DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) EL MEDI NATURAL I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11101026
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
SALVAT ALTÉS, AGUSTIN
Adreça electrònica montserrat.desantisteban@urv.cat
agusti.salvat@urv.cat
Professors/es
DE SANTISTEBAN BOVÉ, MARIA MONTSERRAT
SALVAT ALTÉS, AGUSTIN
Web http://moodle.urv.net/moodle0506/login/index.php
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén introduir l'alumne en els coneixements bàsics que es necessiten per tal de poder treballar eficaçment les ciències experimentals a l'ensenyament primari.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1. Estructura del disseny curricular de l'educació primària (FQ). 1.1 L'estructura del disseny curricular de Primària en allò que fa referència a les Ciències Experimentals.
1.2 Iniciació a la metodologia científica.
1.3 El llenguatge dels gràfics.
1.4 Anàlisi de textos escolars.
2. Diversitat de materials i objectes de l'entorn físic (FQ). 2.1 Diversitat de materials i objectes.
2.2 Magnituds físiques. Propietats característiques i no característiques. Models de la matèria.
2.3 Calor i temperatura. Implicacions didàctiques.
2.4 Canvis d'estat de la matèria. Implicacions didàctiques.
2.5 Reaccions químiques.
2.6 Anàlisi de textos escolars.
3. Fenòmens que permeten a l'home establir relacions: llum i so (FQ). 3.1 Idees escolars sobre la llum.
La concepció científica.
3.2 La reflexió de la llum i del so. Imatges i els miralls. Simetries.
3.3 La refracció de la llum. Imatges de les lents.
4. Vida animal. El món biològic (BG). 4.1 Què és un ésser viu?
4.2 Diversitat d’éssers vius: els bacteris i els virus en la higiene i salut.
4.3 El regne vegetal (cormòfits): organització, nutrició i reproducció.
4.4 El regne animal: classificació: invertebrats, vertebrats (amfibis, rèptils, aus i mamífers)
4.5 L’home: òrgans i teixits, nutrició i reproducció
5. El món geològic (BG). 5.1 El planeta terra dins el sistema solar.
5.2 L’estructura interna del planeta: escorça, mantell i nucli.
5.3 La tectònica de plaques i els fenòmens geològics (volcans i terratrèmols).
5.4 Les roques i els minerals.
6. Introducció a la ecologia (BG). 6.1 Què és un ecosistema?
6.2 Biocenosi i biòtops.
6.3 Producció primària, fotosíntesi.
6.4 Cicles de matèria i fluxos d’energia.
6.5 Problemes ambientals globals: efecte hivernacle i escalfament del planeta, gasos contaminants i destrucció de la capa d’ozó.
7. Els sistemes naturals de les nostres comarques (BG). 7.1 Rouredes i alzinars.
7.2 Garrigues i brolles.
7.3 Màquia.
7.4 Vegetació de ribera.
7.5 Ambients litorals.
8. L’entorn natural més proper a l’escola (BG). 8.1. Animals que viuen a les nostres cases.
8.2 Jardins urbans.
8.3 Els sistemes naturals de solars i camins.
8.4 Activitats de coneixement de l’entorn proper.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és recomanable, ja que a una assignatura catalagoda de ciències, l'aprenentatge de l'alumne ha de ser guiat perquè sovint té dubtes que cal aclarir. I en aquest curs encara és més necessària, atès que es tracta d'una assignatura sense docència a l'aula.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a superar l'assignatura caldrà que la mitjana aritmètica de les dues parts (FQ i BG) de la prova de desenvolupament sigui igual o superior a 5 i que la qualificació de cada part (FQ i BG) no sigui inferior a 4.

Els criteris d'avaluació per a la segona convocatòria seran els mateixos que els fixats per a la primera convocatòria.


Fonts d'informació
Bàsica Departament Ensenyament, Disseny curricular ensenyament primari, 2007, Generalitat de Catalunya
Giancoli, Douglas C., Física: principios y aplicaciones, 1985, Reverté
Driver, Rosalind;Guesne, Edith; Tiberghien, Andrée, Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, 1999, Morata

DECRET 142/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent