DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ELS PROCESSOS D´ACULTURACIÓ EN L´EDUCACIÓ Codi 11101207
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MORAN VEGA, JOSÉ ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.moran@urv.cat
Professors/es
MORAN VEGA, JOSÉ ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta asignatura s'analitzen els diferents processos aculturatius de la societat actual, des d'un punt de vista crític i constructiu.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A6 Valorar la riquesa de la diversitat lingüística.
A14 Conèixer els camps temàtics d’interrelació de les ciències amb altres àrees, i en especial en aspectes d’educació tecnològica, educació per a la salut i educació medi ambiental.
A15 Reflexionar sobre la construcció de valors socials mitjançant l'anàlisi de la realitat social i el coneixement històric.
A18 Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social.
A43 Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural.
A47 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A56 Assumir la dimensió ètica del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable.
A70 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B11 Tenir capacitat d'organització i planificació
B13 Tenir un raonament crític
B14 Ser creatiu
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Estudiar com es porta l'endoculuturació en societats primàries com la família i les minories culturals A1
Analitzar i conèixer els programes de propaganda política i les lleis de l' estat modern. El peoselitisme religiòs A14
A15
Conèixer les capanyes de publicitat en la societat de consum A6
Analitzar els factors d' aculturació i conservació cultural amb una adaptació al canvi A18
Adquirir el vocabulari bàsic de l'asignatura B9
Realitzar lectures crítico-comprensives A50
B3
B9
C1
C5
Desenvolupar pautes d'observació i anàlisi de materials audiovisuals B5
C2
C5
Adquirir pautes d' elaboració de treballs científics B4
B9
B11
B13
B14
C1
C2
C3
Adquirir una percepció crítica respecte de les cultures i de la pròpia cultura A43
A47
A56
A70
B13
Augmentar l'interés i la curiositat per la comprensió de les cultures alienes A47
A70
B13

Continguts
Tema Subtema
Part Teòrica 1. Introducció: concepte de cultura. Etnografia. Endoculturació i relativisme cultural. Etnocentrisme. Processos d´aculturació. Tipus de cultura. Espais culturals.
2. La diversitat humana des d´una perspectiva culturalista.
3. Ética i educació en valors
4. Estructuras familiares. Conflictes intergeneracionals
5. Models que transmeten els mitjans de comunicació
6. Religions
7. Interculturalisme i educació
8. Nacionalisme . Bilingüísme i biculturalisme.
9. Cultura per a la Pau
10. Processos d´aculturació del poble gitano
Part Pràctica 1. Anàlisi de lectures
2. Anàlisi de pel.lícules, CD-ROM i comentari
3. Elaboració d´un treball personal
4. Exposició en grup
5. Utilitzant internet per portar a terme una recerca d ' un procés aculturatiu.
6. Crear una llista de discussió
7. Anàlisi i comentari de xarrades d´especialistes en el camp

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 20 30
Debats
3 9 12
Presentacions / exposicions
1.5 4.5 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
2 16 18
Treballs
15 15 30
Seminaris
4 8 12
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple
Sessió Magistral Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals. Per les característiques del bloc que ens ocupa, aquesta és una de les activitats que ocuparà més temps al llarg del curs.
Debats Es la discussió o confrontació en “format televisiu”, on dos grups d’alumnes defensen dues postures contràries sobre un tema determinat relacionat amb l’assignatura. Cada grup, prèviament, haurà presentat un resum per escrit de la seva intervenció al professor.
Presentacions / exposicions Es l’exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret o d’un treball. La presentació va dirigida a la resta de l’alumnat del grup. Prèviament el professor haurà donat unes indicacions sobre com realitzar la presentació.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor
Treballs Treballs en grup fora de l´aula: Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d´informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S´utilitzarà per a ampliar tòpics de l´assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d´aquest exercici s´haurà de presentar per escrit al professor.
Seminaris Consisteix en el treball en profunditat d’un determinat tema, amb l’aportació de documentació per part de tots els membres del grup, si és possible. El professor és qui dirigirà el seminari.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Assistència, participació i grau de coneixement . 5 %
Presentacions / exposicions Ajustar-se al tema sol.licitat.
Utilitzar metodologia adequada.
Nivell de coneixements aportats.
Interacció amb el grup
10 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Ajustar-se a el que es va demanar.
Relacionar els aspectes pràctics amb els continguts teòrics
35 %
Treballs Seguir les normes aprovades pel Departament referent a la presentació de treballs escrits 40 %
Seminaris Assisència, particpació i grau de coneixement 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

AA.VV. (2001) Número monográfico “Bilingüismo y educación”, Revista de Educación, nº 326, pp. 37-61.

ABAJO, J.E. (1997): La escolarización de los niños gitanos. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

ABELLA,T. (2000): S de Solidaritat.  Barcelona: Ed. Intermón.

ALEGRET, J.LL. y otros (1998): La educación intercultural en Europa. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor.

ALDAMIZ, M.M. y otros (2000): Com ens ho fem?. Propostes per educar en la diversitat. Barcelona: Ed. Graó.

