DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DIDÀCTICA DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I Codi 11101022
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PEREZ RAMIREZ, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mdelcarmen.perez@urv.cat
Professors/es
PEREZ RAMIREZ, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Es una assignatura on es fonamenten els continguts elementals de l’educació física i que seran de base per a altres assignatures de l’ensenyament de mestres
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
BASES TEÒRIQUES DE L’EDUCACIÓ FÍSICA T.1.- L’Educació Física i els seus fins: aproximació conceptual.
T.2.- Fonaments bàsics de l’aprenentatge i desenvolupament motor.
T.3.- Bases biològiques i fisiològiques de l’activitat física.
L’ÀREA D’EDUCACIÓ FÍSICA EN L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA T.4.- Control I consciència corporal.
T.5.- Utilització de capacitats condicionals.
T.6.- Expressió corporal i dramatització
T.7.- Execució de habilitats coordinatives.
T.8.- Realització de jocs
ELS CONTIGUTS CURRICULARS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA T.9.- Marc Institucional
Primer Nivell de concreció: Disseny Curricular Base
Segon Nivell de Concreció:PCC-PEC
Tercer Nivell de Concreció: Unitats de Programació
T.10.- Els objectius en Educació FísicaT.
10.1. Categorització, formulació i planificació dels objectius
DIDÀCTICA APLICADA A L’EDUCACIÓ FÍSICA T. 11.- El procés d’aprenentatge en Educació Física 11.1 Aspectes metodològics en la ensenyança de l’Educació Física.T.12.- La sessió d’Educació Física.12.1 La organització espacial y material para la pràctica. 12.2 La tasca en Educació Física
T.13.- Estratègies i estils d’ensenyança.
T.14.- L’avaluació
T.15.- Altres aspectes relacionats amb l’ensenyança de l’educació física:·
El departament d’Educació Física.·
Las activitats físiques extraescolars.
La formació permanent del professorat.
Els temes transversals i l’Educació Física

Atenció personalitzada
Descripció
En tutoria individualitzada es resoldran les dubtes i es faran les indicacions adients

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica

Ainscow, M. et al. (2001). Hacia escuelas eficaces para todos. Manual de formación para equipos docentes. Madrid: Narcea.

Alonso M. y Pedro M. (1993). La Educación Física y su Didáctica. Madrid: Publicaciones ICCE.

Blandez Angel, J. (1996). La investigación acción: un reto para el profesorado. Barcelona: INDE.

Blázquez, D. (1990). Evaluar en Educación Física. Barcelona: INDE.

Beltran, J. M.; García, R. J. y Hernando, C. (1999). Aplicació didàctica del jocs en educació física. Castellón de la Plana: Universitat Jaume I.

Bravo Berrocal, R. et alt. (1999). El juego: medio educativo y de aplicación a los bloques de contenidos. Málaga: Aljibe.

Carranza, M.; Mora, J.M. (2003). Educación física y valores:educando en un mundo complejo. 31 propuestas para centros escolares. Barcelona: Graó.

Castañer, M. y Oleguer, C. (1992). Unidades didácticas para Primaria. Barcelona: INDE.

Contreras, O. (1998). Didáctica de la educación física. Barcelona: INDE.

Contreras, O.; de la Torre, A.; Sans, A. (2001). Iniciación deportiva. Madrid: Síntesis.

Díaz Lucea, J. (1994). El currículum de la Educación Física en la Reforma Educativa. Barcelona: INDE.

Fernández Río, J. (2003). El aprendizaje cooperativo en el aula de Educación Física. Análisis comparativo con otros sistemas de enseñanza y aprendizaje. Valladolid: La Peonza Publaciones.

Fraile, A. (2004b). Didáctica de la Educación Física. Una perspectiva crítica y transversal. Madrid: Biblioteca Nueva.

Gimeno, S; Pérez Ramírez, C.; Vizuete, M.(2000). Educació física i la seva didàctica. Tarragona: URV, Servei Lingüístic.

Lleixà, T.(1993). La Educación Física de 3 a 8 años. Barcelona:.Paidotribo.

Lleixà, T. y Soler, S. (2003). Actividad física y deporte en sociedades multiculturales. ¿Integración o Segregación?. Barcelona: ICE-Horsori.

Méndez Giménez, C. y Méndez Giménez, A. (1997). Los juegos en el currículum de la educación física. Barcelona: Paidotribo.

Mosston, M. y Ashworth, S. (1993). La enseñanza de la Educación Física: la reforma de los estilos. Barcelona: Hispano-Europea.

Parrilla, A. (1992).El profesorado ante la integración. Murcia: Cincel.

Ríos, M. et al. (1999). El juego y los alumnos con discapacidad. Barcelona: Paidotribo.

Salvador Mata, F. (1999). Didáctica de la Educación Especial. Málaga: Aljibe.

Romero, C.; Linares, D. y de la Torre, E. (1996). Estrategias metodológicas para el aprendizaje de los contenidos de la Educación Física escolar. Granada: PROMECO. Univ. de Granada.

Rosa Sánchez, J.J. (1999). Terminología de la E. F. y su didáctica. León: Universidad de León.

Sánchez Bañuelos, F. (1984). Bases para una didáctica de la Educación Física. Madrid: Gymnos.

VVAA (1997).Manual del maestro especialista de E.F. .Madrid. Pila Teleña

VVAA (1998). Le guide de l´enseignant (vol. 1-2). París E. P. S.

VVAA (1997). 44 fiches: cycle 1,2, 3 (2ª ed.) París E. P. S.

REVISTAS

Apunts d´Educació Física. INEFC

Revista de Educación Física. Renovación de Teoría y Práctica

EPS

Perspectivas de la actividad física y el deporte

Revista de Psicologia del Deporte

WEBS

Ásquesis: http:// www. askesis.arrakis.es

Educación física y deportes: revista digital: http:// www. sportquest.com/revista

La educación física en España: http:// www. adi.uam.es/~vmartha/ef1.html

 


 

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent