Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural. |
A19 |
Conèixer les manifestacions del llenguatge artístic. |
A21 |
Conèixer i analitzar els corrents artístiques actuals. |
A24 |
Conèixer els fonaments de la cultura popular, amb especial referència al folklore propi de la localitat i la comunitat autònoma. |
A25 |
Conèixer, valorar i seleccionar obres musicals de referència de tots els estils, èpoques i cultures. |
A26 |
Conèixer i dominar els principis de l'expressió i la comunicació corporal relacionats directament amb el fet musical i la dansa. |
A27 |
Conèixer les manifestacions musicals de diferents cultures. |
A28 |
Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut. |
A29 |
Conèixer el desenvolupament psicomotriu de 0 a 12 anys i la seva intervenció educativa. |
A31 |
Conèixer els aspectes que relacionen l'activitat física amb l'oci i la recreació per establir bases d'utilització del temps lliure: teatre, dansa, esports, sortides, etc. |
A36 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
A39 |
Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir. |
A40 |
Conèixer les ajudes tecnològiques per millorar les condicions d'aprenentatge i la qualitat de vida. |
A41 |
Conèixer els nivells de competència personal dels alumnes i la seva avaluació en aquells àmbits del seu desenvolupament psicosocial que poden estar a l'origen de les seves necessitats especials. |
A42 |
Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència. |
A43 |
Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural. |
A45 |
Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe. |
A47 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa. |
A49 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu. |
A50 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne. |
A51 |
Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes. |
A53 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
A54 |
Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional. |
A55 |
Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions. |
A56 |
Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable |
A57 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica. |
A58 |
Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i el seu progrés escolar en el marc d'una educació integral. |
A60 |
Participar en projectes de recerca relacionats amb l'ensenyament-aprenentatge, introduint propostes d’innovació dirigides a millorar de la qualitat educativa. |
A65 |
Conèixer els fonaments i desenvolupament de la didàctica i la pedagogia musical i realitzar adaptacions per permetre que els nens gaudeixin de la música i del seu ús com a mitjà d'expressió |
A66 |
Conèixer els principis de neurofisiologia sobre estimulació i percepció sonora, semíotica i simbolització en llenguatges musicals |
A67 |
Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa |
A68 |
Conèixer la dimensió musical de les àrees de coneixement: derivacions de l'acústica en educació musical |
A69 |
Prendre consciència dels elements temàtics des d'una perspectiva de l'escolta i elaborar documents, esquemes i partitures |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer el marc formatiu superior d'especialització en l'ensenyament de la música |
A1 A2 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6
|
C2 C3 C4
|
Determinar el vertader sentit que ha de tenir l'Educació Musical a l'escola. |
A19 A21 A24 A25 A26 A27 A28 A29 A36 A39 A42 A43 A45 A50 A51 A53 A56 A57 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B3 B4 B5
|
C2
|
Conèixer el marc legal que regula la organització de l’educació musical en el sistema escolar i les funcions de la música a l’escola. |
A53 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Determinar cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa de l'ensenyament primari, dotant a l'alumne (futur mestre de música) d'estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris per a impartir un ensenyament musical viu i adequat a les necessitats i capacitats dels nens, complementant alhora, la formació personal dels futurs ensenyants. |
A1 A2 A24 A25 A26 A27 A50 A51 A53 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Distingir els elements i factors educatius que actuen en la música a l'Etapa d’Educació d'Infantil |
A24 A25 A26 A27 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Conèixer les grans escoles de pedagogia musical i aplicar els seus procediments pedagógic/didáctics a l’educació musical Infantil. |
A25 A26 A27 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B4 B5
|
C2 C3 C5
|
Aplicar els elements que integren el disseny curricular de l’àrea de música concretant-lo a l’etapa d’Infantil i practicar l’elaboració de propostes de programació adequades a diferents situacions de la classe de música. |
A24 A25 A26 A27 A28 A29 A31 A40 A41 A45 A49 A50 A51 A53 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Dissenyar la organització, la planificació, la programació, l'avaluació, la investigació del Currículum de l'Àrea de Música. |
A49 A50 A51 A57 A58 A60 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Investigar sobre els aspectes essencials que ha de tenir un Currículum d'Ed. Musical. |
A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C3 C5
|
Assumir un major apropament a la música, com experiència personal de cada educador. |
A47 A54 A55 A56 A57
|
B1 B3 B4 B5 B6 B7
|
C2 C3
|
Tema |
Subtema |
Mòdul 1: L’ensenyament de la música
|
1.1-Evolució històrica de l’educació musical.
