DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura EL MEDI NATURAL I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11101026
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
SALVAT ALTÉS, AGUSTIN
Adreça electrònica 0
agusti.salvat@urv.cat
Professors/es
ANTON GRAU, ENRIQUE ROMUALDO
SALVAT ALTÉS, AGUSTIN
Web http://https://moodle.urv.net/moodle0506/login/index.php
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A11 Conèixer i entendre els continguts propis de les ciències experimentals a Primària i com s'han d'integrar per a l'aprenentatge dels alumnes.
A12 Conèixer els elements de la didàctica de les ciències experimentals i els diferents enfocaments didàctics.
A13 Conèixer les característiques de les dificultats principals en l'ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals.
A39 Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir.
A49 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B8 Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el plantejament general del treball de l'àrea de ciències experimentals a primària. A11
A12
Comprendre els tòpicas bàsics de la disciplina (Materials i objectes, energia, fenòmens lluminosos i acústics, màquines, canvis i temps, acció humana sobre el paisatge, vida vegetal, vida animal, aspectes geològics bàsics). A11
A12
B2
B3
Aplicar els coneixements propis de les ciències a la resolució de problemes del camp de les ciències experimentals escolars (FQ). B2
B3
C5
Analitzar materials didàctics pel treball de l'àrea de ciències experimentals a l'escola (FQ). A39
A49
B3
Prendre consciència de la relació entre el treball de les ciències experimentals escolars i el desenvolupament cognitiu dels alumnes. B1
C2
Apreciar l'ús del mètode experimental per organitzar, comprendre i actuar en la societat (FQ). A12
A13
B1
B2
B3
B8

Continguts
Tema Subtema
1. Estructura del disseny curricular de Primària (FQ). 1.1 L'estructura del disseny curricular de Primària en allò que fa referència a les Ciències Experimentals.
1.2 Iniciació a la metodologia científica.
1.3 Anàlisi de textos escolars.
2. Diversitat de materials i objectes de l'entorn físic (FQ). 2.1 Diversitat de materials i objectes.
2.2 Magnituds físiques. Propietats característiques i no característiques. Models de la matèria.
2.3 Calor i temperatura. Implicacions didàctiques.
2.4 Canvis d'estat de la matèria. Implicacions didàctiques.
2.5 Anàlisi de textos escolars.
3. Fenòmens que permeten a l'home establir relacions: llum i so (FQ). 3.1 Idees escolars sobre la llum.
La concepció científica.
3.2 La reflexió de la llum i del so. Imatges i els miralls. Simetries.
3.3 La refracció de la llum. Imatges de les lents.
4. Vida animal. El món biològic (BG). 4.1 Animals de l'entorn.
4.2 Característiques biològiques dels éssers vius.
4.3 Comportament etològic.
4.4 Relacions intraespecífiques i interespecífiques.
4.5 Estudi especial de l'home.
5. Vida vegetal (BG). 5.1 Vegetals de l'entorn.
5.2 Característiques morfològiques.
5.3 Funcions de reproducció.
6. El món geològic (BG). 6.1 Materials geològics de l'entorn.
6.2 Agent geològic: característiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
15 21 36
Pràctiques a laboratoris
24 40.8 64.8
Pràctiques a través de TIC
1.5 4.5 6
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aspectes introductoris de la matèria.
Sessió Magistral Sessions explicatives, per part del professor, dels continguts indicats al pas 3.
Pràctiques a laboratoris Treball experimental, al laboratori i en grups de 4-5 alumnes, al voltant dels continguts indicats al pas 3.
Pràctiques a través de TIC Realització d'activitats a través del campus virtual de la URV (Moodle).

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és recomanable, ja que a una assignatura catalagoda de "ciències", l'aprenentatge de l'alumne ha de ser guiat perquè sovint té dubtes que cal aclarir.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament 1 Prova teòricopràctica (FQ)
1 Prova teoricopràctica (BG).
10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Departament Ensenyament, Disseny curricular ensenyament primari, 1990, Generalitat de Catalunya
professor E. Antón, Dossier assignatura, ,
Giancoli, Douglas C., Física: principios y aplicaciones, 1985, Reverté
Driver, Rosalind;Guesne, Edith; Tiberghien, Andrée, Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, 1999, Morata

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana portar l'assignatura al dia. Molts dels continguts coincideixen amb els que ja s'han treballat a nivells inferiors de l'ensenyament primari i secundari, però es requereix un nivell de comprensió més profund. Quan a un objectiu i/o contingut surt el parèntesi (FQ), significa que fa referència a la part de Física i Química. En el cas que surti (BG), fa referència a la part biològico-geològica.