DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura FORMACIÓ INSTRUMENTAL I Codi 11121010
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
CAZURRA BASTÉ, ANA EULALIA
Adreça electrònica anaeulalia.cazurra@urv.cat
Professors/es
CAZURRA BASTÉ, ANA EULALIA
Web
Descripció general i informació rellevant Adquirir els coneixements necessaris per a la utilització dels instruments musicals escolars.

Competències
Codi  
A57 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica.
A59 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn.
A61 Realitzar activitats educatives de suport als alumnes en el marc d'una educació inclusiva.
A63 Promoure l'aprenentatge autònom dels alumnes, prenent com a referència els objectius i continguts del nivell educatiu corresponent, desenvolupant estratègies que evitin l'exclusió i la discriminació.
A65 Conèixer els fonaments i desenvolupament de la didàctica i la pedagogia musical i realitzar adaptacions per permetre que els nens gaudeixin de la música i del seu ús com a mitjà d'expressió
A66 Conèixer els principis de neurofisiologia sobre estimulació i percepció sonora, semíotica i simbolització en llenguatges musicals
A67 Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa
A68 Conèixer la dimensió musical de les àrees de coneixement: derivacions de l'acústica en educació musical
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els principis acústics en la producció i percepció auditiva del so. A66
A68
B1
B4
Conèixer, a nivell teòric i pràctic, les afinacions més usuals de l'escala musical. A57
A66
A68
B1
B2
B4
Conèixer la composició i usos educatius de l'instrumental Orff. A57
A59
A61
B1
B4
B5
Adquirir coneixements bàsics d'harmonia tradicional. A57
A65
A67
B1
B2
B3
B4
Saber instrumentar senzilles cançons per a infants (amb sons indeterminats) A57
A61
A63
A65
A67
B2
B3
B4
B5
Domini suficient d'un instrument melòdic i un d'harmònic per a la pràctica musical a l'escola. A57
A67
B1
B4
B5
Conèixer les tècniques d'edició digital musical. A57
B4
C2

Continguts
Tema Subtema
El so. Producció i propagació. Ela harmònics i el timbre. Intensitat i altura. Amplitud i freqüència. Ressonància i reverberació.
L'Escala Musical. Mètodes d'afinació.
Harmonia tradicional. Principis teòrics i pràctics.

La seva aplicació als treballs escolars.
Instrumental Orff. Possibilitats instrumentals.

Aplicacions escolars.
Instrumentació de cançons. Aplicació pràctica en l'acompanyament de la cançó.
Edició Musical Coneixement teòric i pràctic dels editors musicals elementals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Estudis previs
1 4 5
Sessió Magistral
9 9 18
Seminaris
9 9 18
Presentacions / exposicions
9 18 27
Resolució de problemes, exercicis
15 15 30
Treballs
3 7 10
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Justificació del temari
Estudis previs Iniciació als elements musicals que s'hauràn de treballar.
Sessió Magistral Exposicions teòriques argumentant els fonaments i el desenvolupament dels temes pràctics.
Seminaris Treballs de recerca en grup
Presentacions / exposicions Presentació dels treballs exemplars preparats a través dels treballs individuals i en seminaris.
Resolució de problemes, exercicis Treballs individuals i en grup d'aplicació instrumental sobre un tema determinat a l'aula.
Treballs Exercitació personal de reflexió i comprenssió dels temes tractats a classe. Propostes de solució als problemes plantejats.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Tutories individualitzades d'orientientació i discussió de les possibles solucions als problemes plantejats a clase.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Capacitat per a la recerca de recursos i possibilitats didàctiques. 25
Presentacions / exposicions Exposicions públiques a l'aula des treballs preparats a nivell individual o en grup. 30
Treballs Nivell assolit en la capacitat d'organització i presentació adequada d'activitats instrumentals. 25
Proves objectives de preguntes curtes Tests de comprensió del contingut teòric de l'assignatura. 10
Altres

Elaboració de material

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Paul Hindemith, ARMONIA TRADICIONAL, Ed. Ricordi Americana, Buenos Aires, 1949
Joan Amades, FOLKLORE DE CATALUNYA (Cançoner), Ed. Selecta, Barcelona, 1974.
Edgar Willems, LE RYTHME MUSICAL, Ed. Pro Música, Fribourg (Suisse)
Francesc Vila, MÚSICA PER A INFANTS (Instrumental Orff), Ed. Dinsic, Barcelona, 2002

Complementària Joaquim Icart, ACÚSTICA (Afinació musical), URV, Tarragona, 1992
Jordi Domingo, CANTEM I TOQUEM (Cançons amb acompanyament Orff), Ed. Dinsic, Barcelona, 1999
Oliveras, I. Taixés, I. Tell, R., EL CONJUNT INSTRUMENTAL ORFF, Ed. Eumo, Vic, 1999

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FORMACIÓ INSTRUMENTAL II/11121022


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LLENGUATGE MUSICAL/11121009
 
Altres comentaris
Esperit creador per tal d'aprendre a adequar, de forma original i pròpia, els coneixements musicals personals a l'educació de la sensibilitat musical dels infants, i a la seva formació específica.