Objectius |
Competències |
Conéixer els dissenys curriculars de Llengua i Literatura a Educació Infantil i a Primària. |
A1
|
|
|
Adquirir els coneixements necessaris per planificar i seqüenciar les activitats de lectura, expressió oral i expressió escrita, així com per dirigir els respectius processos d'aprenentatge i desenvolupament |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Dominar els recursos, materials i metodologies adequats pera treballar els diferents aspectes del llenguatge oral i escrit a les diferents etapes evolutives. |
A2
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Tema |
Subtema |
-L'àrea d'intercomunicació i llenguatges als dissenys curriculars d'Educació Infantil i d'Educació Primària |
-L'emissor i el receptor: Comprensió i expressió oral al currículum.
-L'emissor i el receptor: Comprensió i expressió escrita al currículum |
-L'expressió escrita i el seu aprenentage. |
-Model de l'expressió escrita. El procés de l'escriptura. Habilitats. Propietats del text escrit.
- Models d'ensenyament de l'expressió escrita. Didàctica del procés i de la tipologia del text escrit. |
- L'ortografia i el seu aprenentage |
- Classificació de les errades ortogràfiques: ortografia natural i ortografia arbitrària.
- Situacions d'ensenyament -aprenentage: ajuts, sistematització, automatització. |
- La comprensió lectora i el seu aprenentage |
-El procés lector: models, estratègies i habilitats necessàries per a la lectura.
-La lectura dirigida a l'aula. Altres activitas lectores. |
- L'expressió i la comprensió orals a l'aula. Els intercanvis verbals. |
-Tècniques d'expressió oral a l'aula.
-Didàctica de la tipologia textual oral |
-La utilització creativa i lúdica de la llengua |
_L'aprofitament del folklore: dramatitzacions, cançons, contes, |
-L'ensenyament de la gramàtica |
-La inducció en la reflexió sobre la llengua. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
19.5 |
49.5 |
Presentacions / exposicions |
|
13 |
3.25 |
16.25 |
Treballs |
|
2 |
28 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
7.5 |
22.5 |
Estudis previs |
|
0 |
30 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació programa, planificació del curs i explicació de la metodologia del curs i dels criteris d'avaluacio del coneixements. |
Sessió Magistral |
Explicació d'aquells continguts teòrics que es consideren fonamentals en cada un del temes i subtemes. Amb el suport de retroprojector, apunts i lectures recomenades i/o obligatòries. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes participaran d'una manera activa en la presentació del treballs de grup preparats pels seus companys. Realitzaran les activitats organitzades i programades pels responsables de cada tema pràctic.Hauran de reflectir la seva visió crítica de la sessió realitzada en una memòria de les exposicions.
|
Treballs |
Els alumnes realitzaran un treball pràctic en grup de 4, consistent en una programació d'activitats de llenguatge encaminades a aconseguir objectius concrets dels currículums d'Educació Infantil o de Primària.
Els alumnes rebran les pautes necessàries per a la realització del treball.
Cada grup presentarà a l'aula el seu treball sobre un contingut procedural del temari.
La presentació consistirà en la justificació teòrica, el plantejament i la direcció de la realització -per part dels companys de classe- d'una bateria d'activitas programades per treballar uns determinats continguts lingüístics dels currículums d'Educació Infantil o de Primària.
Els treballs a realitzar -repartits entre els diferents grups- són els següents:
1.- Les cançons com a recurs didàctic en l'àrea de llenguatge.
2.- Els contes com a recurs didàctic en l'area de llenguatge.
3.- Tècniques d'expressió oral: el debat.
4.-Tècniques d'expressió oral: la conferència.
5.- Creativitat i expressió oral i escrita: la narració.
6.- Crativitat i expressió oral i escrita: la descripció.
7.- Creativitat i expressió oral i escrita: la poesia.
8.- Didàctica del vocabulari i de la seva conceptualització.
9.- La dramatització a l'aula
10.- La literatura popular a l'escola.
11.- L'ensenyament de la gramàtica.
12.- L'ensenyament del fonemes de la llengua i els ajuts per a la seva realització fonètica.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes realitzaran a l'aula, amb caràcter obligatori, una sèrie d'activitas pràctiques guiades per la professora.
Els exercicis són les següents (subjectes a variacions i independentment d'altres que es puguin afegir):
1.-Anàlisi i comentari personal dels objectius i dels continguts de l'àrea de llenguatge dels currículums d'Educació Infantil i d'Educació Primària.
