Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
Objectius |
Competències |
Integrar el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment. |
A26 A28
|
B1 B7
|
|
Descobrir i experimentar amb les possibilitats d’improvisació que genera l'educació rítmica. |
A26 A28
|
B2 B4 B5
|
|
Assolir un nivell bàsic de repertori de danses, fent especial incidència en la dansa popular catalana. |
A19 A26 A27 A28 A31
|
B1 B5
|
|
Saber reconèixer i reflexionar sobre el fet rítmic en l'obra artística no musical |
A19 A21
|
B3
|
|
Conèixer els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica |
A2 A19 A24 A26 A27 A28 A29 A58 A59 A67
|
B1 B2 B3 B6
|
|
Tema |
Subtema |
Introducció: ritme i moviment |
Activitat introductòria de caràcter teòric que voldrà fer prendre consciència de l’essencial identificació de ritme i moviment, a partir de les seves arrels etimològiques i de les teories dels diferents autors que han experimentat amb la rítmica i la dansa. |
El cos, generador de moviment |
Exercicis de consciència corporal com a pas previ per a generar improvisacions rítmiques en grup acompanyades de moviment. |
Aprenentatges bàsics per a la dansa. |
Seqüències d’exercicis bàsics per iniciar-se en el sentit de l’equilibri, la bellesa de l’expressió dels braços i la coordinació motriu. |
Lectura rítmica |
Diverses propostes d’obstinats rítmics i lectura de partitures que continguin les figures rítmiques com hemiòlies, símcopes, contratemps i polirrítmies diverses. |
Repertori |
Pràctica d’aprenentatge de danses catalanes i d’arreu, proposades per la professora i pels alumnes. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
2 |
0.5 |
2.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
36 |
36 |
72 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
15 |
15 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
5 |
0 |
5 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
5 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves pràctiques |
|
9 |
0 |
9 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa i dels mecanismes d’avaluació, així com de tot allò que es cregui convenient aclarir per a la comprensió i el bon aprofitament de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Ritme i moviment, el seu caràcter fisiològic, les diferents cultures i el sentit rítmic, el ritme com a element de la música, la presència del fet rítmic en l’obra artística no musical, tot això acompanyat d’imatges ( presentació diapositives) i d’audicions comentades. Per una d’aquestes sessions, es compartirà amb la presència d’un professor d’història de la dansa de reconegut prestigi. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctica continuada i aprenentatge d’exercicis bàsics d’introducció a la dansa, a més d’una preparació corporal destinada a millorar la coordinació musical-motriu. |
Resolució de problemes, exercicis |
Correcció i harmonització continuada dels moviments, i correcció de les dificultats rítmiques, fins a assolir els exercicis amb naturalitat, sentit correcte de la pulsació i bellesa de l’expressió corporal. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Assistència a representacions públiques on la dansa hi tingui un paper important. |
Presentacions / exposicions |
Els i les alumnes disposaran de temps i espai a l’aula per exposar els propis treballs (coreografia lliure o documentada) en petits grups. |
|
Atenció personalitzada |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
El professor disposa d’un espai setmanal d’atenció a l’alumne. Tot i que l’horari s’estableix a principi de curs, es recomana enviar un correu electrònic per concertar entrevistes. Dins l’aula, les correccions dels exercicis es faran de forma individualitzada. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves pràctiques |
Exercici d'improvisació rítmica sobre models semblanta als planificats a l'aula
Exercici de lectura rítmica sobre model proposat a l'aula
Exercici de coordinació rítmic-motriu
Dansa lliure en grup |
20%
20%
20%
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
OAN SERRA, PERE GODALL,QUIM SERRA I CESC FRANQUESA, “El Galop” Danses catalanes i jocs dansats, . Enregistrament VHS, Barcelona 1995
|
|
Complementària |
I. STRAVINSKY, La consagració de la Primavera, ,
S. PROKOFIEW, Romeu i Julieta, ,
B. CALAIS, “Anatomía para el movimiento”, ,
M. FELDENKREIS, “Autoconciencia por el movimiento”, ,
R. LABAN, “Danza educativa moderna”, ,
MARIA FUX, “Danza, experiencia de vida”, ,
D. DENIS, “El cuerpo enseñado”, ,
J. BARIL, “La danza moderna”, ,
P. OSSONA, “La educación por la danza. Enfoque metodológico”, ,
J. CHOQUE, “Yoga y expresión corporal para niños y adolescentes”, ,
|
|
|
Altres comentaris |
- Venir amb roba còmoda a les sessions.
- Dur sempre uns mitjons gruixuts (es treballa sense sabates)
- Tenir coneixements de llenguatge musical abans de matricular-se en qualsevol assignatura de l’especialitat.
- En les sessions d’improvisació i els exercicis de consciència corporal, es considerarà una manca de respecte entrar a l’aula un cop s’ha iniciat el treball.
|
|