DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura UTILITZACIÓ DE LES FONTS HISTÒRIQUES EN LA DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS Codi 11101221
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
Adreça electrònica antoni.gavalda@urv.cat
Professors/es
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant Preparar per saber realitzar un treball educatiu o de Ciències Socials amb alta competència

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A16 Conèixer les tècniques i mètodes propis de la història (categories temporals, representacions de cicles i etapes, ús de fonts històriques, etc.), la geografia (orientació i mesura de l'espai, representació gràfica i cartogràfica, observació directa, anàlisi del paisatge, etc.).
A17 Conèixer el procés de conceptualització del temps en general i el temps històric i l’espai geogràfic.
A18 Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A51 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes.
A60 Participar en projectes de recerca relacionats amb l'ensenyament-aprenentatge, introduint propostes d’innovació dirigides a millorar de la qualitat educativa.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Delimitar què s'entén per una font històrica. A16
A17
A18
B3
2.- Identificar classificacions de fonts històriques. A17
B5
3.- Aplicar la variabilitat de fonts històriques per l'elaboració d'un treball de recerca. Decisions a prendre. A1
A2
A50
A51
B1
B2
B3
B4
B5
C5
4.- Concretar el treball de recerca científic o escolar amb fonts històriques. A1
A2
A50
B2
C5
5.- Realitzar un treball de recerca amb estructura de publicabilitat o d'aplicació escolar. A1
A50
A51
A60
B6
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- Les fonts històriques. 1.1.-Determinació de què es pot entendre per font històrica.
2.- Models de classificacions de fonts històriques segons siguin per la ciència històrica o per l'aprenentatge escolar. 2.1.- Les necessàries relacions.
3.- El disseny d'un projecte de treball. Fases. 3.1.- Fase d'elecció i organització.
3.2.- Fase de relació amb la informació.
3.3.- Fase de síntesi i avaluació del procés.
4.- La realització efectiva d'un treball amb fonts històriques. 4.1.- Presentació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
8 0 8
Seminaris
16 0 16
Fòrums de discussió
15 30 45
Treballs
10 20 30
Estudis previs
0 2 2
Avantprojecte
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis
5 2 7
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Detecció d'idees prèvies.
Sessió Magistral Explicació dels conceptes bàsics.
Seminaris Forma d'abordar els treballs pràctics.
Fòrums de discussió Determinar possibles treballs, planificar esquemes de treball, etc.
Treballs Esquemes definitius, presentació de primers resultats per correccions i nous enfocs; lliurament de treballs definitius.
Estudis previs Concreció bibliogràfica específica per a cada treball.
Avantprojecte Primers esquemes de tempteig.
Resolució de problemes, exercicis Treball pràctic de dubtes, de reformulació de temes, de canvis de rumb, etc.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Treballs
Estudis previs
Avantprojecte
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de passos de forma individual o en grup de cadascun dels ítems indicats.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Lliurament del treball 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica AA.DD., I Jornades de Didàctica de les Ciències Naturals i Socials al Baix Llobregat., 1994, Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Iturrate, G.; Bardavio, A.; Bou, N.; Pérez, X., Les fonts en les Ciències Socials, 1996, Graó.

Complementària

Recomanacions