DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura FORMACIÓ RÍTMICA I DANSA Codi 11121011
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Alemany
Altres
Anglès
Castellà
Català
Francés
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.tamarit@urv.cat
Professors/es
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol ser una iniciació al llenguatge corporal basada en la coordinació rítmica, motriu i musical. Es treballarà el fet rítmic com a generador de música i moviment i es mirarà d’assolir un bon repertori de danses que puguin ser aplicades a l’escola.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Integrar el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment. A26
A28
B1
B7
Descobrir i experimentar amb les possibilitats d’improvisació que genera l'educació rítmica. A26
A28
B2
B4
B5
Assolir un nivell bàsic de repertori de danses, fent especial incidència en la dansa popular catalana. A19
A26
A27
A28
A31
B1
B5
Saber reconèixer i reflexionar sobre el fet rítmic en l'obra artística no musical A19
A21
B3
Conèixer els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica A2
A19
A24
A26
A27
A28
A29
A58
A59
A67
B1
B2
B3
B6

Continguts
Tema Subtema
Introducció: ritme i moviment Activitat introductòria de caràcter teòric que voldrà fer prendre consciència de l’essencial identificació de ritme i moviment, a partir de les seves arrels etimològiques i de les teories dels diferents autors que han experimentat amb la rítmica i la dansa.
El cos, generador de moviment Exercicis de consciència corporal com a pas previ per a generar improvisacions rítmiques en grup acompanyades de moviment.
Aprenentatges bàsics per a la dansa. Seqüències d’exercicis bàsics per iniciar-se en el sentit de l’equilibri, la bellesa de l’expressió dels braços i la coordinació motriu.
Lectura rítmica Diverses propostes d’obstinats rítmics i lectura de partitures que continguin les figures rítmiques com hemiòlies, símcopes, contratemps i polirrítmies diverses.
Repertori Pràctica d’aprenentatge de danses catalanes i d’arreu, proposades per la professora i pels alumnes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
2 0.5 2.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
36 36 72
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
Pràctiques externes (de camp/sortides)
5 0 5
Presentacions / exposicions
1 5 6
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
9 0 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa i dels mecanismes d’avaluació, així com de tot allò que es cregui convenient aclarir per a la comprensió i el bon aprofitament de l’assignatura.
Sessió Magistral Ritme i moviment, el seu caràcter fisiològic, les diferents cultures i el sentit rítmic, el ritme com a element de la música, la presència del fet rítmic en l’obra artística no musical, tot això acompanyat d’imatges ( presentació diapositives) i d’audicions comentades. Per una d’aquestes sessions, es compartirà amb la presència d’un professor d’història de la dansa de reconegut prestigi.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica continuada i aprenentatge d’exercicis bàsics d’introducció a la dansa, a més d’una preparació corporal destinada a millorar la coordinació musical-motriu.
Resolució de problemes, exercicis Correcció i harmonització continuada dels moviments, i correcció de les dificultats rítmiques, fins a assolir els exercicis amb naturalitat, sentit correcte de la pulsació i bellesa de l’expressió corporal.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Assistència a representacions públiques on la dansa hi tingui un paper important.
Presentacions / exposicions Els i les alumnes disposaran de temps i espai a l’aula per exposar els propis treballs (coreografia lliure o documentada) en petits grups.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Descripció
El professor disposa d’un espai setmanal d’atenció a l’alumne. Tot i que l’horari s’estableix a principi de curs, es recomana enviar un correu electrònic per concertar entrevistes. Dins l’aula, les correccions dels exercicis es faran de forma individualitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Exercici d'improvisació rítmica sobre models semblanta als planificats a l'aula


Exercici de lectura rítmica sobre model proposat a l'aula


Exercici de coordinació rítmic-motriu

Dansa lliure en grup
20%




20%



20%

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica OAN SERRA, PERE GODALL,QUIM SERRA I CESC FRANQUESA, “El Galop” Danses catalanes i jocs dansats, . Enregistrament VHS, Barcelona 1995

Complementària I. STRAVINSKY, La consagració de la Primavera, ,
S. PROKOFIEW, Romeu i Julieta, ,
B. CALAIS, “Anatomía para el movimiento”, ,
M. FELDENKREIS, “Autoconciencia por el movimiento”, ,
R. LABAN, “Danza educativa moderna”, ,
MARIA FUX, “Danza, experiencia de vida”, ,
D. DENIS, “El cuerpo enseñado”, ,
J. BARIL, “La danza moderna”, ,
P. OSSONA, “La educación por la danza. Enfoque metodológico”, ,
J. CHOQUE, “Yoga y expresión corporal para niños y adolescentes”, ,

Recomanacions


 
Altres comentaris
- Venir amb roba còmoda a les sessions. - Dur sempre uns mitjons gruixuts (es treballa sense sabates) - Tenir coneixements de llenguatge musical abans de matricular-se en qualsevol assignatura de l’especialitat. - En les sessions d’improvisació i els exercicis de consciència corporal, es considerarà una manca de respecte entrar a l’aula un cop s’ha iniciat el treball.