DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT DE L'EXPRESSIÓ MUSICAL I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11111007
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
Adreça electrònica enriqueta.barniol@urv.cat
Professors/es
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
Web
Descripció general i informació rellevant Únicament convocatòria extraordinària d'examen que cal sol·licitar prèviament a la Secretaria del centre.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1: L’ensenyament de la música

1.1-Marc legal que regula la organització de l’ensenyament de la música a Catalunya
Mòdul 2: L’educació Musical. Models d’ensenyament.
2.1-Didàctica de l’Educació Musical: objectius i continguts.
2.2-Els corrents Pedagògico-musical del segle XX. (Dalcroze, Orff, Willems, Martenot...); i els seus principis bàsics: creativitat, participació activa, connexió amb la realitat, globalització.
2.3-El sistema d’ensenyament musical Hongarès. Kodàly.
Mòdul 3: Fonamentació psicopedagògica de l’Educació Musical
3.1-El valor formatiu de la música i la importància de la Educació Musical en la formació integral.
3.2-L’Educació Musical en l’àmbit de coneixement i us dels diferents llenguatges: la Música com a llenguatge.
3.3-El desenvolupament musical de l’alumne.
Mòdul 4: La música des del punt de vista curricular (a l’etapa d’Educació Infantil)
4.1-Principis generals
4.2-Objectius
4.3-Els Continguts: conceptuals, procedimentals i actitudinals
4.4-Les activitats d’ensenyament./aprenentatge
4.5-Orientacions Metodològiques
4.6-L’avaluació
Mòdul 5: Didàctica dels diferents àmbits de treball de l’àrea de Música (a l’etapa d’Educació Infantil)
5.1-Didàctica de l'Escolta
L'audició en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'audició musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'audició musical. Criteris per a la selecció d'un repertori d'audicions. Tipologies d'audicions. Recursos per a la realització d'audicions musicals.

5.2-Didàctica de l'Expressió Vocal.
L'expressió vocal en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió vocal en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'expressió vocal.
La cançó: classificació de les cançons. Criteris per a la selecció d'un repertori de cançons. Procés d’interpretació de les cançons i les seves formes. Recursos per a l'expressió vocal.

5.3-Didàctica de l'Expressió Instrumental.
L'expressió instrumental en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió instrumental en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió instrumental. Les obres instrumentals: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori d'obres i fragments instrumentals. Procés de muntatge i interpretació de les obres instrumentals i les seves formes. Recursos per a l'expressió instrumental.

5.4-Didàctica de l'Expressió Corporal (Moviment i Dansa).
L'expressió del moviment en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió del moviment en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió del moviment. Els balls i les danses: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori de balls i danses. Procés de muntatge i interpretació dels balls i les danses, i les seves formes. Recursos per a l'expressió del moviment.

5.5-Didàctica del Llenguatge Musical.
El llenguatge musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques del llenguatge musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts del llenguatge musical. La lectura i l'escriptura musical: selecció d'activitats i materials. Recursos per a l'ensenyament/aprenentatge del llenguatge musical.

5.6-Didàctica de la Contextualització Musical
La contextualització musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de la contextualització musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de la contextualització musical. Recursos per a la realització d'activitats de contextualització musical


Mòdul 6: Equipaments i recursos materials i didàctics
6.1-L’organització en el desenvolupament de les activitats musicals: el temps, l’espai, els agrupaments i els recursos.
6.2-L’aula de música. L’ambient de l’aula i la seva complexitat. Característiques fonamentals. L’Estructuració, organització i ambientació per a la pràctica.
6.3-Revista “Calaix de músic”. Documentació pedagògico-musical. Organismes internacionals d’Educació Musical. Fonts d’informació: Revisió, presentació i comentari de fonts bibliogràfiques, de materials i treballs publicats en relació amb l’ensenyament de la música: discografia, àudio-visual, museus, institucions, entitats, internet, etc. Els entreteniments de temàtica musical (sopa de lletres, mots encreuats, acudits, dites...) Curiositats i informacions complementàries relacionades amb la resta de temes. (Periòdicament al llarg de l’assignatura).
Mòdul 7: Dinamització musical escolar. interdisciplinarietat i globalització
7.1-El llibre de text.
7.2-Recursos audiovisuals.
7.3-Les activitats extraescolars musicals.
7.4-Dinamització de Diades Especials: Concert de Nadal, participació en trobades de...., 21 de juny (dia de la música), 22 de Novembre (Sta. Cecília)...
Mòdul 8: Llenguatge Musical 8.1-El ritme: definició i elements. Reconeixement auditiu de compassos i patrons rítmics. Pràctica d’obstinats i dissociacions rítmiques.
8.2-La melodia: definició. L'espai intratonal. Reconeixement auditiu d'intervals i escales.
8.3-L'harmonia: simultaneïtat sonora. Percepció de la successió harmònica dels graus fonamentals i cadències. Acompanyament bàsic de cançons.
8.4-El timbre.
8.5-La textura musical i la forma musical.
8.6-Percepció i anàlisis dels elements del llenguatge musical en l'audició d'obres o fragments musicals apropiats per a l'Educació Infantil
Mòdul 9:Instruments i Agrupacions instrumentals 9.1-Iniciació a la tècnica vocal. Cura i higiene de la veu. Importància de la veu en el professor
9.2-Classificacions de la veu cantada. Classificació de les veus masculines i femenines.
9.3-Iniciació a l’instrumentarium ORFF. Conjunt instrumental escolar.
9.4-Iniciació a l'estudi i pràctica instrumental de la flauta de bec
9.5-Cant Coral
9.6-Objectes sonors

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Fonts d'informació
Bàsica , Currículum. Infantil. (Nou sistema educatiu). Departament d'Ensenyament (llibre groc), Departament d'Ensenyament,
E. Barniol, Didàctica de l'Expressió Musical, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. Universitat Rovira i Virgili,

Complementària , , ,
, Boletin del CIEM. (Boletin del Centro de Investigacion en Educacion Musical), ,
AGUIRRE DE MENA,O.A, Educación musical. Manual para el profesorado, Aljibe. Archidona, 1992
, Eufonia, ,
, Música y Educación., ,

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent