DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT DEL PENSAMENT MATEMÀTIC I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11111018
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
VALLÉS GENÉ, JORDI
Adreça electrònica jordi.valles@urv.cat
Professors/es
VALLÉS GENÉ, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén desenvolupar tots els àmbits de les matemàtiques, és a dir, les relacions lògiques com a element que contribueix al desemvolupament del raonament, el coneixement dels nombres i la introducció del càlcul, les mesures com a aproximació quantitativa de la realitat i la geometria com a representació mental de l'espai.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. MATEMÀTICA A L’EDUACIÓ INFANTIL. ASPECTES GENERALS

Formació de l’estructura del pensament matemàtic de l’infant de 0 a 6 anys:
Llenguatge matemàtic:
Incidència de la matemàtica en la formació íntegra de l'infant. Funcions. La formació dels conceptes. Objectius globals de les matemàtiques a l’Educació Infantil. Coneixement de l’actual currículum del Departament d’Educació. Fonaments i bases psicopedagògiques del currículum. Criteris metodològics i d’avaluació. Capacitats a assolir en finalitzar l'Etapa d’Educació Infantil. Nivells de concreció.
2. RELACIONS I CANVI Qualitat dels objectes:
Reconeixement i comparació de qualitats. Semblances i diferències. Seriacions. Agrupacions i subagrupacions. Afirmació i negació. Conjunció i disjunció. Classificacions. Transformacions: operadors qualitatius.

Relacions:
Relació d'equivalència: aparellaments segons qualitats sensibles. Relació d'ordre: ordenacions. Altres tipus de relacions. Correspondències qualitatives.

Resolució de problemes.
3. NUMERACIÓ I CÀLCUL Noció de quantitat i introducció al nombre:
Aspectes teòrics. Els dos nivells del tractament del nombre. Plantejaments de Canals, Piaget, Kamii, Baroody, Brissiaud, Dickson, Brown, Gibson i d'altres.
Primeres experiències numèriques. Conservació de les quantitats. Quantificadors: alguns, pocs, molts... Comparació quantitativa. Correspondència entre dues agrupacions. Relació d'equivalència quantitativa: classificació. Relació d'ordre: ordenació quantitativa, ascendent i descendent. Relació d'inclusió. Cardinalitat. Comptatge. Els símbols numèrics. Sèrie numèrica, ordinal i cardinal. Els nombres i la relació amb el món real. Descomposició del nombre.

Càlcul:
Noció experimental d'operació. Agrupació i subagrupació: el tot i la part. Noció d'operació com a transformació. Correspondència i diferència quantitativa entre dues agrupacions. El càlcul mental com a vertader càlcul. Relació entre els nombres. Simbologia: = + -.
4. ESPAI I FORMA Domini de l’espai:
Etapes d'orientació i organització espacial: organització interna del jo corporal, la situació de l'objecte respecte el propi cos, respecte l'objecte i la situació dels objectes entre si. Nocions de situació i posició. Nocions de direcció. L'orientació: organització segons els tres eixos. Camins sobre laberints i quadrícules.

Coneixement de les figures:
Percepcions tàctils i visuals. Equivalències topològiques. Volum, superfície i línia. Ordre lineal i cíclic. Línia oberta i tancada: dins, fora. Noció de frontera i regió a l'espai, superfície i línia.
Relacions projectives. Noció intuïtiva de línia recta i corba. Superfície plana i corba. Observació i experimentació amb la vista, ombres i estampacions. Els punts de vista. Línies poligonals.
Coneixement de les formes. Característiques comunes de diverses figures de l'espai i del pla: comparació i classificació. Figures planes bàsiques. La simetria.
5. MESURA Noció elemental de magnitud i mesura. Mesures de longitud, capacitat, massa, temps i d'altres. Experimentació sensorial de les mesures. Descoberta de la unitat de mesura.