AGUILAR, L.A. (2000): De la Integración a la Inclusividad, La atención a la diversidad: Pilar básico en la Escuela del Siglo XXI. Buenos Aires: Ed. Espacio.

ASOCIACIÓN SECRETARIADO GENERAL GITANO (1999): “Gitanos: Pensamiento y cultura”. Núm. Abril Madrid.

AZNAR, H. (1999): Ética y periodismo autorregulación, códigos, estatus de redacción y otros  documentos. Barcelona:Ed. Paidós.

BOLIVAR, A. (1998): La evaluación de valores y actitudes. Madrid: Ed. Anaya.

COLLINS, M.A. y PRINCE, M.A. (2000): Historia del Cristianismo. 2000 años de fe. Madrid: Ed. Leopold Blume.

CD-Rom- Per una Europa Solidària. Junts contra el racisme (2000)

CURSOS DE VERANO EN SAN SEBASTIAN XII. CURSOS EUROPEOS. (2000). Una cultura de paz. Cimiento para los derechos humanos XIX. Ararteko, D.L. Vitoria.

DHALBERG, G.; MOSS, P. y PENCE, A. (1999): “Les direccions de la minoria en el món majoritari: amenaces i possibilitats”. En Temes d´infància. Mes enllà de la qualitat. Págs. 287-336

ENGUITA, M.E. (1999): Alumnos gitanos en la escuela paya. Madrid: Ed. Aries Practicum.

FERRÉS, J. (1996): Televisión y educación Barcelona: Papeles de Pedagogía. Paidós.

FISAS, V. (1998): Cultura de paz y autogestión de conflictos. Barcelona: Ed. Icaria. FLAQUER, LL.(1998): El destino de la família. Barcelona: Ed. Ariel.

FUENTES, E.  (1998): “Etnociencia y Mercadoetnia”. En  Revista de CC de l´educació.  Tarragona.

FUENTES, E. (2000): CD-ROM Cuaderno de viaje de Marruecos. Tarragona: Institut de Ciències de l´educació. URV

FUENTES, E.  (2002): “Optimizar la convivència des d´una escola intercultural. Programa per afavorir el desenvolupament escolar i social dels marroquins”. En   Reflexions educatives. Tarragona.

GARCÍA CASTAÑO, F.J. y BARRAGÁN, C. (2000): “ Sociedad multicultural e interculturalismo versus immigración extranjera: aportaciones teóricas para el debate”. En Documentación Social, núm. 121, págs.209-232

GARRIGA, C. (Directora) (2000): Els gitanos de Barcelona. Una aproximación sociológica. Diputació de Barcelona. Barcelona: Colecció Serveis Socials, 15.

HARRIS, M. (1996): Introducció a la Antropologia General. Salamanca: Alianza Editorial.

HERNÁNDEZ, F. (2000): Educación y cultura visual. Barcelona: Ed. Octaedro.

JARES, X. (1999): “Educación y derechos humanos. Estrategias didácticas y organizativa. Barcelona: Ed. Popular.

LUQUE, A. (2000): Educar la tolerancia: una propuesta de trabajo. Sevilla: Ed. Díada.

LUQUE, P.A. (Coord) (2001): Educación social y valores democráticos. Barcelona: Ed. PPU.

MELL, G. (1999): La Postmodernidad de la família española. Barcelona: Ed. Acento.

MIRÓ, I.  (1999): Un model antropològic i la seva transferència a l´educació actual. Universitat de les Illes Balears

MOLINA, F. (1998): Interculturalitat i educació. Una reflexió sociològica sobre l´acció educativa. Lleida: Ediccions Universitat de Lleida.

ORTEGA, P. y MÍNGUEZ, R. (2001): La educación moral del ciudadano hoy. Barcelona: Ed. Paidós.

SANTAMARÍA, A. (2001): Los nacionalismos. De los orígenes a la globalización. Barcelona: Ediciones Bellaterra.

SAN MARTÍN SALA, J. (2000): Teoría de la cultura. Madrid: Ed. Síntesis.

SINGUAN, M. (2001): Bilingüísmo y culturas en contacto.  Madrid: Ed. Alianza.

SOLS, L. (1998): l´Islam, un diàleg necessari. Barcelona: Quaderns CJ.

TEIM (1999): Lengua y cultura de origen: niños y marroquíes en la escuela española. Madrid: Ed. Del oriente y del mediterráneo.

 

Direcciones de internet

·          www.ineval.org/FVH (educació en valors)

·          www.tgnes.altanet.org (Centre de recursos del Tarragonés)

·          www.xtec.es

·          www.asgg.org/revista.htm

·          www.unionromani.org/recursos.htm

·         

 

Referèncias cinematográfiques

 

·          Temàtica China: Comen, beben, aman.

·          Temàtica  Vietnan: El cielo y la tierra

·          Temàtica  àrab: Hafre Aín

·          Temàtica  turca: Haman

·          Temàtica Indú i negres:Mississipi Masala

·          Temàtica tercera edat: Madan Ninatzka. Paseando a Mis Daissi

·          Temàtica dones: Sentido y sensibilidad

·          Temàtica contravalors: South Park

·         


Complementària

Recomanacions