Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural. |
A7 |
Conèixer els processos de simbolització matemàtica. |
A8 |
Reconèixer la matemàtica com a instrument de modelització de la realitat. |
A9 |
Saber utilitzar i fer utilitzar els nombres i els seus significats, mesurar i utilitzar relacions mètriques, formes i relacions geomètriques. |
A10 |
Saber utilitzar el llenguatge algèbric. |
A40 |
Conèixer les ajudes tecnològiques per millorar les condicions d'aprenentatge i la qualitat de vida. |
A50 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
Objectius |
Competències |
Conèixer el plantejament general del treball de l'àrea de matemàtiques a Primària |
A7 A8
|
|
|
Comprendre els tòpics bàsics de ladisciplina ( Nombres naturals, sistemes de numeració, nombres racionals, sentit de les operacions, magnituds i mesura, geometria elemental) |
A7 A8
|
B1 B2 B3
|
|
Adquirir nocions bàsiques del plantejament de la didàctica del càlcul |
A2 A8 A10
|
B2 B3
|
|
Aplicar els coneixements matemàtics a la resolució de problemes del camp de les matemàtiques escolars. |
A9 A10
|
B2 B3
|
|
Analitzar materials didàctics pel treball de l'àrea de matemàtiques a l'escola. |
A8 A40 A50
|
B3
|
|
Utilitzar bibliografia adient per trobar reflexions i recursos sobre la matemàtica escolar i el seu aprenentatge. |
A1 A7 A8
|
B1 B3
|
|
Decidir com fer un càlcul i ejecutar-lo amb fluidessa |
A7 A9 A10
|
B1 B2 B3 B4
|
|
Prendre consciència de la relació entre el treball de la matemàtica escolar i el desenvolupament cognitiu dels alumnes. |
A1
|
B1
|
C2 C3
|
Apreciar l'ús delpensament matemàtic per organitzar, comprendre i actuar en la societat. |
A7 A8 A9 A10
|
B1 B3
|
C3
|
Valorar la història de lacreació del coneixement matemàtic i relacionar-lo amb la construcció del pensament dels alumnes de Primària. |
A1 A7
|
B3
|
C3
|
Tema |
Subtema |
1.Les matemàtiques com a disciplina escolar |
Aprenentatge i desenvolupament intel·lectual.
Les matemàtiques en la història: matemàtica empírica i formalisme.
La noció de matemàtica elemental. Aspectes metodològics que s'en deriven.
El curriculum.Aspectes a prioritzar.
Processos implicats en l'activitat matemàtica:raonament, comunicació i resolució de problemes. |
2.Els nombres naturals i el sistema de numeració. |
Usos dels nombres
Els nombres naturals i la quantificació de magnituds contínues.
Diferents sistemes de numeració.
Els canvis de base en elssistemes posicionals.
Patrons numèrics. Relacions
|
3.El càlcul de suma i resta |
Sentit de les operacions suma i resta
Els càlculs d'aquestes operacions.
El càlcul mental. Requeriments cognitius.
la pràctica escolar.
Els algorismes de càlcul. Com es poden justificar a l'escola.
Recursos didàctics específics. |
4.La multiplicació i divisió a Primària |
Sentit de les operacions.
L'aprenenttage dels càlculs bàsics.Taules
Relació inversa de les operacions.
Propietats algebraiques a utilitzar en el càlcul.
Els algorismes.
Nocions de múltiplo i de divisor.Càlcul.
La utilització d'aquestes nocions a Primària. |
5.Les fraccions i els percentatges a Primària |
Diferents significats de les fraccions.
utiliotat de les fraccions.
la noció de percentatge.
Càlculs.
Cap a la noció de nombre racional.
Escriptura decimal i nombre decimal.
Recursos per a l'escola. |
6.El tractament matemàtic de l'espai físic: geometria |
Geometria elemental: formes i relacions bàsiques.
Vocabulari específic.
Treball amb els models geomètrics.
Càlculsde longituds, superficies i volums. |
7. El tractament escolar de la mesura |
Magnituds fonamentals.
Unitats i sistemes de mesura.
El procès de mesurar a Primària:Estimació i conceptualització de les unitats usuals.
La mesura del temps i els angles.
SMD i relació amb el sistema de numeració. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
3 |
5 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
30 |
50 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0.5 |
1 |
1.5 |
Proves pràctiques |
|
1 |
2 |
3 |
Proves orals |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Consisteix en presentar l'assignatura.
Presentar i controlar lectures.
Realitzar una prova oral de càlcul mental per determinar el nivell de competència. |
Sessió Magistral |
Són sessions expositives per part de la professora , en relació a l'ensenyament aprenentatge de les matemàtiques en aquests nivells. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes han de realitzar cada setmana entre 5 i deu problemes. Alguns de manera individual i d'ltres en grupde tres o quatre persones. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
A més de l'observació de cada alumne en les classes tant en les teòriques com en les pràctiques, es disposa d'un horari d'atenció individualitzada dels alumnes.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de preguntes curtes |
Preguntes del temari de l'assignatura. |
30% |
Proves pràctiques |
Es tracta de resoldre cinc problemes del tipus dels treballats a classe. |
40% |
Proves orals |
S'evalúa de manera oral la capacitat de càlcul mental. |
20% |
Altres |
L'assitència i participació en el treballdiari de la classe. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
C.Chamorro y otros, Didáctica de la Matemática en la Educación Primária, Ed. Pearson, 2003
Generalitat de Catlunya, Disseny curricular de Primària, ,
Alan Bishop, Enculturación matemática, Ed. Taurus, 1987
R. Codina i d'altres, Fer Matemàtiques, Ed. Eumo, Vic 1992
E. Castelnuovo, La Geometria, Ed. Ketres, 1981
B. Gomez, Numeración y cálculo, Ed. Síntesis, 1988
N.C.T.M., Principios y Estandares curriculares, Ed. Thales, 2003
Diversos autors, Textos escolars, Diverses editorials,
NCTM, www.matti.usu.edu, ,
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana portar l'assignatura al dia.
Per als alumnes amb baix nivell de competència matemàtica, s'aconsella repassar elscontinguts bàsics corresponents al cicel superior de primària i primer cicle d'ESO. |
|