Objectius |
Competències |
- Conèixer i experimentar amb el gest i el moviment com a recurs expressiu del cos.
- Aprofundir en el coneixement i consciència del propi cos i de les seves possibilitats.
- Accedir al plaer de jugar, percebre, dansar i expressar-se amb el cos i a través del cos, el moviment, la paraula, l’espai, el ritme, els objectes i el grup de forma participativa i implicada, per afavorir el desenvolupament de la creativitat i la comunicació.
- Valorar i respectar la capacitat expressiva dels companys i l’exteriorització de sentiments.
- Reflexionar entorn a l’aplicació didàctica dels diferents continguts que conformen el bloc d'expressió i comunicació corporal.
- Analitzar diferents aspectes educatius i actitudinals i transferir-los en diferents contextos escolars: en la interacció educativa amb els nens i les nenes, amb el professorat, en reunions i entrevistes
|
|
|
|
Tema |
Subtema |
Bloc I. Aproximació conceptual |
Diferents concepcions de l’expressió corporal. Definicions. Objectius de l’expressió corporal en el marc educatiu. Els llenguatges expressius.
|
Bloc II Coneixement corporal o alfabet expressiu |
Les parts del cos, formes dimensions, sensacions musculars, posturals. To muscular, respiració i relaxació. Equilibri
Moviment coordinat en expressió (desplaçaments, formes de moviment, qualitat del moviment...).
L' espai i el temps.
El món intern: expressió d’idees, conceptes i emocions personals
Creativitat corporal com a eix transversal:utilització expressiva i creativa dels conceptes esmentats.
|
Bloc III. Dimensió comunicativa |
Alfabet comunicatiu: gestos, moviments i actituds corporals en situació de comunicació
Món extern: simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions, transformacions, moviments dansats
Interacció personal: diàleg corporal
Intercanvi discursiu
Creativitat corporal com a eix transversal:utilització comunicativa i creativa dels conceptes esmentats |
Bloc V. L’expressió corporal i currículum escolar |
Aspectes metodològics i didàctics (la consigna, els objectes i les seves funcions, la sessió o el taller, les actituds...)
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
3 |
15 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
60 |
66 |
Pràctiques a laboratoris |
|
27 |
0 |
27 |
Debats |
|
2 |
0 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
Proves mixtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. valoració dels coneixements previs mitjançant activitats concretes |
Sessió Magistral |
Classes expositives per part de la professora i que l'alumne haurà de complementar amb lectures i/o activitats diverses |
Presentacions / exposicions |
Exposició de treballs teòrics i pràctics en petit grup |
Pràctiques a laboratoris |
Propostes de pràctica corporal de diferents qüestions i situacions que l'alumne desenvoluparà a classe individualment, en petits grups o amb tot el grup |
Debats |
Anàlisi i reflexió a partir de situacions vivenciades, de lectures i de imatges dels diferents continguts del programa. |
|
Descripció |
Pes |
Altres |
L'avaluació serà continua i constarà d'una nota global amb totes les aportacions individuals i en grup: - Assistència i participació activa a les sessions (mínim del 80%, en cas contrari es farà un examen pràctic) - Preparació i presentació dels treballs pràctics tant individuals com de grup - Realització d'una fitxa individual de cada setmana amb la descripció de les activitats i les reflexions de les vivències fetes a classe. - Elaboració i presentació d'una Unitat Didàctica interdisciplinar d'algun dels continguts del programa adreçada a un cicle educatiu. Aquest treball es farà en petit grup (3-4 persones) i una de les activitats es portarà a la pràctica |
(15%)
(30%)
(20%)
(35%) |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
MOTOS TERUEL, T., Iniciación a la Expresión Corporal. Teoría, técnica y práctica. , 1983, Humanitas
VILLADA, P. , Expresión corporal. En CASTEJON, F.J. (coord.) Manual del Maestro Especialista en educación Física., 1997 , Pila Teleña
MOTOS, T. Y G. ARANDA, L. , Práctica de la Expresión Corporal . , 2001, Ñaque
LEARRETA, B.; RUANO, K. Y SIERRA, M.A. , Didáctica de la expresión corporal. Talleres monográficos, 2006, Inde
LEARRETA, B.; SIERRA, M.A.; RUANO, K. , Los contenidos en expresión corporal, 2006, Inde
MATEU, M.; DURÁN, C. y TRUQUET, T. , 1000 ejercicios y juegos aplicados a las actividades corporales de expresión. (I), 1997, Paidotribo
|
AYMERICH, C. i M. (1985) Signos de la comunicación. Barcelona: Teide.
BARRET, G. (1989) Pedagogía de la expresión dramática. Montreal: Recherche en expression.
BOSSU, H. Y CHALAGUIER (1987) La expresión corporal, método y práctica. Barcelona: Martínez Roca
BROOKS, CH. V. (1996) Consciencia sensorial Barcelona: Los libros de la Liebre de Marzo.
CALAIS-GERMAIN, B. (1991) Anatomía para el movimiento I i II. Barcelona: La Liebre de marzo.
GARCÍA, L. i MOTOS, T. (1990) La expresión corporal. Madrid: Alhambra.
GARCÍA RUSO, H.Mª. (1997) La danza en la escuela. Barcelona: Inde.
HERNÁNDEZ, V. y RODRIGUEZ, P. (1996) La expresión corporal con adolescentes. Madrid: CCS
MATEU, M.; DURÁN, C. y TRUQUET, T. (1992) 1000 ejercicios y juegos aplicados a las actividades corporales de expresión. Vol. 1 y li. Barcelona: Paidotribo.
MONTAVEZ, M.y ZEA, M.J. (1998) Expresión corporal, propuestas para la acción. Málaga: MM y MJZ
MOTOS, T. (2001) Práctica de la expresión corporal. Barcelona: Humanitas
SANTIAGO, P. (2004) Expresión corporal y comunicación. Teoría y práctica de un programa. Salamanca: Amarú
VILLADA, P (1997).Expresión corporal. En CASTEJON, F.J. Manual del maestro especialista en educación física. Madrid: Pila Teleña
VIVERA, J. (1991) Cómo practicar la dramatización con niños de 4-14 años. Barcelona: Diálogos en educación
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
El caràcter pràctic de l'assignatura fa imprescindible la presencialitat.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|