DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT MORAL Codi 11101209
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
BARDINA BARBERA, MERITXELL
Adreça electrònica meritxell.bardina@urv.cat
Professors/es
BARDINA BARBERA, MERITXELL
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer el procés de desenvolupament moral dels infants d'educació infantil i primària i treure'n criteris d'intervenció per a la pràctica docent. Conèixer, aplicar i contrastar estratègies pel desenvolupament moral en el marc escolar. Planificar activitats i elaborar materials per afavorir la construcció de principis i valors morals, el desenvolupament del judici moral i la formació d'hàbits de conducta moral. Valorar la importancia de la formació moal dels nens i nenes d'educació infantil i primària i participar de forma activa en el seu desenvolupament (reconéixer-se con agent promotor del desenvolupament moral).

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: Introducció
1.1. Ètica i Moral.
1.2. Els valors morals: funció social i tipus de valors morals.
BLOC 2: Desenvolupament Moral 2.1. El desenvolupament moral com a contingut del desenvolupament sociafectiu.
2.2. Concepcions psicològiques del desenvolupament moral.
2.3. El procés de desenvolupamenmt moral durant les etapes d'educació infantil i primària.
BLOC 3: Educació Moral 3.1. L'educació moral durant l'etapa d'educació infantil i primària. Transversalitat.
3.2. Criteris per afavorir la construccíó significativa dels valors durant aquestes etapes.
3.3. Estrategies, materials i activitats per l'educació moral.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 5 10
 
Sessió Magistral
20 20 40
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
5 7 12
Tècnica del dilema
5 10 15
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
7 20 27
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats que permeten un primer apropament als continguts de l’assignatura.
Sessió Magistral Sessions que tenen l'objectiu de presentar als alumnes de forma ordenada els aspectes tèorics en relació als estadis de desenvolupament moral i a l'educació en valors.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Exploració de pàgines web que permeten treballar continguts morals a l'escola.
Tècnica del dilema Presentació de dilemes morals per debatre en grup aspectes ètics d'interès per l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Tècnica del dilema
Descripció
L'objectiu de l'atenció personalitzada és poder seguir de prop el seguiment de l'alumne a l'assignatura, proporcionant la orientació que necessiti pen el seu procés d'aprenentatge, i posant a l'abast les eines i indicacions més convenients. Aquesta orientació personalitzada es realitzarà al llarg de tota l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Ampliació dels continguts impartits a les activitats introductòries a partir de la consulta bibliogràfica de llibres i revistes científiques. 10%
Sessió Magistral Ampliació dels continguts teòrics impartits a classe a partir de la consulta bibliogràfica de llibres i revistes científiques. 20%
Tècnica del dilema Realització d'activitats amb dilemes morals, per tal de reflexionar sobre aspectes ètics i per poder identificar l'estadi moral en què es troba una persona. 30%
Proves pràctiques Proposta d'activitats per treballar continguts morals a Educació Infantil i Educació Primària, i identificació dels contiguts morals transversals en aquestes dues especialitats. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de la segona convocatòria és equivalent a l'avaluació de la primera convocatòria. Els percentatges de les qualificacions de cada part són equivalents als de la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Anaut, L., Valores escolares y educación para la ciudadanía, Graó, 2002
Cid Fernández, X.M., Valores transversales en la práctica educativa, Síntesis, 2001
Carreras, Ll. et al., Como educar en valores. Materiales, textos, recursos y técnicas, Narcea, 1998
López, F. et al., Desarrollo afectivo y social, Pirámide, 1999
Traqvé, C. , El niño y sus valores, Desclée de Brouwer, 2002
Kohlberg, L.,Power, F.C. y Higgins, A., La Educación moral según Lawrence Kohlberg, Gedisa, 1997
Martínez, D. y Lariguet, G., Els Dilemes morals, UOC, 2008

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent