DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura HISTÒRIA DE LA MÚSICA I DEL FOLKLORE Codi 11121025
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
CAZURRA BASTÉ, ANA EULALIA
Adreça electrònica anaeulalia.cazurra@urv.cat
Professors/es
CAZURRA BASTÉ, ANA EULALIA
Web
Descripció general i informació rellevant Reflexiò humana, estètica i educativa sobre la nostra història musical.

Competències
Codi  
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A24 Conèixer els fonaments de la cultura popular, amb especial referència al folklore propi de la localitat i la comunitat autònoma.
A79 Buscar i utilitzar bibliografia i materials de suport de diferents cultrures
A81 Utilitzar el joc musical com a element didàctic i com a contingut
A84 Promoure la comprensió de les formes estètiques contemporànies, tonals i atonals
A86 Conèixer, valorar i seleccionar obres musicals de refeència de tots els estils, èpoques i cultures
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B10 Tenir capacitat d'organització i planificació
B12 Tenir un raonament crític
B13 Ser creatiu
B14 Tenir iniciativa i esprit emprenedor
B15 Estar motivat per la qualitat
B16 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir criteris per a la valoració del fet musical en les seves diferents èpoques. A84
A86
B1
B3
B5
B9
B10
B12
B13
B16
C3
C5
Conèixer els valors de la música i el folklore de la nostra terra. A24
B5
B9
B10
B13
Adquirir un repertori musical suficient que permeti seleccionar les audicions més adients a cada moment. A79
A86
B3
B4
B5
B13
B14
B15
Saber comunicar de forma adient la riquesa musical de la nostra cultura. A2
A79
A81
A84
A86
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B12
B13
B14
B15
B16
C2

Continguts
Tema Subtema
La Història de la Música a través de les seves èpoques i estils. - Funció de la música segons l'entorn social en el qual es desenvolupa.
- Gèneres i Estils musicals a través dels temps.
- La Música dins l'àmbit cultural i artístic de cada època.
L'aportació catalana a la música universal. - Les diverses escoles i moviments culturals catalans des de l'Edat Mitjana fins als nostres dies.
La utilització dels mitjans audio visuals com a material didàctic. Utilització dels recursos informàtics per a d'edició i adequació del material musical a l'abast.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
7 7 14
Presentacions / exposicions
9 9 18
Seminaris
9 36 45
Treballs
4 24 28
Pràctiques a través de TIC
3 3 6
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Avaluació del nivell de coneixements actual de l'alumne.
Sessió Magistral Exposició teòrica i exemplar de les diferents èpoques i estils del fet musical dins la nostra història.
Presentacions / exposicions Exposicions dels diferents corrents artístiques a través de l'òpera.
Seminaris Recerca i organització temàtica de material audio visual per a la seva incorporació al Treball a realitzar.
Treballs Confecció d'una Història de la Música per a infants amb TIC.
Pràctiques a través de TIC Aplicació didàctica de les tècniques informàtiques.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Descripció
Tutoria individual.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Prova de nivell d'entrada. 10%
Treballs Arxiu audio visual realitzat amb Power Point que mostri el fet musical dins el context cultural de cada època. 60%
Altres

Claredat Expositiva i facilitat per a la consulta de l'arxiu audio visual.

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Ulrich, M., Atlas de Música (II vol.)., Alianza Atlas, Madrid, 1992
Joaquim Icart, Ball de Bastons a Tarragona, URV, Tarragona, 1980
Joaquim Icart, Balls i Danses Catalanes, URV, Tarragona 1981
Joaquim Icart, Balls i Danses de Tortosa, URV, Tortosa 1981
Joan Amades, Costumari Català. El Curs de l'Any (V vol.)., Salvat Editores., Barcelona, 1987
Autors diversos, Historia de la Música Española (VIII vols.), Alianza Música, Madrid
Jay Grout,D/Palisca,C.V., Historia de la Música Occidental (II vol.)., Alianza Música, Madrid, 1993
Hoppin, R.H., La Música Medieval, Ed. Akal., Madrid, 2002
E. Fubini, Música y Lenguaje en la Estética Contemporánea., Alianza Editorial, Madrid, 1994
Autors diversos, New Growe Dictionary of Music and Musicians (XX vols.)., McMillan, 1995,
Pio Tur Mayans, Reflexiones sobre educación musical., Pub. Universitat de Barcelona., Barcelona, 1992

Els Instruments Musicals

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FORMACIÓ RÍTMICA I DANSA/11121011
TÈCNIQUES PLÀSTIQUES EN EL MARC ESCOLAR/11121203
APRENENTATGE DE PROCEDIMENTS/11121208
ANÀLISI MUSICAL/11121212