DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura FORMACIÓ VOCAL I AUDITIVA Codi 11121012
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.rios@urv.cat
Professors/es
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol oferir una descoberta de l’aparell fonador i de la importància de la seva correcta utilització en el món professional de l’especialista en educació musical.

Competències
Codi  
A19 Conèixer les manifestacions del llenguatge artístic.
A25 Conèixer, valorar i seleccionar obres musicals de referència de tots els estils, èpoques i cultures.
A26 Conèixer i dominar els principis de l'expressió i la comunicació corporal relacionats directament amb el fet musical i la dansa.
A27 Conèixer les manifestacions musicals de diferents cultures.
A28 Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut.
A30 Conèixer els fonaments biològics i fisiològics del cos humà i els processos d'adaptació a l'exercici físic i la seva relació amb la salut, la higiene i l'alimentació.
A55 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
A66 Conèixer els principis de neurofisiologia sobre estimulació i percepció sonora, semíotica i simbolització en llenguatges musicals
A67 Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa
A68 Conèixer la dimensió musical de les àrees de coneixement: derivacions de l'acústica en educació musical
A69 Prendre consciència dels elements temàtics des d'una perspectiva de l'escolta i elaborar documents, esquemes i partitures
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer l’aparell fonador, el seu funcionament i possibilitats A19
A28
A30
A67
B4
B5
B7
C5
Adquirir una posició corporal que permeti l’emissió sonora basada en una respiració correcta A28
A30
A67
B4
B7
C5
Prendre consciència de la importància del treball vocal en el resultat musical final: afinació A26
A28
A55
A66
A67
A68
B1
B2
B3
B4
B5
C5
Saber cantar a una dues o més veus i guals o mixtes A25
A26
A27
A28
A67
A69
B2
B3
B4
B5
C5

Continguts
Tema Subtema
Elements generals La veu humana
Els registres
La personalitat vocal
El cos com a instrument
La veu i la comunicació
Higiene vocal
La respiració Introducció al funcionament respiratori
Inspiració amb la panxa i el tòrax
La respiració abdominal
La mandíbula ( la boca oberta)
Relaxament de la mandíbula
Ritmes diferents de la respiració
Badalls
Treball amb els llavis
Sons tinguts i lligats
Sons curts: atacs
Sons i moviments corporals
La veu Les cordes vocals. La respiració
L’aparell fonador
Treball dels ressonadors
L’articulació
La frase musical: l’afinació i el ritme
Les emocions
Repertori Obres escrites per veus iguals i veus mixtes d’arreu del món i d’autor

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 10 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 15 45
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
Pràctiques externes (de camp/sortides)
10 3 13
Presentacions / exposicions
1 5 6
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
9 0 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa de l’assignatura de les activitats d’avaluació i tots aquells aclariments que es considerin necessaris per establir una bona atmosfera de treball a l’aula.
Sessió Magistral Les sessions aniran acompanyades d’audicions enregistrades i de música interpretada en viu a l’aula.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L’aprenentatge del repertori anirà precedit regularment per exercicis de respiració i de tècnica vocal.
Resolució de problemes, exercicis La professora corregirà de forma continuada les dificultats individuals a l’hora de realitzar els exercicis.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Assistència a concerts-audicions de grups vocals
Presentacions / exposicions Recerca de repertori i presentació al grup

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
Hi haurà un horari d’atenció a l’alumne que es concretarà a principi de curs i es podrà establir sempre contacte amb la professora per correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es treballarà amb partitures de diferents nivells i dificultats de forma individual i colectiva 0 %
Presentacions / exposicions Els alumnes proposaran repertori per primària 0 %
Proves pràctiques Interpretació en grup de varies obres treballades a classe 70%
Altres

Treball realitzat durant el curs a l'aula

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària Antonio Juvarra, Il canto e le sue tecniche, Edicions Ricordi, Roma 1987
Helmut Lips, Introducció a la tècnica vocal, Edicions de l’Orfeo Lleidatà,
Jean Abitbol, L'odyssée de la voix, Robert Laffont editeur, Paris 2005
Jacques Bonhomme, La voix énergie instrument de nos émotions., Editions Dangles,
Louis-Jacques Rondeleux, Trouver sa voix., Editions Seuil,

Recomanacions


 
Altres comentaris
portar diapassó i en algunes de les sessions, roba cómoda .