DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DIDÀCTICA DE LA LLENGUA EN L'ETAPA 0-6 Codi 11111017
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
OLIVÉ VERNET, MARIA DOLORS
Adreça electrònica dolors.olive@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ VERNET, MARIA DOLORS
Web
Descripció general i informació rellevant
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1.-La lectura. Concepte de lectura.Factors que intervenen en la comprensió.
-El procès de la lectura. El model interactiu.
-Habilitats i estratègies implicades en la lectura.
2.-L'escriptura. -Concepte d'escriptura: Activitat de comunicació social i activitat de codificació gràfica de les idees.
-El procés de l'escriptura. El model comunicatiu de la producció de textos:
-Contextualització
-Processos cognitius: planificació, textualització, revisió.
3.-Aprendre a llegir i a escriure. -L'aprenentage de la llengua escrita des d'una perspectiva constructivista.
-La construcció del coneixement sobre l'escriptura: el nen constructor d'hipòtesis:
-Fases de l'aprenentage de l'escriptura
-Fases de l'aprentage de la lectura.
4.-L'ensenyament de la lectura i de l'escriptura. Mètodes d'ensenyament de la lectura i de l'escriptura.
-S'apren a llegir llegint i a escriure, escrivint. Planificació de continguts:
-Usos de la llengua escrita.
-Activitats d'ensenyament-aprenentage de l'escriptura i de la comprensió lectora.
-Diferents tipus d'agrupaments d'infants i organització de l'espai.
-Els materials.
-El paper del mestre.
L'avaluació. Instruments. El seguiment de les diferents fases de l'escriptura i de la lectura.
5.-La lectura i l'escriptura en el treball de projectes -La seqüenciació didàctica. Fases del treball per projectes.
-La lectura i l'escriptura durant la realització del projecte.
-L'activitat del docent durant el projecte de treball.


Atenció personalitzada
Descripció
Són necessàries unes tres hores d'atenció personalitzada diferenciada per tal de fer el seguiment d¡elaboració del projecte, així com de la confecció del portfoli.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica Camps, A. (coord), L’ensenyament de la comprensió, 1.994, Barcelona, Barcanova
Bigas, M.; Correig, M., Didàctica de la llengua en l'educació infantil, 2.001, Madrid, Ed. Síntesis
Carretero, Mario, Constructivismo y educación, 1.993, Zaeragoza, Edelvives
Cassany, Daniel, Descriure escriure. Com s'aprèn a escriure, 1.987, Barcelona, Empúries
Colomer, T.; Camps, A., Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, 1.991, Barcelona, Rosa Sensat/Edicions 62, Didàctiques
Díez de Ulzurrun (coord), L'aprenentage de la lectoescriptra des d'una perspectiva constructivista (vols. 1 i 2), 2.007, Barcelona, Graó
Domínguez Chillón, Lauara, Proyectos de trabajo: Una escuela diferente, 2.000, Madrid, La Muralla
Ferreiro, E.; Teberosky, A., Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño, 1.979, Madrid, siglo XXI
Fons, Montserrat, Llegir i escriure per viure, 1.999, Madrid, siglo XXI
Hernández, F.; Ventura, M., La organización del currículum por proyectos de trabajo, 1.993, Barcelona, Graó-ICE
Julià, t., Encetar l'escriure. Per un aprenentatge lúdic i funcional de la llengua escrita, 1.995, Barcelona, A.M. Rosa Sensat, dossiers nº 50
Escribir y leer (3 vols), Maruny, L.; Ministral, M; Miralles, M., 2.002, Madrid, M.E.C / Edelvives
Solé, I., Estratègies de Lectura, 1.992, Barcelona, Graó
Teberosky, A., Psicopedagogia del llenguatge escrit, 1.987, Barcelona, I.M.E. monogràfics nº 8
Teberosky, A., Proposta constructivista per apendre a llegir i escriure, 2.001, Barcelona, Vicens Vives
Teberosky, A.; Solé, I., Psicopedagogia de la lectura i de l'escriptura, 1.999, Barcelona, UOC
Teberosky, A., Aprendiendo a escribir, 1.992, Barcelona, ICE-Horsori
Depeatament d'ensenyament, Orientacions per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura, , Barcelona, Generalitat de Catalunya

 

 

 

 

 

 

 

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent