DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT DE LES HABILITATS LINGÜÍSTIQUES Codi 11111016
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
OLIVÉ VERNET, MARIA DOLORS
Adreça electrònica dolors.olive@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ VERNET, MARIA DOLORS
Web
Descripció general i informació rellevant Característiques de l'adquisició i el desenvolupament del llenguatge i metodologia per a una correacta intervenció eduactiva en aquesta àrea en l'etapa d'educació infantil.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1.-Estudi de la proposta curricular de l'àrea d'intercomunicació i llenguatges al currículim d'Educació Infantil. -El llenguatge com a a comunicació i com a representació.
2.- Visió general de les teories l'aquisició del llenguatge


-Factors interns i factors externs en l'adquisició del llenguatge.
-Teoria innatista: Chomsky
-Bruner: de la comunicació al llenguatge
3.- Etapes de l'adquisició del llenguatge -Etapes prelingüística i lingüística. Característiques d'ambdues.
4.-Funcions que predominen en el llenguatge infantil -Funcions comunicatives. Evolució.
-El llenguatge egocèntric: Piaget i Vigotski.
5.- Desenvolupament del sistema fonològic i del domini fonètic. -La teoria de Jacobson. Mecanismes d'aprenentatge.
-Pautes evolutives.
-Trastorns en l'adquisició dels sons de la llengua.
-Metodologia per ajudar l'infant en la discriminació auditiva i en la fonació.
-Metodologia per ajudar el nen en l'organització fonològica i en la pronúncia dels sons de la llengua.
6.- Desenvolupament de l'organització semàntica i adquisició del vocabulari. -L'accés a la significació: mecanismes d'aprenentatge i pautes evolutives.
-L'adquisició del sistema semàntic.
-Metodologia per ajudar l'infant en l'adquisició de vocabulari: activitats de denomaninació.
-Metodologia per ajudar l'infant en el desenvolupament de l'organització semàntica: activitats de conceptualització.
7.- El desenvolupament morfosintàctic. -Principis generals del desenvolupament morfosintàctic.
-Pautes evolutives.
-Metodologia per ajudar l'infant en el desenvolupament morfosintàctic: activitats per treballar el nombre i ordre de paraules, els nexos, les flexions i la conciència sintàctica.
8.- El desenvolupament de l'organització del discurs. -La comunicació a l'aula.
-La conversa dirigida.
-Les sessions d'intervenció privilegiada dels alumnes.
9.-Tipologia textual oral a educació infantil. -Metodologia per a l'ús a l'aula dels diferents tipus de text oral: narració, descripcio poesía.
10.- Recursos didàctics de l'àrea de llenguatge -La literatura oral.
-Els contes.
-La dramatització.

Atenció personalitzada
Descripció
Un cop triat el treball a realitzar per un determinat grup, caldrà que aquest s'entrevisti dues vegades amb la professora: 1) Per tal d'obtenir les orientacions necessàries per a - la realització del treball: objectius específics, metodologia, bibliografia bàsica, -la presentació i realització de les activitats per part dels companys. 2) Obtenir el "vist i plau" abans de la presentació del tema i realització de les activitats a l'aula.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica J. Brune, Acción, pensamiento y lenguaje, Alianza Psicología, 1.984
G. Wells, Aprender a leer y a escribir, Cuadernos de Pedagogía-Laia, 1.988
, Articles (didàctica de la llengua i la literatura), Graó,
, Clij (revista de literatura infantil i juvenil), Torre de papel,
, Cuadernos de pedagogía, ,
E. Bassedas i altres, Didáctica de la lengua en la educación infantil, Síntesis, 2.000
Ch. Bouton, El desarrollo del lenguaje, UNESCO-Abril, 1.982
J. Rondal, El desarrollo del lenguaje, Médica y Técnica, 1.982
G. Aguado, El desarrollo del lenguaje de 0 a 3 años: bases para un diseño curricular en la Educación Infantil, CEPE, 1.995
M. Monfort; A. Juárez, El niño que habla, CEPE, 1.987
G. Rodari, Gramàtica de la fantasia, Aliorna, 1.987
, Grup de llengua escrita Rosa Sensat: dossiers nºs 9, 14,15,26, 39, Rosa Sensat,
, Guix (d'infantil), Graó,
, In.fàn-ci-a (educar de 0 a 6), Rosa Sensat,
J. Bruner, La parla dels infants, EUMO, 1.985
Borzone de Manrique, A.Mª, Leer y escribir a los 5, Aiqué, 1.994
M.D. Rius i Estrada, Llenguatge oral. Projecte de metodologia per al desenvolupament de la comunicació a l'escola, La Guaira, 1.989
L.S. Vigotski, Pensament i Llenguatge, EUMO, 1.988
, Perspectiva escolar, Rosa Sensat,
F. Hernández Pina, Teorías psicosociolingüísticas, Siglo XXI, 1.984

 

 

Complementària T. Ribas, "Dramatització d'un conte" in " Exemples d'unitats de programació I. L'educació infantil., Generalitat de Catalunya, 1.992
R. Reina et al., "Els jocs de falda" in "Exemples d'una unitat de programació I. L'educació Infantil", Generalitat de Catalunya,
Monogràfic, "L'expressió oral", Guix, 1989
R.Boixaderas & L. Navarro, "Lectura mental i lectura expressiva" in Exemples d'unitats de programació, 5. Parvulari. Cicle Inicial, Generalitat de Catalunya, 1994
J. Gómez, "Una activitat quotidiana: la conversa", In-fàn-ci-a, nº7/8, 1993
E. Bassedas i altres, Apendre i ensenyar a Educació Infantil, Graó, 1.996
J.M. Artigal, Com fer descobrir una nova llengua, EUMO, 1.984
I. Bustos Sánchez, Discriminación auditiva y logopedia, CEPE, 1988
M.D. Renau, Els inicis del llenguatge i la comunicació en l'infant, Rosa Sensat, 1.980
C. Triadó; M. Santacana, La evaluación del lenguaje: una aproximación evolutiva, Antrophos, 1.989
J. Piaget, Lenguaje y pensamiento en elniño, Guadalupe, 1.972
J. Gómez Tolón, Trastornos de la adquisición del lenguaje. Valoración y tratamiento, Escuela Española, 1.987

         

 

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent