Codi |
|
A57 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica. |
A59 |
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn. |
A61 |
Realitzar activitats educatives de suport als alumnes en el marc d'una educació inclusiva. |
A63 |
Promoure l'aprenentatge autònom dels alumnes, prenent com a referència els objectius i continguts del nivell educatiu corresponent, desenvolupant estratègies que evitin l'exclusió i la discriminació. |
A65 |
Conèixer els fonaments i desenvolupament de la didàctica i la pedagogia musical i realitzar adaptacions per permetre que els nens gaudeixin de la música i del seu ús com a mitjà d'expressió |
A66 |
Conèixer els principis de neurofisiologia sobre estimulació i percepció sonora, semíotica i simbolització en llenguatges musicals |
A67 |
Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa |
A68 |
Conèixer la dimensió musical de les àrees de coneixement: derivacions de l'acústica en educació musical |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
Objectius |
Competències |
Conèixer els principis acústics en la producció i percepció auditiva del so. |
A66 A68
|
B1 B4
|
|
Conèixer, a nivell teòric i pràctic, les afinacions més usuals de l'escala musical. |
A57 A66 A68
|
B1 B2 B4
|
|
Conèixer la composició i usos educatius de l'instrumental Orff. |
A57 A59 A61
|
B1 B4 B5
|
|
Adquirir coneixements bàsics d'harmonia tradicional. |
A57 A65 A67
|
B1 B2 B3 B4
|
|
Saber instrumentar senzilles cançons per a infants (amb sons indeterminats) |
A57 A61 A63 A65 A67
|
B2 B3 B4 B5
|
|
Domini suficient d'un instrument melòdic i un d'harmònic per a la pràctica musical a l'escola. |
A57 A67
|
B1 B4 B5
|
|
Conèixer les tècniques d'edició digital musical. |
A57
|
B4
|
C2
|
Tema |
Subtema |
El so. Producció i propagació. |
Ela harmònics i el timbre. Intensitat i altura. Amplitud i freqüència. Ressonància i reverberació. |
L'Escala Musical. |
Mètodes d'afinació. |
Harmonia tradicional. |
Principis teòrics i pràctics.
La seva aplicació als treballs escolars. |
Instrumental Orff. |
Possibilitats instrumentals.
Aplicacions escolars. |
Instrumentació de cançons. |
Aplicació pràctica en l'acompanyament de la cançó. |
Edició Musical |
Coneixement teòric i pràctic dels editors musicals elementals. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Estudis previs |
|
1 |
4 |
5 |
Sessió Magistral |
|
9 |
9 |
18 |
Seminaris |
|
9 |
9 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
18 |
27 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
15 |
15 |
30 |
Treballs |
|
3 |
7 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Justificació del temari |
Estudis previs |
Iniciació als elements musicals que s'hauràn de treballar. |
Sessió Magistral |
Exposicions teòriques argumentant els fonaments i el desenvolupament dels temes pràctics. |
Seminaris |
Treballs de recerca en grup |
Presentacions / exposicions |
Presentació dels treballs exemplars preparats a través dels treballs individuals i en seminaris. |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs individuals i en grup d'aplicació instrumental sobre un tema determinat a l'aula. |
Treballs |
Exercitació personal de reflexió i comprenssió dels temes tractats a classe. Propostes de solució als problemes plantejats. |
|
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Tutories individualitzades d'orientientació i discussió de les possibles solucions als problemes plantejats a clase. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Capacitat per a la recerca de recursos i possibilitats didàctiques. |
25 |
Presentacions / exposicions |
Exposicions públiques a l'aula des treballs preparats a nivell individual o en grup. |
30 |
Treballs |
Nivell assolit en la capacitat d'organització i presentació adequada d'activitats instrumentals. |
25 |
Proves objectives de preguntes curtes |
Tests de comprensió del contingut teòric de l'assignatura. |
10 |
Altres |
Elaboració de material |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Paul Hindemith, ARMONIA TRADICIONAL, Ed. Ricordi Americana, Buenos Aires, 1949
Joan Amades, FOLKLORE DE CATALUNYA (Cançoner), Ed. Selecta, Barcelona, 1974.
Edgar Willems, LE RYTHME MUSICAL, Ed. Pro Música, Fribourg (Suisse)
Francesc Vila, MÚSICA PER A INFANTS (Instrumental Orff), Ed. Dinsic, Barcelona, 2002
|
|
Complementària |
Joaquim Icart, ACÚSTICA (Afinació musical), URV, Tarragona, 1992
Jordi Domingo, CANTEM I TOQUEM (Cançons amb acompanyament Orff), Ed. Dinsic, Barcelona, 1999
Oliveras, I. Taixés, I. Tell, R., EL CONJUNT INSTRUMENTAL ORFF, Ed. Eumo, Vic, 1999
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
FORMACIÓ INSTRUMENTAL II/11121022 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LLENGUATGE MUSICAL/11121009 |
|
|
Altres comentaris |
Esperit creador per tal d'aprendre a adequar, de forma original i pròpia, els coneixements musicals personals a l'educació de la sensibilitat musical dels infants, i a la seva formació específica. |
|