DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura MATEMÀTIQUES I LA SEVA DIDÀCTICA I Codi 11131008
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informatica i Matematiques
Coordinador/a
GIRONDO PEREZ, MARIA LUISA
Adreça electrònica marialuisa.girondo@urv.cat
Professors/es
GIRONDO PEREZ, MARIA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és un repàs aprofundit dels continguts de matemàtica elemantal que es treballen en l'etapa d'Educació Primària. Es donen indicacions de la didàctica de la numeració i el càlcul.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el plantejament general del treball de l'àrea de matemàtiques a Primària A7
A8
Comprendre els tòpics bàsics de la disciplina ( Nombres naturals, racionals,sistemes de numeració. Sentit de les operacions.Magnituds i mesura.Geometria elemental) A7
A8
B1
B2
B3
Adquirir nocions bàsiques del plantejament de la didàctica del càlcul A2
A8
A10
B2
B3
Aplicar els coneixements matemàtics a la resolució de problemes del camp de les matemàtiques escolars. A9
A10
B2
B3
Analitzar materials didàctics pel treball de l'àrea de matemàtiques a l'escola. A8
A39
A49
B3
Utilitzar bibliografia adient per trobar reflexions i recursos sobre la matemàtica escolar i el seu aprenentatge. A1
A7
A8
B1
B3
Decidir com fer un càlcul i ejecutar-lo amb fluidessa. A7
A9
A10
B1
B2
B3
B4
Prendre consciència de la relació entre el treball de la matemàtica escolar i el desenvolupament cognitiu dels alumnes. A1
B1
C2
C3
Apreciar l'ús del pensament matemàtic per organitzar, comprendre i actuar en la societat. A7
A8
A9
A10
B1
B3
C3
Valorar la història de la creació del coneixement matemàtic i relacionar-lo amb la construcció del pensament dels alumnes de Primària. A1
A7
B3
C3

Continguts
Tema Subtema
1.Les matemàtiques com a disciplina escolar Aprenentatge i desenvolupament intel·lectual.
Les matemàtiques en la història: matemàtica empírica i formalisme.
La noció de matemàtica elemental. Aspectes metodològics que s'en deriven.
El curriculum.Aspectes a prioritzar.
Processos implicats en l'activitat matemàtica:raonament, comunicació i resolució de problemes.
2.Els nombres naturals i el sistema de numeració. Usos dels nombres
Els nombres naturals i la quantificació de magnituds contínues.
Diferents sistemes de numeració.
Els canvis de base en elssistemes posicionals.
Patrons numèrics. Relacions
3.El càlcul de suma i resta Sentit de les operacions suma i resta
Els càlculs d'aquestes operacions.
El càlcul mental. Requeriments cognitius.
la pràctica escolar.
Els algorismes de càlcul. Com es poden justificar a l'escola.
Recursos didàctics específics.
4.La multiplicació i divisió a Primària Sentit de les operacions.
L'aprenenttage dels càlculs bàsics.Taules

Relació inversa de les operacions.
Propietats algebraiques a utilitzar en el càlcul.
Els algorismes.
Nocions de múltiplo i de divisor.Càlcul.
La utilització d'aquestes nocions a Primària.
5.Les fraccions i els percentatges a Primària Diferents significats de les fraccions.
utiliotat de les fraccions.
la noció de percentatge.
Càlculs.
Cap a la noció de nombre racional.
Escriptura decimal i nombre decimal.

Recursos per a l'escola.
6.El tractament matemàtic de l'espai físic: geometria Geometria elemental: formes i relacions bàsiques.
Vocabulari específic.

Treball amb els models geomètrics.
Càlculsde longituds, superficies i volums.
7. El tractament escolar de la mesura Magnituds fonamentals.
Unitats i sistemes de mesura.
El procès de mesurar a Primària:Estimació i conceptualització de les unitats usuals.

La mesura del temps i els angles.
SMD i relació amb el sistema de numeració.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 3 5
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 30 50
Sessió Magistral
20 30 50
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves orals
1 2 3
Proves pràctiques
1 2 3
Proves objectives de preguntes curtes
0.5 1 1.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Consisteix en presentar l'assignatura.
Presentar i controlar lectures.

Realitzar una prova oral de càlcul mental per determinar el nivell de competència.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes han de realitzar cada setmana entre 5 i deu problemes. Alguns de manera individual i d'ltres en grupde tres o quatre persones.
Sessió Magistral Són sessions expositives per part de la professora , en relació a l'ensenyament aprenentatge de les matemàtiques en aquests nivells.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
A més de l'observació de cada alumne en les classes tant en les teòriques com en les pràctiques, es disposa d'un horari d'atenció individualitzada dels alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves orals S'evalúa de manera oral la capacitat de càlcul mental. 20%
Proves pràctiques Es tracta de resoldre cinc problemes del tipus dels treballats a classe. 40%
Proves objectives de preguntes curtes Preguntes del temari de l'assignatura. 30%
Altres

L'assitència i participació en el treballdiari de la classe.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica C.Chamorro y otros, Didáctica de la Matemática en la Educación Primária, Ed. Pearson, 2003
Generalitat de Catlunya, Disseny curricular de Primària, ,
Alan Bishop, Enculturación matemática, Ed. Taurus, 1987
R. Codina i d'altres, Fer Matemàtiques, Ed. Eumo, Vic 1992
E. Castelnuovo, La Geometria, Ed. Ketres, 1981
B. Gomez, Numeración y cálculo, Ed. Síntesis, 1988
N.C.T.M., Principios y Estandares curriculares, Ed. Thales, 2003
Diversos autors, Textos escolars, Diverses editorials,
NCTM, www.matti.usu.edu, ,

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana portar l'assignatura al dia. Per als alumnes amb baix nivell de competència matemàtica, s'aconsella repassar elscontinguts bàsics corresponents al cicel superior de primària i primer cicle d'ESO.