DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) EXPRESSIÓ CORPORAL Codi 11101202
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.viscarro@urv.cat
Professors/es
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant OBJECTIUS - Conèixer i experimentar amb el gest i el moviment com a recurs expressiu del cos. - Aprofundir en el coneixement i consciència del propi cos i de les seves possibilitats. - Accedir al plaer de jugar, percebre, dansar i expressar-se amb el cos i a través del cos, el moviment, la paraula, l’espai, el ritme, els objectes i el grup de forma participativa i implicada, per afavorir el desenvolupament de la creativitat i la comunicació. - Valorar i respectar la capacitat expressiva dels companys i l’exteriortizació de sentiments. - Reflexionar entorn a l’aplicació didàctica dels diferents continguts que conformen el bloc d'expressió i comunicació corporal. - Analitzar diferents aspectes educatius i actitudinals, i transferir-los en diferents contextos escolars: en la interacció educativa amb els nens i les nenes, amb l’equip de professors i professores, en reunions i en entrevistes.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Bloc I. Aproximació conceptual Diferents concepcions de l’expressió corporal. Definicions. Objectius de l’expressió corporal en el marc educatiu. Els llenguatges expressius.


Bloc II Coneixement corporal o alfabet expressiu Les parts del cos, formes dimensions, sensacions musculars, posturals. To muscular, respiració i relaxació. Equilibri
Moviment coordinat en expressió (desplaçaments, formes de moviment, qualitat del moviment...).
L' espai i el temps.
El món intern: expressió d’idees, conceptes i emocions personals

Creativitat corporal com a eix transversal:utilització expressiva i creativa dels conceptes esmentats.
Bloc III. Dimensió comunicativa Alfabet comunicatiu: gestos, moviments i actituds corporals en situació de comunicació
Món extern: simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions, transformacions, moviments dansats
Interacció personal: diàleg corporal
Intercanvi discursiu

Creativitat corporal com a eix transversal:utilització comunicativa i creativa dels conceptes esmentats
Bloc V. L’expressió corporal i currículum escolar
Aspectes metodològics i didàctics (la consigna, els objectes i les seves funcions, la sessió o el taller, les actituds...)

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica MOTOS TERUEL, T., Iniciación a la Expresión Corporal. Teoría, técnica y práctica. , 1983, Humanitas
VILLADA, P. , Expresión corporal. En CASTEJON, F.J. (coord.) Manual del Maestro Especialista en educación Física., 1997 , Pila Teleña
MOTOS, T. Y G. ARANDA, L. , Práctica de la Expresión Corporal . , 2001, Ñaque
LEARRETA, B.; RUANO, K. Y SIERRA, M.A. , Didáctica de la expresión corporal. Talleres monográficos, 2006, Inde
LEARRETA, B.; SIERRA, M.A.; RUANO, K. , Los contenidos en expresión corporal, 2006, Inde
MATEU, M.; DURÁN, C. y TRUQUET, T. , 1000 ejercicios y juegos aplicados a las actividades corporales de expresión. (I), 1997, Paidotribo

AYMERICH, C. i M. (1985) Signos de la comunicación. Barcelona: Teide.

BARRET, G. (1989) Pedagogía de la expresión dramática.  Montreal: Recherche en expression.

BOSSU, H. Y CHALAGUIER (1987) La expresión corporal, método y práctica. Barcelona: Martínez Roca

BROOKS, CH.  V. (1996) Consciencia sensorial Barcelona: Los libros de la Liebre de Marzo.

CALAIS-GERMAIN, B. (1991) Anatomía para el movimiento I i II. Barcelona: La Liebre de marzo.

GARCÍA, L. i MOTOS, T. (1990) La expresión corporal. Madrid: Alhambra.

GARCÍA RUSO, H.Mª. (1997) La danza en la escuela. Barcelona: Inde.

HERNÁNDEZ, V. y RODRIGUEZ, P. (1996) La expresión corporal con adolescentes. Madrid: CCS

MATEU, M.; DURÁN, C. y TRUQUET, T. (1992) 1000 ejercicios y juegos aplicados a las actividades corporales de expresión.  Vol. 1 y li.  Barcelona: Paidotribo.

MONTAVEZ, M.y ZEA, M.J. (1998) Expresión corporal, propuestas para la acción. Málaga: MM y MJZ

MOTOS, T. (2001) Práctica de  la expresión corporal. Barcelona: Humanitas

SANTIAGO, P. (2004) Expresión corporal y comunicación. Teoría y práctica de un programa. Salamanca: Amarú

VILLADA, P (1997).Expresión corporal. En CASTEJON, F.J. Manual del maestro especialista en educación física. Madrid: Pila Teleña

VIVERA, J. (1991) Cómo practicar la dramatización con niños de 4-14 años. Barcelona: Diálogos en educación

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent