DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EL MEDI SOCIAL I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11101025
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
Adreça electrònica 0
antoni.gavalda@urv.cat
Professors/es
SANTISTEBAN FERNÁNDEZ, ANTONIO MANUEL
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant Es treballen coneixements bàsics de ciències socials aplicades a l'entorn i de didàctica per a primària

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A15 Reflexionar sobre la construcció de valors socials mitjançant l'anàlisi de la realitat social i el coneixement històric.
A16 Conèixer les tècniques i mètodes propis de la història (categories temporals, representacions de cicles i etapes, ús de fonts històriques, etc.), la geografia (orientació i mesura de l'espai, representació gràfica i cartogràfica, observació directa, anàlisi del paisatge, etc.).
A17 Conèixer el procés de conceptualització del temps en general i el temps històric i l’espai geogràfic.
A18 Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social.
A49 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A56 Assumir la dimensió ètica del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable.
A63 Promoure l'aprenentatge autònom dels alumnes, prenent com a referència els objectius i continguts del nivell educatiu corresponent, desenvolupant estratègies que evitin l'exclusió i la discriminació.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B8 Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.-Conèixer la història i la societat catalanes del segle XX, en especial des del 1936 fins a l'actualitat A15
A16
A18
B3
B6
C5
2.-Situar elements bàsics de relleu i hidrografia de Catalunya A16
A18
B3
B8
C5
3.- Analitzar les relacions que existeixen entre al població i l'economia de Catalunya. A15
B4
C5
4.- Identificar els aspectes fonamentals de la didàctica de la història i de la representació del temps. A1
A15
A16
A17
A49
A56
A63
B1
B2
B3
B5
C5
5.- Identificar els aspectes fonamentals de la didàctica de la geografia i de la representació de l'espai. A1
A2
A16
A17
A49
A50
A63
B1
B2
B3
B5
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- Història i societat catalanes al segle XX: del 1936 a l'actualitat 1.1. Guerra civil.
1.2. Franquisme.
1.3. Transició política i actualitat
2.- Aspectes de Geografia de Catalunya 2.1. Relleu i hidrografia.
2.2. Clima
2.3. Divisió territorial
3.- Població i economia 3.1. Evolució de la població. Interpretació.
3.2. Sectors econòmics. Interpretació.
4.- Didàctica de la història. 4.1. Ensenyament i aprenentatge de la història a l'Educació Primària.
4.2. Conceptualització i representació del temps i del temps històric.
4.3. Anàlisi de materials curriculars.
5.- Didàctica de la geografia. 5.1. Ensenyament i aprenentatge de la geografia a l'Educació Primària.
5.2. Conceptualització i representació de l'espai.
5.3. Anàlisi de materials curriculars.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
27 27 54
Debats
4 0 4
Presentacions / exposicions
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 0 12
Pràctiques externes (de camp/sortides)
10 0 10
Treballs
6 6 12
Pràctiques a través de TIC
4 4 8
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Detecció d'idees prèvies.
Sessió Magistral Explicació dels conceptes claus buscant els anclatges que ja posseeixen els alumnes.
Debats Debats sobre problemàtiques socioeconòmiques.
Presentacions / exposicions Exposició de temàtiques socials i de la seva repercussió a l'escola.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Treball pràctic a l'aula a partir de resolució de problemes socials.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Sortides a un Camp d'Aprenentatge i al Museu d'Història de Catalunya.
Treballs Treball de síntesi dels coneixements i les pràctiques de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Recerca de les possibilitats d'ensenyament de les Ciències Socials a partir de les TICs.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment durant el curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Presentació final de les pràctiques. 5%
Proves de Desenvolupament Prova teòricopràctica 95%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si s'aprova l'examen s'arrodonirà la nota amb els treballs.


Fonts d'informació

Bàsica Tribó, G. (coord.), Didàctica amb fonts d'arxius, 2002, ICE-UB
Bale, J., Didáctica de la Geografía en la escuela primaria, 1989, Ministerio de Educación y Cultura. Centro de Publi
Gavaldà, A., El franquisme, 1994, Graó
Mestre i Campi, J. (dir.), Enciclopèdia Temàtica Oxford (vol. 15), 2003, Ed. 62. Difusió Cultural
Ferreres, E; Llorens, J., Història de Catalunya, 1995, Santillana

Complementària

Recomanacions