DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TALLER DE MANUALITZACIONS Codi 11111101
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARGALEF ARCE, JOSE MANUEL
Adreça electrònica manel.margalef@urv.cat
Professors/es
MARGALEF ARCE, JOSE MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Únicament convocatòria extraordinària d'examen que cal sol·licitar prèviament a la Secretaria del centre.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1.- L’Expressió Plàstica. Concepte i definició. 1.1.- El llenguatge plàstic en l’educació infantil.
1.2.- Elements que configuren el llenguatge visual.
1.3.- El Dibuix.
1.4.- L’espai i la representació.
2.- La plàstica com a mitjà d’expressió. 2.1.- Plàstica i creativitat.
2.2.- La subjectivitat o les diferents possibilitats de lectura.
2.3.- La composició.
3.- Evolució de l’Expressió Plàstica. 3.1.- El gargot (de 2 a 4 anys).
3.2.- Pre-esquemàtica: intents de representació (de 4 a 7 anys).
3.3.- Esquemàtica: realisme visual (de 9 a 11 anys).
4.- Camp d’estudi de la Plàstica. Estratègies metodològiques. 4.1.- L’educador/a.
4.2.- Les activitats.
4.3.- El mobiliari.
4.4.- L’ambient.
5.- Racó de la Plàstica. 5.1.- Material.
5.2.- L'espai.
5.3.- El mobiliari.
5.4.- L'ambient.
6.- Exemples d’activitats. 6.1.- Presentació i preparació dels materials.
6.2.- Execució del treball.
6.3.- Recollida, neteja dels materials i de l'espai utilitzat.
6.4.- Posada en comú dels treballs.
7.- Tècniques i materials. 7.1.- Suports: Paper. tela i cartró. Dibuix
7.2.- Tècniques seques: rotuladors, llapis de colors, de cera. Collage
7.3.- Tècniques a l'aigua: Tèmperes. acrílics, aquareles.Pintura de dits.
7.4.- Tècniques d’estampació. Espàtules
7.5.- Modelat. El fang.
8.- L’avaluació. 8.1.- El progrés del nen, d'un mes a l'altre.
8.2.- La divisió i distribució de l'espai.
8.3.- El sentit de la forma.
8.4.- L'habilitat per controlar els moviments.
8.5.- Sensibilitat als materials emprats

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Fonts d'informació
Bàsica

BIBLIOGRAFIA

 

ACERETE, D.M. (1982): Objetivos i didáctica de la expresión plástica. Ed. Kapelusz, Buenos Aires.

 

AGIRRE ARRIAGA, I. (2000): Teorias y prácticas en educación artística. Ideas para una revisión pragmatista de la experiéncia estética. Pamplona: Universidad Pública de Navarra.

 

ALCAIDE, C. (2003): Expresión plástica y visual para educadores.  Madrid. ICCE.

 

ARNHEIM, R. (1979): Arte y percepción visual. Alianza Editorial, Madrid.

 

BALADA, M. i  JUANOLA, R (1984): L’educació visual a l’escola. Eds. 62, Barcelona.

 

BERSON, M. (1962): Del garabato al dibujo. Ed. Kapelusz. Buenos Aires.

 

BOIX, E., i CREUS, R. (1987): L’art a l’escola. Edit. La Polígrafa. Barcelona.

 

BOSCH, E., et alt. (1999): Fer plàstica: un procés de diàlegs i situacions. Temes d’Infancia, A.M. Rosa Sensat. Barcelona.

 

BOU, M. (1998). Como enseñar el arte. Eds. CEAC. Barcelona.

 

CABANELLAS, I. (1980): Formación de la imagen plástica del niño. Didactica y desarrollo del sentido del espacio. Diputación Floral de Navarra.

 

CALMY, G. (1977): La educación del gesto gràfico. Ed. Fontanella. Barcelona.

 

CHERRY, C. (1978): El arte en el niño de preescolar. Ed. CEAC, Barcelona.

 

COMUNE DI REGGIO EMILIA. SCUOLE DELL’INFANZIA (1997): I centro linguaggi dei bambini. Reggio Children, Reggio Emila.

 

DAVOLI, M. i FERRI, G. (eds.)(2000): Reggio Tutta, Reggio Children, Reggio Emila.

 

DONDIS, D.A. (1976): La sintaxis de la imagen. Edit. Gustavo Gili. Barcelona.

 

EISNER, E. W.(1996): Educació de la visión artística. Paidós, Barcelona.

 

ESCUELAS INFANTILES DE REGGIO EMILIA (1995): La inteligencia se construye usándola. Eds. Morata, Madrid.

 

GARCIA BERMEJOS, S. (1978): El color en el arte infantil. Ed. Cepe. Madrid.

 

GENERALITAT DE CATALUNYA: Nois i plàstica. Experiències didàctiques.

 

HARGEAVES, J. (1994): Infáncia i educación artística. Eds. Morata. Madrid.

 

KANDINSKY, V. (1977): Punto y línea sobre el plano. Ed. Seix Barral. Barcelona.

 

KELLOGG, R. (1979): Análisis de la expresión plástica en el preescolar. Eds. Cincel, Madrid.

 

LOWENFELD, V., 1 BRITTAIN, L. W. (1980): Desarrollo de la capacidad creadora. Ed. Kapelusz, Buenos Aires.

 

LUQUET, G.H. (1972): El dibujo infantil. Eds. A. Redondo. Barcelona.

 

LURÇAT, L. (1980): Pintar, dibujar, escribir, pensar. Ed. Cincel. Madrid.

 

MARTINEZ, E., DELGADO, J. (1982): Los orígenes de la expresión. Ed. Cincel, Madrid.

 

MENDEZ, M.S. (1983): El collage infantil. Aspectos artísticos y aplicaciones pedagógicas. Ed. Nestlé. Barcelona.

 

MERODIO, I. (1987): Otro lenguaje: la enseñanza de la expresión plástica. Ed. Narcea, Madrid.

 

RAY MURRAY: Manual de técnicas. Ed. Gustavo Gili. Barcelona.

 

READ, H. (1982): Educación por el arte. Ed. Paidós. Barcelona.

 

RIUS ESTRADA, M.D. (1989): Grafomotricidad. Seco Olea editores. Madrid.

 

TILLEY, P.: El arte en la educación especial. Ed. Leal

 

TORRES I TARRÉS, M. & JUANOLA I ARGEMÍ, R. (1998): Dibujar: mirar y pensar. Elsa Peretti Fondation. Barcelona.

 

TORRES I TARRÉS, M. & JUANOLA I ARGEMÍ, R. (1998):  Una manera de enseñar artes plásticas en la escuela. Elsa Peretti Fondation. Barcelona.

 

VIGOTSKII, L. 5. (1982): La imaginación y el arte en la infancia. Ed. Akal. Madrid.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent