DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PSICOLOGIA EVOLUTIVA Codi 11131002
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
CONDE DELGADO DE MOLINA, CARMEN
Adreça electrònica carmen.conde@urv.cat
Professors/es
CONDE DELGADO DE MOLINA, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Capacita a l'alumnat per donar resposta educativa als diferents nivells de desenvolupament en que es troben els infants d'Educació Infantil i Primària.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
Aspectes generals del procés de desenvolupament. Introducció a la Psicologia Evolutiva. Objecte d'estudi, objectius, orientacions, métodes i dissenys d'investigació.El procés de desenvolupament psicològic. Factors determinants del desenvolupament

El procés de desenvolupament entre 0 i 12 anys (Educació Infantil i Primària) Àmbits, períodes i característiques del desenvolupament infantil.
Àmbit biosocial. Desenvolupament físic. Desenvolupament Psicomotor.
Àmbit Cognitiu. Desenvolupament de la capacitat represpresentativa. Desenvolupament de la intel.ligència. Desenvolupament dels processos cognitius.
Àmbit Psicosocial. Desenvolupament social. Desenvolupament emocional.
El seguiment del procés evolutiu dels infants d'educació infantil i primària. L'observació.
L'entrevista. El métode clínic.
El qüestionari

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Estudis previs
0 6 6
Presentacions / exposicions
3 6 9
Treballs
8 24 32
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 14 21
Sessió Magistral
20 20 40
 
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
Proves de Desenvolupament
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignaqtura. Valoració dels coneixements previs i experiències d'interacció amb infants de diverses edats.
Presentació de treballs. Formació de grups i planificació del treball
Estudis previs Recerca d'informació. Consulta biliografica.
Presentacions / exposicions Exposició dels resultats del treball de cada grup al grup-classe.
Treballs Realitazació de tres treballs en grup (un per cada àmbit del desenvolupament) per observar i identificar la seqüència evolutiva d'algún aspecte de l'àmbit estudiat i contrastar-la amb la seqüència teòrica.
La recolida i primera anàlisi de dades es farà de forma individual. La comparació de les dades de tots els membres del grup amb la seqüència teòrica es farà en grup.
En cada treball s'aplicarà una metodología diferentt ( observació, entrevista clínica, qüestionari)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari de videos i transparències amb imatges.
Respostes a qüestions relacionades amb els continguts.
Elaboració d'esquemes, mapes conceptuals i quadres comparatius.
Elaboració de graelles d'observació. Anàlisi de resultats de proves per identificar el procés de desenvolupament.
Anàlisi de casos.
Anàlisi de materials didàctics i activitats apropiades a diverses edats.
Sessió Magistral Classes expositives sobre els contiguts del programa.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Orientació i revisió dels treballs i de les presentacions del treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Tres treballs referents a cadascuna de les dimensions del desenvolupament:biosocial, cognitiu i psicosocial 40%
Proves de Desenvolupament 2 proves individuals (mitjans de novembre; finals de gener)referides als continguts del programa. 60%
Altres




 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Palacios, J; Marchesi, A.; Coll, C., Desarrollo Psicológico y educación.1. Psicología Evolutiva, 1999, Madrid. Alianza
J. Delval, El desarrollo humano, 1994, Madrid, Visor
Perinat, A., Psicología del desarrollo, 1998, Barcelona. EDIOUC
Stassen Berger, K; Thompson, R.A., Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia, 1997, Madrid. Panamericana
Triadó, C. (Coord.), Psicologia Evolutiva., 1983, Vic. EUMO
Vasta, R.; Haith, M; Miller, S., Psicología Infantil, 1996, Barcelona.Ariel

Complementària Einon, D., Aprender desde muy pequeños, 1999, Barcelona. Integral
López, F.; Etxebarria, I.; Fuentes, M.J.; Ortiz, M.j. (coord.), Desarrollo afectivo y social, 1999, Madrid. Pirámide
Bermejo, V. (Edit), Desarrollo Cognitivo, 1994, Madrid. Síntesis.
Owens, R.E., Desarrollo del lenguaje, 2003, Madrid. Prentice-Hall
Flavell, J., El desarrollo cognitivo, 1984, Madrid. Visor
Sadurni, M.; Rostan, C.; Serrat, E., El desarrollo de los niños, paso a paso, 2003, Barcelona: UOC
Cobos, P., El desarrollo psicomotor y sus alteraciones, 1993, Madrid. Pirámide
Turiel, A.; Enesco, I.; Linaza, J.J. (comp.), El mundo social en la mente infantil, 1989, Madrid. Alianza
Barrio, MV., Emociones infantiles., 2002, Madrid. Pirámide
Conde, J.L.; Viciana, V., Fundamentos para el desarrollo de la motricidad en edades tempranas, 2001, Málaga. Aljibe
Bennet, M. (ed.), L'infant com a psicòleg, 1997, Barcelona. UOC-Proa

Recomanacions


 
Altres comentaris
Portar l'assignatura al dia (lectures, activitats, treballs....) Planificar i controlar del treball en equip