DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TUTORIA I AVALUACIÓ A L'AULA Codi 11121204
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Adreça electrònica mariaconcepcion.salgado@urv.cat
Professors/es
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén donar estratègies als mestres per a fer de tutors dun grup classe: Dinàmica de grups, entrevistes, comunicació amb els pares, gestió de l'aula ...

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A51 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes.
A52 Desenvolupar la funció tutorial, orientant els alumnes i pares i coordinant l'acció educativa referida al grup d'alumnes.
A71 Preparar, seleccionar o construir materials didàctics i utilitzar-los en els marcs específics de les diferents disciplines
B1 Aprendre a aprendre.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la fonamentació legal i teòrico-pràctica de la tutoria. A1
Analitzar diferents models de tutoria per planificar actuacions posteriors. A52
Aprofundir en les funcions del tutor. B1
B9
Conèixer els elements bàsics que configuren els objectius, principis i àmbits de l'orientació educativa. A52
Analitzar i practicar algunes tècniques de tutoria, d'orientació i d'avaluació. A71
Dissenyar i desenvolupar tècniques i instruments d'avaluació aplicables a l'aula. A51

Continguts
Tema Subtema
La Tutoria



1.Aspectes legals.
2.Aproximació conceptual.
3. Funcions del tutor/a
4. Àmbits d’intervenció de la tutoria.
5. El Pla d’acció tutorial.
6. Instruments de treball de la tutoria.
7. Tècniques de comunicació: L’entrevista.
L’orientació 1.L’orientació al Departament 2.d’Educació i Universitats.
3.L’Orientació a Catalunya: Sector públic i privat
4.Definicions d’orientació.
5.Informació, formació i orientació.
6.L’Orientació acadèmica, vocacional i professional.
7.Instruments d’orientació
L’avaluació 1.Aspectes legals
2.La necessitat de l’avaluació
3.Aproximació conceptual
4.Dimensions de l’avaluació
5.Objectes d’avaluació
6.Tècniques i instruments d’avaluació
7.L’avaluació de l’alumne: diferents àmbits
8.L’informe d’avaluació: Informació als pares

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 0 15
Presentacions / exposicions
4 10 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 0 6
Treballs
10 40 50
Supòsits pràctics/ estudi de casos
2 5 7
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
2 12 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Detecció dels coneixements previs, dels interessos i de les motivacions dels alumnes. Presentació i consens del programa.
Sessió Magistral Exposició dels continguts nuclears de l'assignatura amb presentacions Power Point i penjats al Moodle.
Presentacions / exposicions Exposició dels treballs de grup per aprofundir i compartir els aspectes del temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de situacions pràctiques i jocs de rol per posar en pràctica els temes relacionats amb l'assignatura.
Treballs Recerca i treball en profunditat sobre l'acció tutorial en els centres educatius.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Realització d'estudis de casos per aprofundir i buscar solucions i respostes de qualitat.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Per poder portar a terme un bon aprenentatge de l'assignatura és recomanable i necessari fer tutories i rebre assessorament puntualment.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Els alumnes avaluen l'exposició del treball grupal segons els criteris consensuats. 10%
Treballs Valoració del treball grupal amb els criteris establerts a l'aula. 40%
Proves de desenvolupament Qüestionari final de l'assignatura negociat amb els i les alumnes. 40%
Altres

Síntesi del procés d'aprenenatge individual seguit, amb una autoavaluació i una valoració de l'assignatura.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

<p> </p>


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

 

ÁLVAREZ, M. i altres (1991): La orientación vocacional a través del currículum i la tutoría. Barcelona: Ed. Graó-ICE.

ALVAREZ GONZÁLEZ, M. (1995). Orientación profesional. Barcdelona: Cedecs.

ÁLVAREZ, M. y BISQUERRA, R. (1999): Manual de orientación y tutoría.Barcelona. Praxis

ÁLVAREZ, M.(1991): Tengo que decidirme. Sevilla: Ed. Alfar.

BISQUERRA, R. (1991): Orientació psicopedagògica i desenvolupament de recursos humans. Barcelona: La llar del llibre.

BISQUERRA, R. (1991). Orientación Psicopedagógica para la prevención y desarrollo. Barcelona: Boixareu.

BISQUERRA, R. (Coord.). (1998). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis.

CANO, E. (1998): Evaluación de la calidad educativa. Madrid: La Muralla.

CASANOVA, M.A. (1995): Manual de evaluación educativa. Madrid: La Muralla.

ESPINAR BELLÓN, A. (1989): Manual técnico del tutor: rendimiento escolar y tutoría. Málaga: Ägora.