2.-Pràctica sobre la comprensió lectora en una activitat col.lectiva de lectura "guiada".
3.-Pràctica sobre la comprensió lectora en una activitat de lectura "compartida"
4.- Pràctiques sobre l'ensenyament processual de l'expressió escrita: coherència, cohesió, generació d'idees.
5.- Pràctica sobre l'ensenyamwent funcional de l'expressió escrita: edició d'un recull de textos.
6.- Pràctica sobre la correcció de textos escrits i l'avaluació.
7.- Pràctiques sobre l'elaboració de diferents matrius sil.làbiques.
8.- Anàlisi i avaluació de textos infantils amb errades d'ortografia natural. Propostes de treball de prevenció i de recuperació.
9.- Classificació de diferents errades d'ortografia arbitrària.
10.- Exercicis de sistematització de les normes de l'ortografia arbitrària.
11.- Exercicis d'automatització de les normes de l'ortografia arbitrària. Diferents tipus de dictats.
12.- Comentari i valoració d'una conversa dirigida a l'aula, del llibre "Aprender a leer y escribir" de Gordon Wells.
13.- Comentari i valoració d'una situació comunicativa "privilegiada", "el tiempo de compartir" del llibre d'Ana Mª Borzone de Manrique "Leer y escribir a los 5". |
Estudis previs |
Llibre de lectura obligatòria: "Llegir i escriure per viure", de Montserrat Fons.
Ed La Galera.
Diverses lectures recomanades. |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Un cop triat el treball a realitzar per un determinat grup, caldrà que aquest s'entrevisti dues vegades amb la professora:
1) Per tal d'obtenir les orientacions necessàries per a
- la realització del treball: objectius específics, metodologia, bibliografia bàsica,
-la presentació i realització de les activitats per part dels companys.
2) Obtenir el "vist i plau" abans de la presentació del tema i realització de les activitats a l'aula.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Memòria de les sessions magistrals. enriquida amb la bibliografia recomanada. |
50 % |
Presentacions / exposicions |
Assistència obligada. Absències no justificables (20%).Memòria de les presentacions- comentari crític obligatòria. |
0% |
Treballs |
Correcció en l'elaboració del treball de grup i la seva presentació-realització pràctica al'aula. |
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització correcta de les pràctiques fetes a la classe idirigides per la professora. |
20% |
Estudis previs |
Recensió del llibre de lectura obligatòria: resum i comentari crític.
|
10% |
Altres |
Entrevista examen oral en cas que la professora ho consideri necessari per qualificar qualsevol dels continguts avaluables. Per absència justificada a les classes magistrals i la impossibiltat de fer-ne la memòria, existeix l'opció d'un examen escrit sobre el temari afectat. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Assistència a classe recomanada, donada la importància de les classes pràctiques i per haver-se de confegir una memòria de l'assignatura. |
Bàsica |
Wells, Gordon, Aprender a leer y a escribir, Cuadernos de Pedagogía-Laia, Barcelona
Colomer, T.; Camps, A., Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, Rosa Sensat-Eds. 62, Barcelona
Cassany, D.; Luna, M; Sanz, )., Ensenyar Llengua, Graó, Barcelona
Solé, Isabel, Estratègies de lectura, Graó, Barcelona
Rodari, Gianni, Gramàtica de la Fantasia, Aliorna, Barcelona
Camps, A.; Milian, M; Bigas, M.; Camps, M., L'ensenyament de l'ortografia, Graó, Barcelona
Solé, Isabel, L'ensenyament de la comprensió lectora, CEAC, Barcelona
Cassany, Daniel, La cuina de l'escriptura, La Nau d' Empúries, Barcelona
Ana Mª Borzone de Manrique, Leer y escribir a los 5, Aiqué, Buenos Aires
|
|
Complementària |
, , ,
Teberosky, Anna, Aprendiendo a escribir, ICE de la UB-Horsori, Barcelona
Tusón, Jesús, El llenguatge i el plaer, Empúries, Barcelona
Monfort, Marc; juárez, A., El niño que habla, CEPE, Madrid
Cor, Mª Pilar, Escriure bé, Edicions 62, Barcelona
García, I. et al., Expresión oral, Alhambra, Madrid
Camps, A., La gramàtica a l'escola bàsica, Barcanova, Barcelona
Coromina, E., Pràctiques d'expressió i de comunicació, EUMO, Vic
Teberosky, Ana, Psicopedagogia del llenguatge escrit, Publicacions de l'IE de l'ajuntament de Barcelona, Barcelona
|
|
|