1.2-Marc legal que regula la organització de l’ensenyament de la música a Catalunya |
Mòdul 2: L’educació Musical. Models d’ensenyament.
|
2.1-Didàctica de l’Educació Musical: objectius i continguts.
2.2-Els corrents Pedagògico-musical del segle XX. (Dalcroze, Orff, Willems, Martenot...); i els seus principis bàsics: creativitat, participació activa, connexió amb la realitat, globalització.
2.3-El sistema d’ensenyament musical Hongarès. Kodàly.
|
Mòdul 3: Fonamentació psicopedagògica de l’Educació Musical
|
3.1-El valor formatiu de la música i la importància de la Educació Musical en la formació integral.
3.2-L’Educació Musical en l’àmbit de coneixement i us dels diferents llenguatges: la Música com a llenguatge.
3.3-El desenvolupament musical de l’alumne.
|
Mòdul 4: La música des del punt de vista curricular (a l’etapa d’Educació Infantil)
|
4.1-Principis generals
4.2-Objectius
4.3-Els Continguts: conceptuals, procedimentals i actitudinals
4.4-Les activitats d’ensenyament./aprenentatge
4.5-Orientacions Metodològiques
4.6-L’avaluació
|
Mòdul 5: Didàctica dels diferents àmbits de treball de l’àrea de Música (a l’etapa d’Educació Infantil)
|
5.1-Didàctica de l'Escolta
L'audició en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'audició musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'audició musical. Criteris per a la selecció d'un repertori d'audicions. Tipologies d'audicions. Recursos per a la realització d'audicions musicals.
5.2-Didàctica de l'Expressió Vocal.
L'expressió vocal en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió vocal en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'expressió vocal.
La cançó: classificació de les cançons. Criteris per a la selecció d'un repertori de cançons. Procés d’interpretació de les cançons i les seves formes. Recursos per a l'expressió vocal.
5.3-Didàctica de l'Expressió Instrumental.
L'expressió instrumental en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió instrumental en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió instrumental. Les obres instrumentals: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori d'obres i fragments instrumentals. Procés de muntatge i interpretació de les obres instrumentals i les seves formes. Recursos per a l'expressió instrumental.
5.4-Didàctica de l'Expressió Corporal (Moviment i Dansa).
L'expressió del moviment en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió del moviment en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió del moviment. Els balls i les danses: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori de balls i danses. Procés de muntatge i interpretació dels balls i les danses, i les seves formes. Recursos per a l'expressió del moviment.
5.5-Didàctica del Llenguatge Musical.
El llenguatge musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques del llenguatge musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts del llenguatge musical. La lectura i l'escriptura musical: selecció d'activitats i materials. Recursos per a l'ensenyament/aprenentatge del llenguatge musical.
5.6-Didàctica de la Contextualització Musical
La contextualització musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de la contextualització musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de la contextualització musical. Recursos per a la realització d'activitats de contextualització musical
|
Mòdul 6: Equipaments i recursos materials i didàctics
|
6.1-L’organització en el desenvolupament de les activitats musicals: el temps, l’espai, els agrupaments i els recursos.
6.2-L’aula de música. L’ambient de l’aula i la seva complexitat. Característiques fonamentals. L’Estructuració, organització i ambientació per a la pràctica.
6.3-Revista “Calaix de músic”. Documentació pedagògico-musical. Organismes internacionals d’Educació Musical. Fonts d’informació: Revisió, presentació i comentari de fonts bibliogràfiques, de materials i treballs publicats en relació amb l’ensenyament de la música: discografia, àudio-visual, museus, institucions, entitats, internet, etc. Els entreteniments de temàtica musical (sopa de lletres, mots encreuats, acudits, dites...) Curiositats i informacions complementàries relacionades amb la resta de temes. (Periòdicament al llarg de l’assignatura).
|
Mòdul 7: Dinamització musical escolar. interdisciplinarietat i globalització
|
7.1-El llibre de text.
7.2-Recursos audiovisuals.
7.3-Les activitats extraescolars musicals.
7.4-Dinamització de Diades Especials: Concert de Nadal, participació en trobades de...., 21 de juny (dia de la música), 22 de Novembre (Sta. Cecília)...
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
8 |
20 |
28 |
Debats |
|
2 |
0 |
2 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
8 |
13 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
30 |
50 |
Treballs |
|
5 |
10 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació, organització i gestió de l'assignatura.
Presentació, organització i gestió de l'entorn virtual Moodle de gestió de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
apropament "essencial" al tema insistint en els aspectes estructurals d’aquest i destacant-ne el més rellevant (utilitzant esquemes que ajudin a l'alumnat a situar els conceptes que es tractaran) |
Debats |
A partir d’un tema aportat per la professora els alumnes en petit grup reflexionaran i debatran sobre el tema. |
Presentacions / exposicions |
1-Ambientació de l’aula de música.
2-Els instruments musicals de construcció amb material de rebuig
3-Musicograma
4-Sonorització d’un conte
5-Muntatge d'una dansa |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Preparar material didàctic d’ensenyament/aprenentatge a partir dels continguts musicals donats per la professora. |
Treballs |
Sobre temes donats per la professora. |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Guiatge i assesorament en el desenvolupament dels treballs i de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Teoria |
30% |
Debats |
Reflexió i posterior comentari sobre temes candents. |
10% |
Presentacions / exposicions |
Exposició de materials i recursos didàctics |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Programacions de session de classe |
30% |
Treballs |
Recensió de llibres i articles |
10% |
Altres |
Interpretació del repertori amb cant i flauta |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Nivell d'exigència: és condició indispensable per realitzar la mitjana que l'alumne: 1-Que en la prova teòrica escrita i en l'apartat d'altres obtingui una qualificació mínima de 50% en cadascún d'ells. 2-Presenti totes les activitats esmentades en els apartats de treballs, resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària i exposicions/presentacions 3-Realitzi un mínim de 80% dels debats |
Bàsica |
, Currículum. Infantil. (Nou sistema educatiu). Departament d'Ensenyament (llibre groc), Departament d'Ensenyament,
E. Barniol, Didàctica de l'Expressió Musical, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. Universitat Rovira i Virgili,
|
|
Complementària |
, , ,
, Boletin del CIEM. (Boletin del Centro de Investigacion en Educacion Musical), ,
AGUIRRE DE MENA,O.A, Educación musical. Manual para el profesorado, Aljibe. Archidona, 1992
, Eufonia, ,
, Música y Educación., ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DIDÀCTICA GENERAL I/11121001 | DIDÀCTICA GENERAL II/11121006 | LLENGUATGE MUSICAL/11121009 | FORMACIÓ INSTRUMENTAL I/11121010 | FORMACIÓ RÍTMICA I DANSA/11121011 | FORMACIÓ INSTRUMENTAL II/11121022 | AGRUPACIONS MUSICALS I/11121023 | AGRUPACIONS MUSICALS II/11121024 |
|
|
Altres comentaris |
OBSERVACIONS SOBRE NORMATIVA, ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CLASSE:
Pel que fa a equipaments i material personal:
-Serà imprescindible a cada sessió de classe presencial: paper pautat i flauta de bec (preferentment de fusta).
Pel que fa a lliurament dels treballs:
-S'han de lliurar els treballs dintre el termini fixat: les dates d’entrega són improrrogables.
-No s'acceptaran treballs ni activitats pràctiques entregats fora de la data que es determini i tampoc els treballs que no tinguin el protocol i la forma acordada.
Pel que fa a gestió de l'assignatura:
1-Es farà servir l'entorn virtual d'aprenentatge Moodle. Tot el que faci referència a materials, apunts, informacions, lliurament de treballs, és farà servir a partir del Moodle. Serà imprescindible entrar al Moodle almenys un cop per setmana per veure l'actualització de l'assignatura.
2-És recomana l'assistència a les dues sessions introductòries per tal d'organitzar i planificar l'assignatura a través del Moodle. |
|