FERNÁNDEZ, J. (1993): Orientación profesional y currículum de secundaria. Málaga: Aljibe.

GARCÍA RAMOS, J.M. (1989): Bases pedagógicas de la evaluación. Ed. Síntesis. Madrid.

INDURAIN ARNE, J. Y RICARTE GONZÁLEZ, P. (1992): Material teórico-práctico para la acción tutorial. Madrid: Escuela Española.

JIMÈNEZ, B. (1997): "L'avaluació", en ANTÓN, E. (Coord.): Formació inicial del professorat d'Educació Secundaria. ICE-URV. Tarragona: El Mèdol.

LÁZARO, A. Y ASENSI, J. (1987): Manual de orientación escolar y tutoría. Madrid: Narcea.

M.E.C. (1990): La orientación educativa y la intervención psicopedagógica. Madrid: M.E.C.

M.E.C. (1992): Orientación y tutoría (Primaria). Madrid: M.E.C.

M.E.C. (1992): Orientación y tutoría (E.S.O.). Madrid: M.E.C.

MONTON SALES, Maria José (2003): La integració de l’alumnat immigrant al centre escolar. Orientacions, propostes i experiències

Biblioteca de Guix, 132 Barcelona

MORA, J.A. (1984): Acción tutorial y orientación educativa. Madrid: Narcea.

ORTEGA CAMPOS, M.A. Y OTROS (1986): Tutorías: Qué son, qué hacen, cómo funcionan. Madrid: Editorial Popular.

PÉREZ JUSTE, R. i GARCÍA RAMOS, J.Mª (1995): Diagnóstico, evaluación y toma de decisiones. Madrid: Ed. Rialp.

POSTIC, M. y DE KETELE. L.M. (1992): Observar situaciones educativas. Madrid: Narcea.

RAMÍREZ, J. Y GAGO, L. (1993): Guía práctica del profesor tutor en Educación Primaria y Secundaria. Madrid. Narcea.

RIVAS, F. (editor) (1995): Manual de asesoramiento y orientación vocacional. Madrid: Síntesis Editorial.

RODRÍGUEZ ESPINAR, F. (1993): Teoría y práctica de la orientación educativa. Barcelona: PPU.

RODRÍGUEZ MORENO, M.L. (1988): El mundo del trabajo y las funciones del orientador. Barcelona: Barcanova.

RODRÍGUEZ MORENO, M.L. (1993): Teoría y práctica de la orientación educativa. Barcelona: PPU.

RODRÍGUEZ MORENO, M.L. (1994): Programa para enseñar a tomar decisiones. Barcelona: Laertes.

RODRÍGUEZ MORENO, M.L. i GRAS TORNERO, M. (1986): Modelos de orientación profesional en el aula (Teoría, técnicas, Metodologia y recursos para la acción tutorial). Barcelona: Ed. Oikos-Tau.

ROMÁN, J.M. Y PASTOR, E. (1980): La tutoría: Pautas de acción e instrumentos útiles al profesor. Barcelona: CEAC.

SALVADOR, A. (1993): El departamento de orientación según la LOGSE. Madrid: Narcea.

SÁNCHEZ, S. (1993): La tutoría en los centros docentes. Madrid: Escuela Española.

ROSALES, C. (1990): Evaluar es reflexionar sobre la práctica. Madrid: Narcea..

SANZ, R. (1990): Evaluación de programas de orientación educativa. Madrid: Pirámide.

SANZ, R., CASTELLANO, F. Y DELGADO, J.A. (Eds). (1995). Tutoría y Orientación. Barcelona: CEAC.

SANTOS GUERRA, M.A. (1993): La evaluación, un proceso de diàlogo, comprensión y mejora. Archidona: Ed. Aljibe.

SERRANOS GRACIA, G. Y OLIVAS BRAVO, V. (1989): Acción tutorial en grupos. Madrid: Escuela Española.

SOBRADO, M. (1993): Intervención psicopedagógica y orientación educativa. Barcelona: PPU.

TYLER, L.E. (1992): La función del orientador. México.Trillas

VALDIVIA SÁNCHEZ, C. (1992): La orientación y la tutoría en los centros educativos. Madrid: Editorial Mensajero.

VIANA ARROYO, T. (1991): El profesor tutor. Consideraciones para mejorar la acción tutorial. Valencia. Ediciones Blázquez.

VILLAR ANGULO, L.M. (1994): Manual de entrenamiento: evaluación de procesos y actividades educativas. Barcelona: Ed. PPU.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent