Codi |
|
A24 |
Conèixer els fonaments de la cultura popular, amb especial referència al folklore propi de la localitat i la comunitat autònoma. |
A25 |
Conèixer, valorar i seleccionar obres musicals de referència de tots els estils, èpoques i cultures. |
A27 |
Conèixer les manifestacions musicals de diferents cultures. |
A48 |
Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys. |
A51 |
Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes. |
A54 |
Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional. |
A55 |
Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions. |
A57 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica. |
A59 |
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn. |
A60 |
Participar en projectes de recerca relacionats amb l'ensenyament-aprenentatge, introduint propostes d’innovació dirigides a millorar de la qualitat educativa. |
A64 |
Gestionar els conflictes i resoldre'ls. |
A66 |
Conèixer els principis de neurofisiologia sobre estimulació i percepció sonora, semíotica i simbolització en llenguatges musicals |
A67 |
Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa |
A68 |
Conèixer la dimensió musical de les àrees de coneixement: derivacions de l'acústica en educació musical |
A69 |
Prendre consciència dels elements temàtics des d'una perspectiva de l'escolta i elaborar documents, esquemes i partitures |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
Objectius |
Competències |
Adquirir un coneixement suficient de la flauta de bec per a la seva utilització a l'escola. |
A57
|
B4 B5
|
|
Saber harmonitzar i instrumentar cançons amb instrumental Orff per a la seva aplicació a l'escola. |
A24 A25 A57 A59 A67 A69
|
B1 B2 B4 B5
|
|
Aprofundir en les possibilitats expressives de l'instrument estudiat per l'alumne/a |
A54 A57
|
B1 B3 B4 B5
|
|
Adquirir una capacitat suficient d'improvització en la utilització dels mitjans sonors a l'abast. Saber resoldre situacions no previstes. |
A48 A60 A64 A66 A67
|
B2 B3 B6
|
|
Conèixer els instruments de l'orquestra i del nostre folklore. |
A27 A57 A68 A69
|
B4 B5
|
|
Perfeccionar lús dels mitjans informàtics d'edició musical. |
|
B1 B4
|
C2
|
Saber interpretar en grup i dirigir-lo de forma eficient. |
A25 A51 A54 A55 A57 A59
|
B1 B4 B5
|
|
Tema |
Subtema |
Adquirir un coneixement teòric i pràctic de la flauta de bec i la seva utilització a l'escola. |
Digitació i emisió del so.
Procés d'aprenentatge.
Nivells de dificultat d'execució. |
Harmonització i instrumentació de cançons amb l'instrumental Orff. |
Aplicació dels principis harmònics en la conducció del baix i de notes de pas que resaltin el sentit expressiu de la melodia.
Aplicació d'esquemes rítmics que donin forma adequada la pulsació pròpia de la cançó. |
Estudi d'una obra apropiada per al nivell de l'alumne, amb l'instrument musical que li és propi. |
Nivell adquirit en la capacitat expresiva:
Interpretació pública d'una obra a través de la qual es valorarà la capacitat comunicativa amb prioritat a qualsevol exibició de virtuosisme. |
Els Instruments Musicals. |
Conéixer les característiques dels instruments musicals més rellevants: els seus orígens i la seva evolució històrica.
Coneixer els instruments de l'orquestra simfònica actuals, de bandes i agrupacions populars pròpies del nostre folklore. |
Edició Musical |
Aprofundiment teòric i pràctic dels editors musicals elementals:
Habilitat en la utilització de tots signes musicals |
Improvització, i organització d'una sessió de música a l'escola |
Capacitació per a la solució de situacions no previstes en la utilització d'instrumental sonor.
Saber adequar els elements musicals i instrumentals adients en l'acompanyament d'una cançó. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
9 |
9 |
18 |
Seminaris |
|
7 |
7 |
14 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
18 |
27 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
13 |
26 |
39 |
Treballs |
|
3 |
7 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Justificació del temari |
Sessió Magistral |
Exposicions teòriques argumentant els fonaments i el desenvolupament dels temes pràctics. |
Seminaris |
Treballs de recerca en grup |
Presentacions / exposicions |
Presentació dels treballs exemplars preparats a través dels treballs individuals i en seminaris. |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs individuals i en grup d'aplicació instrumental sobre un tema determinat a l'aula. |
Treballs |
Exercitació personal de reflexió i comprenssió dels temes tractats a classe. Propostes de solució als problemes plantejats. |
|
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Tutories individualitzades d'orientientació i discussió de les possibles solucions als problemes plantejats a clase. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Capacitat per a la recerca de recursos i possibilitats didàctiques. |
25 |
Presentacions / exposicions |
Exposicions públiques a l'aula des treballs preparats a nivell individual o en grup. |
30 |
Treballs |
Nivell assolit en la capacitat d'organització i presentació adequada d'activitats instrumentals. |
25 |
Proves objectives de preguntes curtes |
Tests de comprensió del contingut teòric de l'assignatura. |
10 |
Altres |
Elaboració de material |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Paul Hindemith, ARMONIA TRADICIONAL, Ed. Ricordi Americana, Buenos Aires, 1949
Diagram Group, COMO CONOCER LOS INSTRUMENTOS DE LA ORQUESTA, Ed. Edaf, Madrid, 1990
Joan Amades, FOLKLORE DE CATALUNYA (Cançoner), Ed. Selecta, Barcelona, 1974.
Copes, LA ORQUESTA ESCOLAR, Ed. Ricordi, Buenos Aires, 1979
Edgar Willems, LE RYTHME MUSICAL, Ed. Pro Música, Fribourg (Suisse)
Francesc Vila, MÚSICA PER A INFANTS (Instrumental Orff), Ed. Dinsic, Barcelona, 2002
Joaquim Serra, TRACTAT D'INSTRUMENTACIÓ PER A COBLA, Ed. Dep. de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1987
|
|
Complementària |
Jordi Domingo, CANTEM I TOQUEM (Cançons amb acompanyament Orff), Ed. Dinsic, Barcelona, 1999
Oliveras, I. Taixés, I. Tell, R., EL CONJUNT INSTRUMENTAL ORFF, Ed. Eumo, Vic, 1999
Casella, R. Mortari, V., LA TÉCNICA DE LA ORQUESTA CONTEMPORÁNEA, Ed. Ricordi, Buenos Aires
, NEW GROWE DICTIONARY OF MUSIC AND MUSICIANS, Ed. McMillan, 1995
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
AGRUPACIONS MUSICALS II/11121024 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LLENGUATGE MUSICAL/11121009 | FORMACIÓ INSTRUMENTAL I/11121010 |
|
|
Altres comentaris |
Esperit creador per tal d'aprendre a adequar, de forma original i pròpia, els coneixements musicals personals a l'educació de la sensibilitat musical dels infants, i a la seva formació específica. |
|