Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Adquirir un coneixement aprofundit de la situació actual de l'ensenyament de la llengua a les escoles.
Conèixer el disseny curricular de llengua i literatura en l'educació primària.
Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentage de la lectura i l'escriptura.
Dominar els recursos, materials i metodologia per treballar adequadament la llengua a l'escola en l'educació primària. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Objectius de la didàctica de la llengua. |
L'àrea d'intercomunicació i llenguatges en els dissenys curriculars d'Educació Primària. Les darreres reformes educatives: canvis en l'àrea de llengua.
|
L'aprenentatge de la llengua com a instrument de comunicació i ús. |
Elements de la lectura i l'escriptura: mecànica, comprensió, expressió i motivació. |
Mètodes tradicionals i científics. |
Anàlisi específica dels mètodes analítica, global i natural. |
Fonologia aplicada a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura. |
Treball amb els conceptes fonètics, fonològics i ortogàfics. Rendiments didàctics de la seva aplicació. Observació de dificultats, aprofitament de recursos. |
L'ortografia i el seu aprenentatge. |
Classificació de les errades ortogràfiques: ortografia natural i ortografia arbitrària.
Situacions d'ensenyament/aprenentatge: ajuts, sistematització, automatització. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
37.5 |
62.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
10 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
15.5 |
10.85 |
26.35 |
Treballs |
|
2 |
10 |
12 |
Estudis previs |
|
0 |
15 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
Proves orals |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa, planificació del curs, metodologia a seguir i criteris d'avaluació |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes fonamentals de cada bloc de continguts. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització correcta de les pràctiques fetes a classe. |
Presentacions / exposicions |
Aniran a càrrec de grups de treball (3-4 alumnes). Consistiran en l'aplicació, sobre casos pràctics, d'elements treballats a classe, i en la formulació de criteris i opinions raonats sobre el caràcter didàctic de diferents exercicis, tècniques, procediments. etc. |
Treballs |
Elaboració d'un treball individual que consistirà en l'elaboració d'una memòria del curs, enriquida amb la bibliografia recomanada, o bé en l'anàlisi de la producció textual d'alumnes de primària. |
Estudis previs |
Segons el nivell dels alumnes, caldrà repassar conceptes de fonètica, fonologia i ortografia. |
|
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Proves orals |
|
Descripció |
Tots els alumnes hauran d'entrevistar-se amb la professora, com a mínim una vegada durant el curs. així com per rebre l'assessorament bibliogràfic i didàctic sobre les presentacions que cada grup farà a l'aula. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Problemes específics sobre cada apartat del temari |
10% |
Presentacions / exposicions |
Aniran a càrrec de grups de treball (3-4 alumnes). Consistiran en l'aplicació, sobre casos pràctics, d'elements treballats a classe, i en la formulació de criteris i opinions raonats sobre el caràcter didàctic de diferents exercicis, tècniques, procediments. etc. |
20% |
Treballs |
Presentació d'un treball individual que consistirà en l'elaboració d'una memòria del curs, enriquida amb la bibliografia recomanada, o bé en l'anàlisi de la producció textual d'alumnes de primària. |
30% |
Proves de Desenvolupament |
Prova escrita que tindrà lloc a finals d'octubre. Versarà sobre el continguts que han estat objecte d'estudi. |
40% |
Proves orals |
Serà avaluada en el context de la presentació/exposició. |
0 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per absència justificada a les classes, existeix l'opció d'un examen escrit sobre el temari del curs. |
Bàsica |
DD.AA., Catalunya. Europa. Una mirada pedagògica. Montessori, Decroly, Piaget, Freinet., 1988, Eumo
DD.AA., Com treballar l'ortografía., 1994, Guix
Cormand, J.M.; Mata, M., Cuadros de fonología castellana para la enseñanza de la lectura y la escritura., 1978, Biblograf
DD.AA., Dossiers de Rosa Sensat sobre l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, , Rosa Sensat
Colomer, T.; Camps, A., Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, 1991, Rosa Sensat/Ed. 62
Cassany et alt., Ensenyar llengua, 1993, Graó
Solé, I., Estratègies de lectura., 1992, Graó
Correig, M., Fonologia aplicada., 1985, Rosa Sensat/Ed. 62
Badia, D.; Vilà, M.; Vilà, N., Joc de ploma. Propostes per a l'expressió escrita., 1988, Graó
Badia, D.; Vilà, M., Jocs d'expressió oral i escrita., 1987, Eumo
Galí, A., L'ensenyament de l'ortografia als infants., 1985, Barcino
Solé, I., L'ensenyament de la comprensió lectora., 1987, CEAC
Cassany, D., La cuina de l'escriptura., 1995, Les Naus d'Empúries
Decroly, O., La funció globalitzadora i altres escrits., 1987, Eumo
Camps, A., La gramàtica al'escola bàsica., 1998, Barcanova
Codina, F.; Fargas, A., Proposta de classificació dels errors d'ortografia, 1988, Eumo
Cormand, J.M.; ; Mata, M., Quadres de fonologia catalana per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura., 1979, Biblograf
|
|
Complementària |
|
|
|