Estadístiques senzilles de fets quotidians a l'abast dels nens i les nenes: presa de dades i representació en gràfics de barres i pictogrames.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció individualitzada es desenvolupa en dos espais: - Al despatx a les hores d'atenció a l'alumnat,. - A les sessions pràctiques del laboratori.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És imprescindible presentar tots els treballs. En el cas de suspendre l'assignatura caldrà recuperar les proves pendents a les diferents convocatòries. Es valorarà el nivell d'organització en l'acompliment del calendari i la correcta utilització d'aquest programa.


Fonts d'informació
Bàsica , , ,

BIBLIOGRAFIA

- Canals M.A. (1989), Per una didàctica de la matemàtica a l'Escola. Parvulari. Ed Eumo. Vic.

- Canals M. A (2000), Viure les matemàtiques de 3 a 6 anys. Col.lecció Temes d'Infància, núm 35. A.M. Rosa Sensat. Barcelona.

- Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (1996) La lògica matemàtica a l'escola bressol. Col.lecció Temes d'Infància, núm 26. A.M. Rosa Sensat, 53 p. Barcelona.

(1) - Alsina, C i d'altres (1995), Ensenyar matemàtiques. Ed Graó. Barcelona

- Boule F. (1985), Manipular, organizar i representar. Ed Narcea. Madrid.

- Vallès J. (1992) Didàctica de la matemàtica al Cicle Inicial. Dossiers Rosa Sensat.

- Grup Almosta (1988) Més de 7 materials per a l'aprenentatge de la Matemàtica. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona

(1) - Kamii C (1995), El Número en la educación Preescolar. Ed. Aprendizaje Visor.

- Fernández, Quer, Securum (1995) Racó a Racó. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona.

- Baroody A.J. (1988) El pensamiento matemático de los niños. Ed Aprendizaje Visor

(1) - Dickson, Brown, Gibson. (1991) El aprendizaje de las matemáticas.Labor. Barcelona.

- Dienes Z.P. (1979), Los primeros pasos en matemática. Vol. 1, 2 i 3. Ed Teide

- Bassedas E i d’altres (1998) Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Ed. Graó. Barcelona.

- Gallego C (2000), Repensar l’aprenentatge de les matemàtiques. Ed Govern de les Illes Balears.

- Saá, M. D. (2002), Las matemáticas de los cuentos y las canciones. Ed. EOS. Madrid.

- Grup Xucurruc (2001) La matemàtica en la vida de les classes d’educació infantil. Ed. Ajuntament de Reus.

- Bonals, J. (1997) Avaluar l’aprenentatge de 3 a 7 anys. Ed. CIMS. Barcelona.

- Alsina, C. (2000) Estimar les matemàtiques. Ed. Columna. Barcelona.

- Lahora, C. (2000) Actividades matemáticas con niñas y niños de 0 a 6 años. Ed. Narcea. Madrid.

(1)- National Council of teacher of Mathematics (2004), Principios y estándares para la educación matemàtica. Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales. Granada.

- Parra, C (1994) Didàctica de la matemática. Aportes y reflexiones. Buenos Aires. Paidós educador

(1)- Alsina, A. (2004) Com desenvolupar el pensament matemàtic de 0 a 6 anys. Propostes didàctiques. Ed. Eumo. Vic

- Fernández Bravo, J.A. (2006) Didáctica de la matemática en Educación Infantil, Grupo Mayéutica. Madrid.

- Carme Barba Uriach. De les estratègies informals a les eficients pel càlcul. Educació infantil. Llicència d’estudis editada a: http://www.xtec.cat/

- Chamorro, M. C., Belmonte, J.M., Ruiz, M. L., Vecino, F. (2005) Didàctica de las matemáticas para infantil. Pearson Prentice Hall. Madrid.

(1) Llibres de consulta recomanats.

Webs:

http://www.xtec.cat/

http://gamar.udg.es

http://www.xtec.net/sgfp/llicenc/index.htm

http://www.xtec.es/~ccols/

http://www.nctm.org/standards/

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent