Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural. |
A15 |
Reflexionar sobre la construcció de valors socials mitjançant l'anàlisi de la realitat social i el coneixement històric. |
A16 |
Conèixer les tècniques i mètodes propis de la història (categories temporals, representacions de cicles i etapes, ús de fonts històriques, etc.), la geografia (orientació i mesura de l'espai, representació gràfica i cartogràfica, observació directa, anàlisi del paisatge, etc.). |
A17 |
Conèixer el procés de conceptualització del temps en general i el temps històric i l’espai geogràfic. |
A18 |
Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social. |
A49 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu. |
A50 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne. |
A56 |
Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable |
A63 |
Promoure l'aprenentatge autònom dels alumnes, prenent com a referència els objectius i continguts del nivell educatiu corresponent, desenvolupant estratègies que evitin l'exclusió i la discriminació. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B8 |
Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
1.- Conèixer la història i la societat catalanes del segle XX, en especial des del 1936 fins a l'actualitat. |
A15 A16 A18
|
B3 B6
|
C5
|
2.- Situar elements bàsics de relleu i hidrogafia de Catalunya. |
A16 A18
|
B3 B8
|
C5
|
3.- Analitzar les relacions que existeixen entre la població i l'economia de Catalunya. |
A15
|
B4
|
C5
|
4.- Identificar els aspectes fonamentals de la didàctica de la història i de la representació del temps. |
A1 A15 A16 A17 A49 A56 A63
|
B1 B2 B3 B5
|
C5
|
5.- Identificar els aspectes fonamentals de la didàctica de la geografia i de la representació de l'espai. |
A1 A2 A16 A17 A49 A50 A63
|
B1 B2 B3 B5
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1.- Història i societat catalanes al segle XX: del 1936 a l'actualitat |
1.1. Guerra civil.
1.2. Franquisme.
1.3. Transició política i actualitat |
2.- Aspectes de Geografia de Catalunya |
2.1. Relleu i hidrografia.
2.2. Clima
2.3. Divisió territorial |
3.- Població i economia |
3.1. Evolució de la població. Interpretació.
3.2. Sectors econòmics. Interpretació. |
4.- Didàctica de la història. |
4.1. Ensenyament i aprenentatge de la història a l'Educació Primària.
4.2. Conceptualització i representació del temps i del temps històric.
4.3. Anàlisi de materials curriculars. |
5.- Didàctica de la geografia. |
5.1. Ensenyament i aprenentatge de la geografia a l'Educació Primària.
5.2. Conceptualització i representació de l'espai.
5.3. Anàlisi de materials curriculars. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pràctiques a través de TIC |
|
4 |
4 |
8 |
Sessió Magistral |
|
27 |
27 |
54 |
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
0 |
12 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
6 |
6 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Detecció d'idees prèvies. |
Pràctiques a través de TIC |
Recerca de les possibilitats d'ensenyament de les Ciències Socials a partir de les TICs. |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes claus buscant els anclatges que ja posseeixen els alumnes. |
Debats |
Debats sobre problemàtiques socioeconòmiques. |
Presentacions / exposicions |
Exposició de temàtiques socials i de la seva repercussió a l'escola. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treball pràctic a l'aula a partir de resolució de problemes socials. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Sortides a un Camp d'Aprenentatge i al Museu d'Història de Catalunya. |
Treballs |
Treball de síntesi dels coneixements i les pràctiques de l'assignatura. |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Seguiment durant el curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Presentació final de les pràctiques. |
5% |
Proves de Desenvolupament |
Prova teòricopràctica |
95% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Si s'aprova l'examen s'arrodonirà la nota amb els treballs. |
Bàsica |
Tribó, G. (coord.), Didàctica amb fonts d'arxius, 2002, ICE-UB
Bale, J., Didáctica de la Geografía en la escuela primaria, 1989, Ministerio de Educación y Cultura. Centro de Publi
Gavaldà, A., El franquisme, 1994, Graó
Mestre i Campi, J. (dir.), Enciclopèdia Temàtica Oxford (vol. 15), 2003, Ed. 62. Difusió Cultural
Ferreres, E; Llorens, J., Història de Catalunya, 1995, Santillana
|
|
Complementària |
|
|
|