DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura IDIOMA ESTRANGER I LA SEVA DIDÀCTICA I (FRANCÈS) Codi 11101028
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Francés
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Web
Descripció general i informació rellevant Aquest curs es proposa establir pautes metodològiques i desenvolupar eines per a l'ensenyament del francès.

Competències
Codi  
A32 Tenir una plena competència comunicativa i un bon coneixement lingüístic i socio-cultural de la llengua estrangera.
A33 Conèixer i saber desenvolupar els corrents principals didàctics de l'ensenyament de les llengües estrangeres a l’aula.
A34 Conèixer les bases cognitives, lingüístiques i comunicatives de l'adquisició de les llengües primeres i estrangeres.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir el nivell A2 de llengua A32
Conèixer i aplicar els principis de l'enfoc comunicatiu A33
B3
Saber relacionar els conceptes lingüístics i cognitius a la didàctica de la llengua estrangera. A34
Saber elaborar, realitzari avaluar activitats d'ensenyament-aprenentatge de la llengua estrangera. B2
C1

Continguts
Tema Subtema
L'enfocament comunicatiu - Objectius:
Aprendre a comunicar.
Desenvolupar competències comunicatives
Aplicar els principis de la metodologia de l’enfocament comunicatiu
- Bases psicolingüístiques:
Sociocontructivisme.
Pragmàtica.
- Principis didàctics:
El paper de l'alumne i del professor.
Funcions de la llengua.
Funcions de l'error.-
L'avaluació.
Com avaluar el nivell de llengua
Com avaluar la competència comunicativa


Les activitats d'ensenyament-aprenentatge a l'aula. - Planificació d'unitats didàctiques.
- Elaboració d'activitats per desenvolupar les competències orals i escrites dels alumnes d'Educació Infantil i Primària.
Continguts de llengua francesa - Unitats 1 a 3 del mètode Rond Point

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
4 0 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
25 50 75
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
Proves pràctiques
5 0 5
Proves objectives de tipus test
5 0 5
Proves de Desenvolupament
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i organització de l'assignatura.
- Objectius.
- Temporalització.
- Organització de les activitats
- Sistema d'avaluació
Sessió Magistral - Presentació dels conceptes necessaris per al desenvolupament de les activitats.
- Lectures prèvies obligatòries. Anàlisi i comentaris.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària - Es proposaran una sèrie de problemes d'ensenyament que els alumnes hauran de resoldre. Problemes relatius a:
- Ensenyament d'aspectes gramaticals i lexicals.
- Ensenyament de la llengua i ensenyament de la comunicació.
- Com avaluar la llengua i la comunicació.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Sessions de seguiment de la resolució de problemes en grups.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació escrita de l'activitat. Valor: 10 punts per cada exercici. 25%
Proves objectives de tipus test Proves de síntesi dels sabers en llengua i didàctica adquirits corresponent a les sessions magistrals.
Valor: 10 punts per cada exercici.
25%
Proves pràctiques Presentació escrita i oral dels diferents casos proposats.
Valor: 10 punts per cada exercici.
25%
Proves de Desenvolupament Activitats de redacció en llengua.
Valor: 10 punts per cada exercici.
25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les proves es realitzen a l'aula. Són obligatòries. La nota final és la mitjana de les proves realitzades. No hi ha possibilitat de pujar nota. Una prova no realitzada té la nota 0.


Fonts d'informació

Bàsica

Bérard E. (1991). L’approche communicative.Théorie et pratiques, Paris, CLE International.

Besse, H. (1985). Méthodes et pratiques des manuels de langue, Paris, Didier, 1985

Besse, H. Porquier, R. Grammaire et didactique des langues, Paris, Crédif-Hatier, Coll LAL.

Boucher, Anne-Marie, Duplantié, Monique et Leblanc, Raymon. (1988). Pédagogie de la communication dans l’enseignement d’une langue étrangère, Bruxelles, Éditions Universitaires De Boeck.

Galisson, R. (1991). De la langue à la culture par les mots, Paris, CLE international.

Germain, Claude et Séguin, Hubert. (1998). Le point sur la grammaire, Paris, Cle International.

Hymes, D. H. (1984). Vers la compétence de communication, Paris, Crédif-Hatier.

Labascoule, J.; Lause, Ch.; Royer, C. (2004). Rond Point, 1. Méthode de français, Grenoble, PUG.

Puren, Christian. (1988). Histoire des méthodologies de l’enseignement des langues, Paris, Éd.Nathan / Cle International.

Martinez, P. (1996). La didactique des langues étrangères, Paris, PUF.

Consulteu el Moodle.

Complementària

Recomanacions