lliure: teatre, dansa, esports, sortides, etc.
A37 Conèixer els fonaments psicològics, socials i lingüístics de les diferents necessitats educatives especials i ser capaç d'assessorar pares i professors.
A44 Detectar situacions de falta de benestar dels alumnes que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora.
A45 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A47 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A48 Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys.
A49 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A51 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes.
A52 Desenvolupar la funció tutorial, orientant els alumnes i pares i coordinant l'acció educativa referida al grup d'alumnes
A61 Realitzar activitats educatives de suport als alumnes en el marc d'una educació inclusiva.
A64 Gestionar els conflictes i resoldre'ls.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer quines característiques defineixen i determinen l'Educació Física actual dins l'Educació Primària A1
A47
A61
B1
C5
Conèixer i comprendre els processos bàsics d'interacció i comunicació que es produexin a les situacions d'ensenyament-aprenentatge de les activitats físiques A2
A29
B3
C5
Tenir una capacitat crítica, d'anàlisi i aplicació sobre els continguts teòrics i pràctics per a poder elaborar propostes d'acció a l'àrea d'educació física adequats davant qualsevol circumtància A2
A37
A48
A49
B3
B4
C2
Conèixer i aplicar les diferent estratègies, mètodes i estils d'ensenyança en educació física A44
A45
A50
A61
B1
B2
C2
C5
Conèixer i aplicar els elements bàsics d'organització i desenvolupament d'una sessió d'educació física A2
A47
A48
A49
B3
B4
C3
C5
Conèixer i aplicar correctament les diferents formes i cirteris d'avaluació en educació física A3
A50
A51
A52
B6
B7
C2
C3
Conèixer i aplicar els diferents elements que defineixen e integren la programació a l'àrea d'educació física en un centre escolar A2
A30
A31
A64
B2
B5
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
BASES TEÒRIQUES DE L’EDUCACIÓ FÍSICA T.1.- L’Educació Física i els seus fins: aproximació conceptual.
T.2.- Fonaments bàsics de l’aprenentatge i desenvolupament motor.
T.3.- Bases biològiques i fisiològiques de l’activitat física.
L’ÀREA D’EDUCACIÓ FÍSICA EN L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA T.4.- Control I consciència corporal.
T.5.- Utilització de capacitats condicionals.
T.6.- Expressió corporal i dramatització
T.7.- Execució de habilitats coordinatives.
T.8.- Realització de jocs
ELS CONTIGUTS CURRICULARS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA T.9.- Marc Institucional
Primer Nivell de concreció: Disseny Curricular Base
Segon Nivell de Concreció:PCC-PEC
Tercer Nivell de Concreció: Unitats de Programació
T.10.- Els objectius en Educació FísicaT.
10.1. Categorització, formulació i planificació dels objectius
DIDÀCTICA APLICADA A L’EDUCACIÓ FÍSICA T. 11.- El procés d’aprenentatge en Educació Física 11.1 Aspectes metodològics en la ensenyança de l’Educació Física.T.12.- La sessió d’Educació Física.12.1 La organització espacial y material para la pràctica. 12.2 La tasca en Educació Física
T.13.- Estratègies i estils d’ensenyança.
T.14.- L’avaluació
T.15.- Altres aspectes relacionats amb l’ensenyança de l’educació física:·
El departament d’Educació Física.·
Las activitats físiques extraescolars.
La formació permanent del professorat.
Els temes transversals i l’Educació Física

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 15 41
Seminaris
3 6 9
Treballs
3 8 11
Presentacions / exposicions
1 4 5
Resolució de problemes, exercicis
15.5 15 30.5
Pràctiques a través de TIC
0 10 10
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves orals
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, presa de contacte i recollida d’informació dels alumnes.
Sessió Magistral Sessions teòriques.Es portaran a terme habitualment en l’aula:- Amb exposicions del professor i ús de mitjans audiovisuals.- Amb exposicions de l’alumnat, individuals o grupals, envers diversos temes proposats pel professor.
Seminaris Sessions per treballar algun dels temes proposats pel professor de manera monogràfica
Treballs Realització d’un treball teòric - pràctic: disseny d’una unitat de programació i desenvolupament pràctic d’una sessió d’aquesta unitat.
Presentacions / exposicions Amb exposicions de l’alumnat, individuals o grupals, envers diversos temes proposats pel professor.
Resolució de problemes, exercicis Es desenvoluparan al pavelló o l’aula de Psicomotricitat i consisteixen en:- pràctiques d’activitats d’ensenyança - aprenentatge dirigides pel professor.- pràctiques de observació i docència de classes dirigides pels estudiants.- comentari de grup envers les vivències experimentades.
Pràctiques a través de TIC Realització de pràctiques a través de la plataforma MOODLE

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
En tutoria individualitzada es resoldran les dubtes i es faran les indicacions adients

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Es valoraran les intervencions i la capacitat reflexiva 5%
Treballs Es valora la presentació i els continguts (coherència a la redacció i ortografia), planificació de la Unitat de Programació
50%
Presentacions / exposicions Exposició del treball
20%
Resolució de problemes, exercicis Es valoraran les intervencions i la capacitat reflexiva
5%
Pràctiques a través de TIC Observació del treball a la plataforma Moodle 10%
Proves orals Exposició de diferents temes 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Ainscow, M. et al. (2001). Hacia escuelas eficaces para todos. Manual de formación para equipos docentes. Madrid: Narcea.

Alonso M. y Pedro M. (1993). La Educación Física y su Didáctica. Madrid: Publicaciones ICCE.

Blandez Angel, J. (1996). La investigación acción: un reto para el profesorado. Barcelona: INDE.

Blázquez, D. (1990). Evaluar en Educación Física. Barcelona: INDE.

Beltran, J. M.; García, R. J. y Hernando, C. (1999). Aplicació didàctica del jocs en educació física. Castellón de la Plana: Universitat Jaume I.

Bravo Berrocal, R. et alt. (1999). El juego: medio educativo y de aplicación a los bloques de contenidos. Málaga: Aljibe.

Carranza, M.; Mora, J.M. (2003). Educación física y valores:educando en un mundo complejo. 31 propuestas para centros escolares. Barcelona: Graó.

Castañer, M. y Oleguer, C. (1992). Unidades didácticas para Primaria. Barcelona: INDE.

Contreras, O. (1998). Didáctica de la educación física. Barcelona: INDE.

Contreras, O.; de la Torre, A.; Sans, A. (2001). Iniciación deportiva. Madrid: Síntesis.

Díaz Lucea, J. (1994). El currículum de la Educación Física en la Reforma Educativa. Barcelona: INDE.

Fernández Río, J. (2003). El aprendizaje cooperativo en el aula de Educación Física. Análisis comparativo con otros sistemas de enseñanza y aprendizaje. Valladolid: La Peonza Publaciones.

Fraile, A. (2004b). Didáctica de la Educación Física. Una perspectiva crítica y transversal. Madrid: Biblioteca Nueva.

Gimeno, S; Pérez Ramírez, C.; Vizuete, M.(2000). Educació física i la seva didàctica. Tarragona: URV, Servei Lingüístic.

Lleixà, T.(1993). La Educación Física de 3 a 8 años. Barcelona:.Paidotribo.

Lleixà, T. y Soler, S. (2003). Actividad física y deporte en sociedades multiculturales. ¿Integración o Segregación?. Barcelona: ICE-Horsori.

Méndez Giménez, C. y Méndez Giménez, A. (1997). Los juegos en el currículum de la educación física. Barcelona: Paidotribo.

Mosston, M. y Ashworth, S. (1993). La enseñanza de la Educación Física: la reforma de los estilos. Barcelona: Hispano-Europea.

Parrilla, A. (1992).El profesorado ante la integración. Murcia: Cincel.

Ríos, M. et al. (1999). El juego y los alumnos con discapacidad. Barcelona: Paidotribo.

Salvador Mata, F. (1999). Didáctica de la Educación Especial. Málaga: Aljibe.

Romero, C.; Linares, D. y de la Torre, E. (1996). Estrategias metodológicas para el aprendizaje de los contenidos de la Educación Física escolar. Granada: PROMECO. Univ. de Granada.

Rosa Sánchez, J.J. (1999). Terminología de la E. F. y su didáctica. León: Universidad de León.

Sánchez Bañuelos, F. (1984). Bases para una didáctica de la Educación Física. Madrid: Gymnos.

VVAA (1997).Manual del maestro especialista de E.F. .Madrid. Pila Teleña

VVAA (1998). Le guide de l´enseignant (vol. 1-2). París E. P. S.

VVAA (1997). 44 fiches: cycle 1,2, 3 (2ª ed.) París E. P. S.

REVISTAS

Apunts d´Educació Física. INEFC

Revista de Educación Física. Renovación de Teoría y Práctica

EPS

Perspectivas de la actividad física y el deporte

Revista de Psicologia del Deporte

WEBS

Ásquesis: http:// www. askesis.arrakis.es

Educación física y deportes: revista digital: http:// www. sportquest.com/revista

La educación física en España: http:// www. adi.uam.es/~vmartha/ef1.html

 


 

Complementària

Recomanacions