DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura AGRUPACIONS MUSICALS I Codi 11121023
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.rios@urv.cat
Professors/es
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A19 Conèixer les manifestacions del llenguatge artístic.
A22 Conèixer la representació a través dels llenguatges plàstics i visuals.
A24 Conèixer els fonaments de la cultura popular, amb especial referència al folklore propi de la localitat i la comunitat autònoma.
A25 Conèixer, valorar i seleccionar obres musicals de referència de tots els estils, èpoques i cultures.
A26 Conèixer i dominar els principis de l'expressió i la comunicació corporal relacionats directament amb el fet musical i la dansa.
A27 Conèixer les manifestacions musicals de diferents cultures.
A28 Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut.
A36 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
A48 Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A54 Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional.
A55 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
A57 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica.
A65 Conèixer els fonaments i desenvolupament de la didàctica i la pedagogia musical i realitzar adaptacions per permetre que els nens gaudeixin de la música i del seu ús com a mitjà d'expressió
A67 Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa
A69 Prendre consciència dels elements temàtics des d'una perspectiva de l'escolta i elaborar documents, esquemes i partitures
A70 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa
A71 Preparar, seleccionar o construir materials didàctics i utilitzar-los en els marcs específics de les diferents disciplines
A73 Ser sensible a l'interès dels alumnes, utilitzar els recursos adequats per motivar-los en l'aprenentatge de les ciències i fomentar en els alumnes una actitud favorable cap a la ciència i les seves aplicacions
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B10 Tenir capacitat d'organització i planificació
B11 Ser capaç de prendre decisions
B12 Tenir un raonament crític
B13 Ser creatiu
B14 Tenir iniciativa i esprit emprenedor
B15 Estar motivat per la qualitat
B16 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
adquirir els coneixements bàsics de direcció que permetin dirigir grups vocals i instrumentals A19
A22
A26
A28
A65
A67
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B10
B11
B12
B13
B15
B16
C5
conèixer i saber analitzar, interpretar i dirigir cançons populars catalanes i d'arreu del món. A19
A24
A25
A26
A27
A36
A48
A50
A54
A55
A57
A67
A69
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
C5
prendre consciència de la importància del treball del mestre-director en la interpretació musical A36
A57
A67
A69
A70
A71
A73
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
C5

Continguts
Tema Subtema
posició inicial equilibri corporal
presència corporal
braços paral.lels
treball amb figures de direcció alla breve ( figura de dos )
figura de tres ( ternària)
figura de quatre (creu)
entrades als diferents temps de les figures
anacruses
qualitat del pols
punts d'inflexió
El levare gest inicial, respiratori
l'expressió en el gest de direcció legato
staccato
piano
forte
Preparació i pedagogía de l'assaig el repertori
la tècnica vocal

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
14 0 14
Presentacions / exposicions
40 10 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 15 45
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. Continguts, avaluació, etc
Sessió Magistral Explicació dels continguts.
Els alumnes han d'assistir a totes aquestes classes
Presentacions / exposicions cada alumne presentarà una cançó tradicional catalana al grup classe. Aquesta cançó s'ha d'analitzar i estudiar a fons per tal d'ensenyar-la als companys utilitzant el gest de direcció , una bona técnica vocal i els exemples i elements que l'alumne cregui convenients
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La práctica és un element indispensable per l'aprenentatge de la técnica de direcció. Totes les classes tindran una part teórica i una práctica i es reoldran les dificultats sempre de forma individual i colectiva simultàneament.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Descripció
Abans de realitzar l'exposió de la cançó assignada, es convenient que els alumnes consultin sobre la metodología que utilitzaran.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral explicació dels continguts del programa. Aquestes classes aniràn acompanyades sempre d'unes pràctiques per part dels alumnes.
Exàmen oral individual dels continguts al final del quadrimestre.
60%
Presentacions / exposicions Els ensenyaran una cançó als companys duant 30 minuts. En aquesta activitat es valoraran : l'afinació, l'exemple vocal, la pedagogía de l'assaig i la creativitat. 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària es realitzaran exercicis i propostes fetes per els alumnes d'obres corals amb diferents nivelles de deificultat. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica volums 1 al 5, Cançoner del secretariat de corals infantils de catalunya, clivis,
cançoner, L'esquitx 1,2,3,4,5..., m f,
Joaquim Maideu, Llibre de cançons, Eumo, 1992
Josep Crivillé i Bargalló, Música tradicional catalana, Clivis, Barcelona 1981

Complementària Joan Amades, Folklore de Catalunya, Ed. Selecta, 1951-1982
G. Vivó, Formación de coros, Ed. Santillana,
musica international, Música. International database of choral repertoire, Strasbourg, 1983

Recomanacions


 
Altres comentaris
La pràctica és fonamental en l'aprenentatge d'aquesta assignatura. Es recomana l'assistència a totes les classes dels primers dos mesos del quadrimestre.