DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura LLENGUA I LITERATURA CATALANA Codi 11101023
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
SÁNCHEZ VILLANUEVA, MARÍA ISABEL
Adreça electrònica misabel.sanchez@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ VILLANUEVA, MARÍA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Teoria i pràctica per aconseguir la correcció gramatical i ortogràfica que hom espera en un professional de l'ensenyament.

Competències
Codi  
A4 Reflexionar sobre l’estructura, nivells, propietats i funcions de la llengua.
A5 Conèixer les orientacions metodològiques per a l'apropament dels alumnes al text literari.
A6 Valorar la riquesa de la diversitat lingüística.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Usar la llengua, tant parlada com escrita, amb correcció gramatical i seguretat. A4
A5
A6
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C5
Reflexionar sobre els trets diferencials de la llengua catalana de cara a evitar o resoldre les possibles interferències lingüístiques amb la llengua castellana. A4
A5
A6
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C5

Continguts
Tema Subtema
I. Fonètica i ortografia
II. Morfologia i sintaxi
III. Recursos expressius
1. Estudi de la relació entre els sons i les seves representacions gràfiques.
2. Constituents de l'oració. Les funcions sintàctiques.
3. Pronominalització de les funcions sintàctiques.
4. Les preposicions febles.
5. Les conjuncions.
6. Els pronoms relatius.
7. La morfologisa verbal.
8. Literatura contemporània: comentari de textos literaris.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
20 30 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 45 75
Presentacions / exposicions
9 13.5 22.5
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves orals
0.5 0 0.5
Proves objectives de tipus test
1 1 2
Proves de Desenvolupament
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa, planificació del curs, metodologia a seguir i criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació d'aquells continguts teòrics que es consideren fonamentals en cada un dels temes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització i correcció de tot els exercicis facilitats, així com de les dificultat que puguin sorgir.
Presentacions / exposicions Aniran a càrrec de grups de treball (3-4 alumnes). Cada grup triarà una obra literària d'un autor contemporani. La resta dels alumnes haurà de fer una valoració sobre totes les presentacions i lliurar-la l'endemà de l'exposició.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves objectives de tipus test
Descripció
Tots els alumnes hauran d'entrevistar-se amb la professora, com a mínim una vegada durant el curs. És obligatori a l'hora de triar l'autor per tal d'obtenir les orientacions necessàries.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test Aquesta prova contindrà una sèrie d'exercicis sobre els coneixements adquirits durant els curs. La prova es farà en acabar els continguts teòrics i s'ha de treure com a mínim un 5 per poder fer la mitjana amb la resta de proves. Representarà el 50% sobre el total de l'assignatura.
Proves de Desenvolupament És la prova que haurà de desenvolupar cada grup. En ella es valoraran les formulacions d'opinions i criteris raonats sobre l'obra literària triada. Representarà el 25% sobre el total de l'assignatura.
Altres

Tots els alumnes hauran de fer un comentari sobre les exposicions del diversos grups i lliurar-los a la professora l'endemà de cada exposició

Representaran el 25% sobre el total de l'assignatura.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Ruaix, J., Català complet (vols. I i II), 1998, Moià: edicions de l'autor
Badia,J; Brugarolas,N; Grifoll,J., Curs de llengua catalana. Nivell C, 1994, Castellnou
DD.AA., Diccionari d'ortografia i pronúncia, 1990, Enciclopèdia Catalana
Xuriguera, J.B., Els verbs catalans conjugats, 1990, Ed. Ruaix
Macià, J., Faci'ls fàcils els pronoms febles., 1992, Teide
Carreras, J; Comes,J; Pi, J., Fonètica catalana, 1989, Teide
Fabra, P., Gramàtica catalana, 1977, Teide
Riquer, Martí de; Comas. A., Història de la literatura catalana., , Ariel
Burguet i Ardiaca,F., Introducció a la fonologia, fonètica i ortografia del català., 1983, Edicions La Magrana
A cura d'Àlex Broch, Jocs d'asos, 1999, La Magrana
Cassany, D., La cuina de l'escriptura, 1993, Empúries
Sola, J., Lingüística i normativa, 1990, Empúries
Macià. J., Lliguem mots!, 1993, Teide
Castellanos, J.A., Manual de pronunciació., 1993, Eumo
Badia,J; Grifoll,J., Ortografia catalana. Mètode autocorrectiu., 1997, Teide
Pujol, J.M.; Sola, J., Ortotipografia. Manual de l'autor, l'auto editor i el dissenyador gràfic., 1995, Columna
Badia, R.M., ROC, reforç d'ortografia catalana., 1996, Castellnou

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els alumnes que no assisteixen regularment a les classes hauran de passar una prova oral després de l'examen final. Seran convocats al despatx de la professora. La prova oral tindrà un 25% sobre el total.