DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DIDÀCTICA DE L´EXPRESSIÓ MUSICAL I Codi 11121019
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
Adreça electrònica enriqueta.barniol@urv.cat
Professors/es
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
Web
Descripció general i informació rellevant La Didàctica de l'Expressió Musical prepara cap al coneixement i domini del disseny curricular, continguts, estratègies, mètodes, recursos, tècniques i valors propis de l'educació musical, necessaris per a aprendre a ensenyar-la i per a la correcta adequació als diferents nivells de l'ensenyament primari. Didàctica I: Elements per a la fonamentació teòrica del currículum d'educació musical a l’etapa d'educació infantil i primària.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A19 Conèixer les manifestacions del llenguatge artístic.
A21 Conèixer i analitzar els corrents artístiques actuals.
A24 Conèixer els fonaments de la cultura popular, amb especial referència al folklore propi de la localitat i la comunitat autònoma.
A25 Conèixer, valorar i seleccionar obres musicals de referència de tots els estils, èpoques i cultures.
A26 Conèixer i dominar els principis de l'expressió i la comunicació corporal relacionats directament amb el fet musical i la dansa.
A27 Conèixer les manifestacions musicals de diferents cultures.
A28 Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut.
A29 Conèixer el desenvolupament psicomotriu de 0 a 12 anys i la seva intervenció educativa.
A31 Conèixer els aspectes que relacionen l'activitat física amb l'oci i la recreació per establir bases d'utilització del temps lliure: teatre, dansa, esports, sortides, etc.
A36 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
A39 Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir.
A40 Conèixer les ajudes tecnològiques per millorar les condicions d'aprenentatge i la qualitat de vida.
A41 Conèixer els nivells de competència personal dels alumnes i la seva avaluació en aquells àmbits del seu desenvolupament psicosocial que poden estar a l'origen de les seves necessitats especials.
A42 Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A43 Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural.
A45 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A47 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A49 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A51 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes.
A53 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
A54 Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional.
A55 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
A56 Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable
A57 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica.
A58 Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i el seu progrés escolar en el marc d'una educació integral.
A60 Participar en projectes de recerca relacionats amb l'ensenyament-aprenentatge, introduint propostes d’innovació dirigides a millorar de la qualitat educativa.
A65 Conèixer els fonaments i desenvolupament de la didàctica i la pedagogia musical i realitzar adaptacions per permetre que els nens gaudeixin de la música i del seu ús com a mitjà d'expressió
A66 Conèixer els principis de neurofisiologia sobre estimulació i percepció sonora, semíotica i simbolització en llenguatges musicals
A67 Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa
A68 Conèixer la dimensió musical de les àrees de coneixement: derivacions de l'acústica en educació musical
A69 Prendre consciència dels elements temàtics des d'una perspectiva de l'escolta i elaborar documents, esquemes i partitures
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el marc formatiu superior d'especialització en l'ensenyament de la música A1
A2
A65
A66
A67
A68
A69
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C2
C3
C4
Determinar el vertader sentit que ha de tenir l'Educació Musical a l'escola. A19
A21
A24
A25
A26
A27
A28
A29
A36
A39
A42
A43
A45
A50
A51
A53
A56
A57
A65
A66
A67
A68
A69
B1
B3
B4
B5
C2
Conèixer el marc legal que regula la organització de l’educació musical en el sistema escolar i les funcions de la música a l’escola. A53
A65
A66
A67
A68
A69
B1
B3
B4
B5
C2
C5
Determinar cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa de l'ensenyament primari, dotant a l'alumne (futur mestre de música) d'estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris per a impartir un ensenyament musical viu i adequat a les necessitats i capacitats dels nens, complementant alhora, la formació personal dels futurs ensenyants. A1
A2
A24
A25
A26
A27
A50
A51
A53
A65
A66
A67
A68
A69
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C5
Distingir els elements i factors educatius que actuen en la música a l'Etapa d’Educació d'Infantil A24
A25
A26
A27
A65
A66
A67
A68
A69
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C5
Conèixer les grans escoles de pedagogia musical i aplicar els seus procediments pedagógic/didáctics a l’educació musical Infantil. A25
A26
A27
A65
A66
A67
A68
A69
B1
B4
B5
C2
C3
C5
Aplicar els elements que integren el disseny curricular de l’àrea de música concretant-lo a l’etapa d’Infantil i practicar l’elaboració de propostes de programació adequades a diferents situacions de la classe de música. A24
A25
A26
A27
A28
A29
A31
A40
A41
A45
A49
A50
A51
A53
A65
A66
A67
A68
A69
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C5
Dissenyar la organització, la planificació, la programació, l'avaluació, la investigació del Currículum de l'Àrea de Música. A49
A50
A51
A57
A58
A60
A65
A66
A67
A68
A69
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C5
Investigar sobre els aspectes essencials que ha de tenir un Currículum d'Ed. Musical. A65
A66
A67
A68
A69
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C3
C5
Assumir un major apropament a la música, com experiència personal de cada educador. A47
A54
A55
A56
A57
B1
B3
B4
B5
B6
B7
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1: L’ensenyament de la música

