DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) MATEMÀTIQUES I LA SEVA DIDÀCTICA I Codi 11121007
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marialuisa.girondo@urv.cat
Professors/es
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és un repàs aprofundit dels continguts de matemàtica elemantal que es treballen en l'etapa d'Educació Primària. Es donen indicacions de la didàctica de la numeració i el càlcul.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1.Les matemàtiques com a disciplina escolar Aprenentatge i desenvolupament intel·lectual.
Les matemàtiques en la història: matemàtica empírica i formalisme.
La noció de matemàtica elemental. Aspectes metodològics que s'en deriven.
El curriculum.Aspectes a prioritzar.
Processos implicats en l'activitat matemàtica:raonament, comunicació i resolució de problemes.
2.Els nombres naturals i el sistema de numeració. Usos dels nombres
Els nombres naturals i la quantificació de magnituds contínues.
Diferents sistemes de numeració.
Els canvis de base en elssistemes posicionals.
Patrons numèrics. Relacions
3.El càlcul de suma i resta Sentit de les operacions suma i resta
Els càlculs d'aquestes operacions.
El càlcul mental. Requeriments cognitius.
la pràctica escolar.
Els algorismes de càlcul. Com es poden justificar a l'escola.
Recursos didàctics específics.
4.La multiplicació i divisió a Primària Sentit de les operacions.
L'aprenenttage dels càlculs bàsics.Taules

Relació inversa de les operacions.
Propietats algebraiques a utilitzar en el càlcul.
Els algorismes.
Nocions de múltiplo i de divisor.Càlcul.
La utilització d'aquestes nocions a Primària.
5.Les fraccions i els percentatges a Primària Diferents significats de les fraccions.
utiliotat de les fraccions.
la noció de percentatge.
Càlculs.
Cap a la noció de nombre racional.
Escriptura decimal i nombre decimal.

Recursos per a l'escola.
6.El tractament matemàtic de l'espai físic: geometria Geometria elemental: formes i relacions bàsiques.
Vocabulari específic.

Treball amb els models geomètrics.
Càlculsde longituds, superficies i volums.
7. El tractament escolar de la mesura Magnituds fonamentals.
Unitats i sistemes de mesura.
El procès de mesurar a Primària:Estimació i conceptualització de les unitats usuals.

La mesura del temps i els angles.
SMD i relació amb el sistema de numeració.

Atenció personalitzada
Descripció
A més de l'observació de cada alumne en les classes tant en les teòriques com en les pràctiques, es disposa d'un horari d'atenció individualitzada dels alumnes.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica C.Chamorro y otros, Didáctica de la Matemática en la Educación Primária, Ed. Pearson, 2003
Generalitat de Catlunya, Disseny curricular de Primària, ,
Alan Bishop, Enculturación matemática, Ed. Taurus, 1987
R. Codina i d'altres, Fer Matemàtiques, Ed. Eumo, Vic 1992
E. Castelnuovo, La Geometria, Ed. Ketres, 1981
B. Gomez, Numeración y cálculo, Ed. Síntesis, 1988
N.C.T.M., Principios y Estandares curriculares, Ed. Thales, 2003
Diversos autors, Textos escolars, Diverses editorials,
NCTM, www.matti.usu.edu, ,

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent