DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LLENGUATGE MUSICAL Codi 11121009
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.rios@urv.cat
Professors/es
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura l’alumne ha d’assolir un nivell de coneixement del llenguatge musical que garanteixi el seu ensenyament a l’escola primària. L’assignatura exigeix un nivell bàsic dels elements principals del llenguatge musical, així com la pràctica d’un instrument.

Competències
Codi  
A19 Conèixer les manifestacions del llenguatge artístic.
A21 Conèixer i analitzar els corrents artístiques actuals.
A24 Conèixer els fonaments de la cultura popular, amb especial referència al folklore propi de la localitat i la comunitat autònoma.
A25 Conèixer, valorar i seleccionar obres musicals de referència de tots els estils, èpoques i cultures.
A26 Conèixer i dominar els principis de l'expressió i la comunicació corporal relacionats directament amb el fet musical i la dansa.
A27 Conèixer les manifestacions musicals de diferents cultures.
A28 Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut.
A65 Conèixer els fonaments i desenvolupament de la didàctica i la pedagogia musical i realitzar adaptacions per permetre que els nens gaudeixin de la música i del seu ús com a mitjà d'expressió
A67 Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa
A69 Prendre consciència dels elements temàtics des d'una perspectiva de l'escolta i elaborar documents, esquemes i partitures
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Trobar la tonalitat d’una obra i donar el to amb el diapasó A19
A24
A25
B2
B3
B4
B5
C1
C3
C5
Realitzar lectures musicals per tal de descobrir repertori vocal i instrumental. A19
A21
A25
A27
A67
B2
B4
B5
C1
C2
C5
Cantar i realitzar polirrítmies a dues o mes veus i saber portar el compàs A19
A24
A25
A26
A27
A28
A67
A69
B1
B3
B4
B5
C2
C3
Saber escoltar i reproduir de forma oral i escrita exemples rítmics i melòdics A21
A26
A27
A65
A67
B1
B4
B5
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Elements melòdics Lectures per graus conjunts i notes repetides. Segoma major i menor.
Els intervals: les terceres.
Lectures en clau de sol i de fa
Els intervals: les quartes i quintes ascendents i descendents.
Les escales.
Lectures a dues veus. Cànons
Tonalitats . Modes i relatius
Els intervals: sisenes i setenes ascendents i descendents, majors i menors
Elements rítmics Ritme i pulsació
Figures de les notes
El compàs de dos tres i quatre temps
Qualitat del pols i compassos compostos
Lectures a partir de corxeres: anacruses, contratemps, síncopes
polirrítmies
Elements harmònics Les funcions tonals
Els acords
modes: major menor

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 10 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 15 45
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
Pràctiques externes (de camp/sortides)
10 3 13
Presentacions / exposicions
1 5 6
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
9 0 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa de l’assignatura i tots aquells aclariments que es considerin necessaris per que l’alumne entengui quins son els objectius de l’assignatura i establir una bona atmosfera de treball a l’aula.
Sessió Magistral Les sessions magistrals aniran sempre acompanyades d’elements d’anàlisi auditiu i de pràctica immediata per l’alumne.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Entonació d’obres. Donar el to. Audicions i anàlisi d’obres. Polirrítmies. Dictats.
Resolució de problemes, exercicis La professora corregirà, sempre que ho permeti el nombre d’alumnes , de forma continuada les possibles dificultats individuals a l’hora de realitzar els exercicis.
Pràctiques externes (de camp/sortides) assistència a tres concerts de forma obligatòria.
Presentacions / exposicions Recerca de obres que presentin les dificultats que s'aniran treballant als temes i exposició de les mateixes devant el grup.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Descripció
L'atenció personalizada es realitzarà els últims 10 minuts de cada classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral explicació dels principals elements teòrics del Llenguatge Musical 0 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària treball pràctic a les classes. Lectures de ritmes, melodíes i acords M i m 20 %
Resolució de problemes, exercicis El dia de l'examen oral individual 70 %
Pràctiques externes (de camp/sortides) assistència a concerts de música clàssica 10 %
Presentacions / exposicions presentació d'obres amb dificultats específiques per diferents nivells de primària 0 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Yves Klein, Du rythme a la mélodie, Editions Henry Lemoine, Paris
Marie Claude Arbaretaz, lire la musique par la connaissance des intervalles, Editions Chappell, Paris
, Selecció d’exercicis i cançons realitzada per la professora, ,
Edgar Willems, Solfeo curso elemental, Editions Pro-música, Fribourg-Suissa

Complementària Michèlle-Odile Gillot, Apprendre et comprendre en chantant Schubert, Ed. A. Leduc, Paris
Jean-Clément Jollet, Lire Entendre Analyser, Gérard Billaudot Editeur, Paris

Recomanacions


 
Altres comentaris
Portar sempre paper pautat, llapis, goma i diapassó.