1.1-Evolució històrica de l’educació musical.
1.2-Marc legal que regula la organització de l’ensenyament de la música a Catalunya
Mòdul 2: L’educació Musical. Models d’ensenyament.
2.1-Didàctica de l’Educació Musical: objectius i continguts.
2.2-Els corrents Pedagògico-musical del segle XX. (Dalcroze, Orff, Willems, Martenot...); i els seus principis bàsics: creativitat, participació activa, connexió amb la realitat, globalització.
2.3-El sistema d’ensenyament musical Hongarès. Kodàly.
Mòdul 3: Fonamentació psicopedagògica de l’Educació Musical
3.1-El valor formatiu de la música i la importància de la Educació Musical en la formació integral.
3.2-L’Educació Musical en l’àmbit de coneixement i us dels diferents llenguatges: la Música com a llenguatge.
3.3-El desenvolupament musical de l’alumne.
Mòdul 4: La música des del punt de vista curricular (a l’etapa d’Educació Infantil)
4.1-Principis generals
4.2-Objectius
4.3-Els Continguts: conceptuals, procedimentals i actitudinals
4.4-Les activitats d’ensenyament./aprenentatge
4.5-Orientacions Metodològiques
4.6-L’avaluació
Mòdul 5: Didàctica dels diferents àmbits de treball de l’àrea de Música (a l’etapa d’Educació Infantil)
5.1-Didàctica de l'Escolta
L'audició en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'audició musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'audició musical. Criteris per a la selecció d'un repertori d'audicions. Tipologies d'audicions. Recursos per a la realització d'audicions musicals.

5.2-Didàctica de l'Expressió Vocal.
L'expressió vocal en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió vocal en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'expressió vocal.
La cançó: classificació de les cançons. Criteris per a la selecció d'un repertori de cançons. Procés d’interpretació de les cançons i les seves formes. Recursos per a l'expressió vocal.

5.3-Didàctica de l'Expressió Instrumental.
L'expressió instrumental en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió instrumental en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió instrumental. Les obres instrumentals: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori d'obres i fragments instrumentals. Procés de muntatge i interpretació de les obres instrumentals i les seves formes. Recursos per a l'expressió instrumental.

5.4-Didàctica de l'Expressió Corporal (Moviment i Dansa).
L'expressió del moviment en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió del moviment en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió del moviment. Els balls i les danses: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori de balls i danses. Procés de muntatge i interpretació dels balls i les danses, i les seves formes. Recursos per a l'expressió del moviment.

5.5-Didàctica del Llenguatge Musical.
El llenguatge musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques del llenguatge musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts del llenguatge musical. La lectura i l'escriptura musical: selecció d'activitats i materials. Recursos per a l'ensenyament/aprenentatge del llenguatge musical.

5.6-Didàctica de la Contextualització Musical
La contextualització musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de la contextualització musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de la contextualització musical. Recursos per a la realització d'activitats de contextualització musical


Mòdul 6: Equipaments i recursos materials i didàctics
6.1-L’organització en el desenvolupament de les activitats musicals: el temps, l’espai, els agrupaments i els recursos.
6.2-L’aula de música. L’ambient de l’aula i la seva complexitat. Característiques fonamentals. L’Estructuració, organització i ambientació per a la pràctica.
6.3-Revista “Calaix de músic”. Documentació pedagògico-musical. Organismes internacionals d’Educació Musical. Fonts d’informació: Revisió, presentació i comentari de fonts bibliogràfiques, de materials i treballs publicats en relació amb l’ensenyament de la música: discografia, àudio-visual, museus, institucions, entitats, internet, etc. Els entreteniments de temàtica musical (sopa de lletres, mots encreuats, acudits, dites...) Curiositats i informacions complementàries relacionades amb la resta de temes. (Periòdicament al llarg de l’assignatura).
Mòdul 7: Dinamització musical escolar. interdisciplinarietat i globalització
7.1-El llibre de text.
7.2-Recursos audiovisuals.
7.3-Les activitats extraescolars musicals.
7.4-Dinamització de Diades Especials: Concert de Nadal, participació en trobades de...., 21 de juny (dia de la música), 22 de Novembre (Sta. Cecília)...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
8 20 28
Debats
2 0 2
Presentacions / exposicions
5 8 13
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 30 50
Treballs
5 10 15
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
1 0 1
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació, organització i gestió de l'assignatura.
Presentació, organització i gestió de l'entorn virtual Moodle de gestió de l'assignatura.
Sessió Magistral apropament "essencial" al tema insistint en els aspectes estructurals d’aquest i destacant-ne el més rellevant (utilitzant esquemes que ajudin a l'alumnat a situar els conceptes que es tractaran)
Debats A partir d’un tema aportat per la professora els alumnes en petit grup reflexionaran i debatran sobre el tema.
Presentacions / exposicions 1-Ambientació de l’aula de música.
2-Els instruments musicals de construcció amb material de rebuig
3-Musicograma
4-Sonorització d’un conte
5-Muntatge d'una dansa
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Preparar material didàctic d’ensenyament/aprenentatge a partir dels continguts musicals donats per la professora.
Treballs Sobre temes donats per la professora.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Guiatge i assesorament en el desenvolupament dels treballs i de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Teoria 30%
Debats Reflexió i posterior comentari sobre temes candents. 10%
Presentacions / exposicions Exposició de materials i recursos didàctics 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Programacions de session de classe 30%
Treballs Recensió de llibres i articles 10%
Altres

Interpretació del repertori amb cant i flauta

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Nivell d'exigència: és condició indispensable per realitzar la mitjana que l'alumne: 1-Que en la prova teòrica escrita i en l'apartat d'altres obtingui una qualificació mínima de 50% en cadascún d'ells. 2-Presenti totes les activitats esmentades en els apartats de treballs, resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària i exposicions/presentacions 3-Realitzi un mínim de 80% dels debats


Fonts d'informació

Bàsica , Currículum. Infantil. (Nou sistema educatiu). Departament d'Ensenyament (llibre groc), Departament d'Ensenyament,
E. Barniol, Didàctica de l'Expressió Musical, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. Universitat Rovira i Virgili,

Complementària , , ,
, Boletin del CIEM. (Boletin del Centro de Investigacion en Educacion Musical), ,
AGUIRRE DE MENA,O.A, Educación musical. Manual para el profesorado, Aljibe. Archidona, 1992
, Eufonia, ,
, Música y Educación., ,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIDÀCTICA GENERAL I/11121001
DIDÀCTICA GENERAL II/11121006
LLENGUATGE MUSICAL/11121009
FORMACIÓ INSTRUMENTAL I/11121010
FORMACIÓ RÍTMICA I DANSA/11121011
FORMACIÓ INSTRUMENTAL II/11121022
AGRUPACIONS MUSICALS I/11121023
AGRUPACIONS MUSICALS II/11121024
 
Altres comentaris
OBSERVACIONS SOBRE NORMATIVA, ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CLASSE: Pel que fa a equipaments i material personal: -Serà imprescindible a cada sessió de classe presencial: paper pautat i flauta de bec (preferentment de fusta). Pel que fa a lliurament dels treballs: -S'han de lliurar els treballs dintre el termini fixat: les dates d’entrega són improrrogables. -No s'acceptaran treballs ni activitats pràctiques entregats fora de la data que es determini i tampoc els treballs que no tinguin el protocol i la forma acordada. Pel que fa a gestió de l'assignatura: 1-Es farà servir l'entorn virtual d'aprenentatge Moodle. Tot el que faci referència a materials, apunts, informacions, lliurament de treballs, és farà servir a partir del Moodle. Serà imprescindible entrar al Moodle almenys un cop per setmana per veure l'actualització de l'assignatura. 2-És recomana l'assistència a les dues sessions introductòries per tal d'organitzar i planificar l'assignatura a través del Moodle.