DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura FORMACIÓ INSTRUMENTAL II Codi 11121022
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
CAZURRA BASTÉ, ANA EULALIA
Adreça electrònica anaeulalia.cazurra@urv.cat
Professors/es
CAZURRA BASTÉ, ANA EULALIA
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixement i experimentació sobre l'aplicació dels instruments musicals escolars. Adquisició dels recursos musicals suficients per a la tasca de dinamitzador cultural de l'entorn escolar a través de l'expressió musical.

Competències
Codi  
A24 Conèixer els fonaments de la cultura popular, amb especial referència al folklore propi de la localitat i la comunitat autònoma.
A25 Conèixer, valorar i seleccionar obres musicals de referència de tots els estils, èpoques i cultures.
A27 Conèixer les manifestacions musicals de diferents cultures.
A48 Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys.
A51 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes.
A54 Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional.
A55 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
A57 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica.
A59 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn.
A60 Participar en projectes de recerca relacionats amb l'ensenyament-aprenentatge, introduint propostes d’innovació dirigides a millorar de la qualitat educativa.
A64 Gestionar els conflictes i resoldre'ls.
A66 Conèixer els principis de neurofisiologia sobre estimulació i percepció sonora, semíotica i simbolització en llenguatges musicals
A67 Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa
A68 Conèixer la dimensió musical de les àrees de coneixement: derivacions de l'acústica en educació musical
A69 Prendre consciència dels elements temàtics des d'una perspectiva de l'escolta i elaborar documents, esquemes i partitures
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir un coneixement suficient de la flauta de bec per a la seva utilització a l'escola. A57
B4
B5
Saber harmonitzar i instrumentar cançons amb instrumental Orff per a la seva aplicació a l'escola. A24
A25
A57
A59
A67
A69
B1
B2
B4
B5
Aprofundir en les possibilitats expressives de l'instrument estudiat per l'alumne/a A54
A57
B1
B3
B4
B5
Adquirir una capacitat suficient d'improvització en la utilització dels mitjans sonors a l'abast. Saber resoldre situacions no previstes. A48
A60
A64
A66
A67
B2
B3
B6
Conèixer els instruments de l'orquestra i del nostre folklore. A27
A57
A68
A69
B4
B5
Perfeccionar lús dels mitjans informàtics d'edició musical. B1
B4
C2
Saber interpretar en grup i dirigir-lo de forma eficient. A25
A51
A54
A55
A57
A59
B1
B4
B5

Continguts
Tema Subtema
Adquirir un coneixement teòric i pràctic de la flauta de bec i la seva utilització a l'escola. Digitació i emisió del so.
Procés d'aprenentatge.
Nivells de dificultat d'execució.
Harmonització i instrumentació de cançons amb l'instrumental Orff. Aplicació dels principis harmònics en la conducció del baix i de notes de pas que resaltin el sentit expressiu de la melodia.

Aplicació d'esquemes rítmics que donin forma adequada la pulsació pròpia de la cançó.
Estudi d'una obra apropiada per al nivell de l'alumne, amb l'instrument musical que li és propi. Nivell adquirit en la capacitat expresiva:
Interpretació pública d'una obra a través de la qual es valorarà la capacitat comunicativa amb prioritat a qualsevol exibició de virtuosisme.
Els Instruments Musicals. Conéixer les característiques dels instruments musicals més rellevants: els seus orígens i la seva evolució històrica.

Coneixer els instruments de l'orquestra simfònica actuals, de bandes i agrupacions populars pròpies del nostre folklore.
Edició Musical Aprofundiment teòric i pràctic dels editors musicals elementals:
Habilitat en la utilització de tots signes musicals
Improvització, i organització d'una sessió de música a l'escola Capacitació per a la solució de situacions no previstes en la utilització d'instrumental sonor.

Saber adequar els elements musicals i instrumentals adients en l'acompanyament d'una cançó.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 9 18
Seminaris
7 7 14
Presentacions / exposicions
9 18 27
Resolució de problemes, exercicis
13 26 39
Treballs
3 7 10
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Justificació del temari
Sessió Magistral Exposicions teòriques argumentant els fonaments i el desenvolupament dels temes pràctics.
Seminaris Treballs de recerca en grup
Presentacions / exposicions Presentació dels treballs exemplars preparats a través dels treballs individuals i en seminaris.
Resolució de problemes, exercicis Treballs individuals i en grup d'aplicació instrumental sobre un tema determinat a l'aula.
Treballs Exercitació personal de reflexió i comprenssió dels temes tractats a classe. Propostes de solució als problemes plantejats.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Seminaris
Atenció personalitzada
Descripció
Tutories individualitzades d'orientientació i discussió de les possibles solucions als problemes plantejats a clase.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Capacitat per a la recerca de recursos i possibilitats didàctiques. 25
Presentacions / exposicions Exposicions públiques a l'aula des treballs preparats a nivell individual o en grup. 30
Treballs Nivell assolit en la capacitat d'organització i presentació adequada d'activitats instrumentals. 25
Proves objectives de preguntes curtes Tests de comprensió del contingut teòric de l'assignatura. 10
Altres

Elaboració de material

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Paul Hindemith, ARMONIA TRADICIONAL, Ed. Ricordi Americana, Buenos Aires, 1949
Diagram Group, COMO CONOCER LOS INSTRUMENTOS DE LA ORQUESTA, Ed. Edaf, Madrid, 1990
Joan Amades, FOLKLORE DE CATALUNYA (Cançoner), Ed. Selecta, Barcelona, 1974.
Copes, LA ORQUESTA ESCOLAR, Ed. Ricordi, Buenos Aires, 1979
Edgar Willems, LE RYTHME MUSICAL, Ed. Pro Música, Fribourg (Suisse)
Francesc Vila, MÚSICA PER A INFANTS (Instrumental Orff), Ed. Dinsic, Barcelona, 2002
Joaquim Serra, TRACTAT D'INSTRUMENTACIÓ PER A COBLA, Ed. Dep. de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1987

Complementària Jordi Domingo, CANTEM I TOQUEM (Cançons amb acompanyament Orff), Ed. Dinsic, Barcelona, 1999
Oliveras, I. Taixés, I. Tell, R., EL CONJUNT INSTRUMENTAL ORFF, Ed. Eumo, Vic, 1999
Casella, R. Mortari, V., LA TÉCNICA DE LA ORQUESTA CONTEMPORÁNEA, Ed. Ricordi, Buenos Aires
, NEW GROWE DICTIONARY OF MUSIC AND MUSICIANS, Ed. McMillan, 1995

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
AGRUPACIONS MUSICALS II/11121024


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LLENGUATGE MUSICAL/11121009
FORMACIÓ INSTRUMENTAL I/11121010
 
Altres comentaris
Esperit creador per tal d'aprendre a adequar, de forma original i pròpia, els coneixements musicals personals a l'educació de la sensibilitat musical dels infants, i a la seva formació específica.