Tema |
Subtema |
1.-La lectura. |
Concepte de lectura.Factors que intervenen en la comprensió.
-El procès de la lectura. El model interactiu.
-Habilitats i estratègies implicades en la lectura.
|
2.-L'escriptura. |
-Concepte d'escriptura: Activitat de comunicació social i activitat de codificació gràfica de les idees.
-El procés de l'escriptura. El model comunicatiu de la producció de textos:
-Contextualització
-Processos cognitius: planificació, textualització, revisió.
|
3.-Aprendre a llegir i a escriure. |
-L'aprenentage de la llengua escrita des d'una perspectiva constructivista.
-La construcció del coneixement sobre l'escriptura: el nen constructor d'hipòtesis:
-Fases de l'aprenentage de l'escriptura
-Fases de l'aprentage de la lectura. |
4.-L'ensenyament de la lectura i de l'escriptura. |
Mètodes d'ensenyament de la lectura i de l'escriptura.
-S'apren a llegir llegint i a escriure, escrivint. Planificació de continguts:
-Usos de la llengua escrita.
-Activitats d'ensenyament-aprenentage de l'escriptura i de la comprensió lectora.
-Diferents tipus d'agrupaments d'infants i organització de l'espai.
-Els materials.
-El paper del mestre.
L'avaluació. Instruments. El seguiment de les diferents fases de l'escriptura i de la lectura.
|
5.-La lectura i l'escriptura en el treball de projectes |
-La seqüenciació didàctica. Fases del treball per projectes.
-La lectura i l'escriptura durant la realització del projecte.
-L'activitat del docent durant el projecte de treball.
|
Descripció |
Són necessàries unes tres hores d'atenció personalitzada diferenciada per tal de fer el seguiment d¡elaboració del projecte, així com de la confecció del portfoli. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Camps, A. (coord), L’ensenyament de la comprensió, 1.994, Barcelona, Barcanova
Bigas, M.; Correig, M., Didàctica de la llengua en l'educació infantil, 2.001, Madrid, Ed. Síntesis
Carretero, Mario, Constructivismo y educación, 1.993, Zaeragoza, Edelvives
Cassany, Daniel, Descriure escriure. Com s'aprèn a escriure, 1.987, Barcelona, Empúries
Colomer, T.; Camps, A., Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, 1.991, Barcelona, Rosa Sensat/Edicions 62, Didàctiques
Díez de Ulzurrun (coord), L'aprenentage de la lectoescriptra des d'una perspectiva constructivista (vols. 1 i 2), 2.007, Barcelona, Graó
Domínguez Chillón, Lauara, Proyectos de trabajo: Una escuela diferente, 2.000, Madrid, La Muralla
Ferreiro, E.; Teberosky, A., Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño, 1.979, Madrid, siglo XXI
Fons, Montserrat, Llegir i escriure per viure, 1.999, Madrid, siglo XXI
Hernández, F.; Ventura, M., La organización del currículum por proyectos de trabajo, 1.993, Barcelona, Graó-ICE
Julià, t., Encetar l'escriure. Per un aprenentatge lúdic i funcional de la llengua escrita, 1.995, Barcelona, A.M. Rosa Sensat, dossiers nº 50
Escribir y leer (3 vols), Maruny, L.; Ministral, M; Miralles, M., 2.002, Madrid, M.E.C / Edelvives
Solé, I., Estratègies de Lectura, 1.992, Barcelona, Graó
Teberosky, A., Psicopedagogia del llenguatge escrit, 1.987, Barcelona, I.M.E. monogràfics nº 8
Teberosky, A., Proposta constructivista per apendre a llegir i escriure, 2.001, Barcelona, Vicens Vives
Teberosky, A.; Solé, I., Psicopedagogia de la lectura i de l'escriptura, 1.999, Barcelona, UOC
Teberosky, A., Aprendiendo a escribir, 1.992, Barcelona, ICE-Horsori
Depeatament d'ensenyament, Orientacions per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura, , Barcelona, Generalitat de Catalunya
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|