DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) EL MEDI NATURAL I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11121028
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
SALVAT ALTÉS, AGUSTIN
DE SANTISTEBAN BOVÉ, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica agusti.salvat@urv.cat
Professors/es
SALVAT ALTÉS, AGUSTIN
Web http://moodle.urv.net/moodle0506/login/index.php
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén introduir l'alumne en els coneixements bàsics que es necessiten per tal de poder treballar eficaçment les ciències experimentals a l'ensenyament primari.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. Estructura del disseny curricular de l'educació primària (FQ). 1.1 L'estructura del disseny curricular de Primària en allò que fa referència a les Ciències Experimentals.
1.2 Iniciació a la metodologia científica.
1.3 El llenguatge dels gràfics.
1.4 Anàlisi de textos escolars.
2. Diversitat de materials i objectes de l'entorn físic (FQ). 2.1 Diversitat de materials i objectes.
2.2 Magnituds físiques. Propietats característiques i no característiques. Models de la matèria.
2.3 Calor i temperatura. Implicacions didàctiques.
2.4 Canvis d'estat de la matèria. Implicacions didàctiques.
2.5 Reaccions químiques.
2.6 Anàlisi de textos escolars.
3. Fenòmens que permeten a l'home establir relacions: llum i so (FQ). 3.1 Idees escolars sobre la llum.
La concepció científica.
3.2 La reflexió de la llum i del so. Imatges i els miralls. Simetries.
3.3 La refracció de la llum. Imatges de les lents.
4. Vida animal. El món biològic (BG). 4.1 Què és un ésser viu?
4.2 Diversitat d’éssers vius: els bacteris i els virus en la higiene i salut.
4.3 El regne vegetal (cormòfits): organització, nutrició i reproducció.
4.4 El regne animal: classificació: invertebrats, vertebrats (amfibis, rèptils, aus i mamífers).
4.5 L’home: òrgans i teixits, nutrició i reproducció .
5. El món geològic (BG). 5.1 El planeta terra dins el sistema solar.
5.2 L’estructura interna del planeta: escorça, mantell i nucli.
5.3 La tectònica de plaques i els fenòmens geològics (volcans i terratrèmols).
5.4 Les roques i els minerals.
6. Introducció a la ecologia (BG). 6.1 Què és un ecosistema?
6.2 Biocenosi i biòtops.
6.3 Producció primària, fotosíntesi.
6.4 Cicles de matèria i fluxos d’energia.
6.5 Problemes ambientals globals: efecte hivernacle i escalfament del planeta, gasos contaminants i destrucció de la capa d’ozó.
7. Els sistemes naturals de les nostres comarques (BG). 7.1 Rouredes i alzinars.
7.2 Garrigues i brolles.
7.3 Màquia.
7.4 Vegetació de ribera.
7.5 Ambients litorals.
8. L’entorn natural més proper a l’escola (BG). 8.1. Animals que viuen a les nostres cases.
8.2 Jardins urbans.
8.3 Els sistemes naturals de solars i camins.
8.4 Activitats de coneixement de l’entorn proper.

Atenció personalitzada
Descripció
Com que es tracta d'una assignatura en extinció i sense tutories, si necessiteu contactar amb els professors ho podeu fer via correu electrònic.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a superar l'assignatura caldrà que la mitjana aritmètica de les dues parts (FQ i BG) de la prova de desenvolupament sigui igual o superior a 5 i que la qualificació de cada part (FQ i BG) no sigui inferior a 4.
Els criteris d'avaluació per a la segona convocatòria seran els mateixos que els fixats per a la primera convocatòria.


Fonts d'informació
Bàsica Departament Ensenyament, Disseny curricular ensenyament primari, 2007, Generalitat de Catalunya
Giancoli, Douglas C., Física: principios y aplicaciones, 1985, Reverté
Driver, Rosalind;Guesne, Edith; Tiberghien, Andrée, Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, 1999, Morata

DECRET 142/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent