DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura CIÈNCIES SOCIALS I LA SEVA DIDÀCTICA I Codi 11131011
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SANTISTEBAN FERNÁNDEZ, ANTONIO MANUEL
Adreça electrònica antoni.santisteban@urv.cat
Professors/es
SANTISTEBAN FERNÁNDEZ, ANTONIO MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant El coneixement social enfront d'altres tipus de coneixement. L'estudi de la societat a primària. Els conceptes clau en un currículum crític de ciències socials, el temps i l'espai. L'estudi del passat, del present i la construcció del futur.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Definir les finalitats de l'ensenyament de les ciències socials a l'escola primària A1
A46
C3
2. Establir els criteris de selecció de continguts dels estudis socials A1
A15
A16
A18
B1
B5
3. Identificar els aspectes fonamentals de l'ensenyament i aprenentatge del temps i l'espai com a conceptes socials A17
A18
A46
B2
B4
C5
4. Analitzar les estratègies, recursos i materials curriculars adequats en l'ensenyament de les ciències socials A1
A16
A58
B1
B2
B3
C2
5. Definir els diferents elements d'un currículum de ciències socials crític, per a la formació del pensament i la participació democràtica A2
A15
A18
A42
A46
A58
B3
B6
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Finalitats de l'ensenyament de les ciències socials 1.1. La comprensió de la realitat des de l'escola primària
1.2. La formació del pensament social: crític i creatiu
1.3. La intervenció social
2. Les característiques específiques del coneixement social 2.1. Les diferències entre el coneixement social i altres tipus de coneixement
2.2. La Didàctica de les Ciències Socials
2.3. La Didàctica de les Ciències Socials des d'una perspectiva crítica
3. Les ciències socials a l'escola 3.1. Història, Història de l'Art i Geografia
3.2. Sociologia i Antropologia
3.3. Política, Dret i Economia
3.4. La selecció de continguts per a l'ensenyament de les ciències socials
3.5. Els conceptes clau
4. Els continguts en l'ensenyament de les ciències socials 4.1. La diferència entre fets i conceptes socials, i el seu ensenyament
4.2. Procediments de tractament de la informació social i per a situar-nos en el temps i l'espai
4.3. Els valors socials en una societat democràtica, les normes i les actituds de les persones
5. De l'espai personal a l'espai geogràfic 5.1. L'espai i el seu procés d'aprenentatge
5.2. La representació i la conceptualització de l'espai social i geogràfic
6. Del temps viscut al temps concebut i al temps històric 6.1. El temps i el seu procés d'aprenentatge
6.2. Les línees temporals
6.3. La cronologia i la periodització
6.3. Conceptes temporals i comprensió de la història
7. Les ciències socials al currículum de l'escola primària 7.1. Partir dels problemes socials
7.2. Tenir en compte els coneixements de l'alumnat sobre la societat
7.3. Mètodes i estratègies d'ensenyament i aprenentatge
7.4. Els materials curriculars
7.5. La intervenció didàctica i el paper del professorat
7.6. L'avaluació formativa en l'ensenyament de les ciències socials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
12 0 12
Debats
8 8 16
Presentacions / exposicions
6 6 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 0 10
Treballs
6 6 12
Pràctiques a través de TIC
6 6 12
Pràctiques externes (de camp/sortides)
4 4 8
Esdeveniments científics i/o divulgatius
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis
8 8 16
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de Desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta de deconstruir els coneixements de l'alumnat sobre les diferents temàtiques de l'ensenyament de les ciències socials, per reconstruir una nova perspectica crítica, més enllà de les seves experiències personals
Sessió Magistral Aspectes fonamentals teòrics i descripció d'elements pràctics d'aula sobre els diferents apartats del programa
Debats Debats sobre problemàtiques socials i la seva presència a l'escola primària
Presentacions / exposicions Presentació d'exemples pràctics coneguts i de propostes elaborades per a l'escola a partir de problemes socials
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi de materials curriculars
Treballs A partir de lectures i de pràctiuqes escolars analitzades
Pràctiques a través de TIC Sobre programes que s'utilitzen a l'escola per a l'ensenyament de la història i la geografia
Pràctiques externes (de camp/sortides) Anàlisi de la realitat de l'escola avui dia quant al coneixement social
Esdeveniments científics i/o divulgatius Relació del que fem a l'aula universitària amb propostes que es presenten en el context de la renovació educativa
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi de recursos alternatius i experimentació: jocs de simulació, fonts documentals, etc.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Planificació, recerca de materials i bibliografia, estructuració i redacció formal dels treballs. Atenció a les problemàtiques específiques de l'alumnat.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Treball individual i en grup 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Treballs en grup i individuals sobre qüestions pràctiques 5%
Treballs Treball en grup sobre propostes curriculars de ciències socials 5%
Pràctiques a través de TIC Presentació de la recerca realitzada 5%
Proves de Desenvolupament Una prova de control del temari 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Pagès, J., Educación cívica, formación política y enseñanza de las ciencias sociales, de la geografía y de la historia, 2005, Íber, 44. 45-55
Batllori, R.; Pagès, J., EL disseny curricular en ciències socials. Estat de la qüestió, 1988, Burgaya, J. et.al. Actes del Primer Sympòsium sobr
Benejam, P., Els valors en l’ensenyament de les Ciències Socials, 1995, Vela Major, 2. 49-55.
Santisteban, A., Investigar la comarca: aventuras de lo cotidiano, 1992, Apuntes de Educación, 4. 6-9
Cavinato, G., Laboratori de la memòria (memòria, memòries, història oral), 1989, Perspectiva Escolar, 139. 23-29
Benejam, P., Los contenidos de ciencias sociales, 1989, Cuadernos de Pedagogía, 168
Pagès, J., Situar-se en el temps, situar-se en la història, 1988, Guix, 124
Batllori, R., Una didàctica de l'espai, 1995, Guix, 208. 5-11

Complementària MEC, Área de Conocimiento del Medio. Primaria, 1992, Madrid: MEC
Aisenberg, B.; Alderoqui, S. (comps.), Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y reflexiones, 1994, Barcelona: Paidós
Aranda, A.M., Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en educación infantil, 2003, Madrid: Síntesis
Pluckrose, H., Enseñanza y aprendizaje de la historia, 1993, Madrid: Morata/MEC
Travé, G., Una propuesta de selección de contenidos de las nociones económicas. Área de Conocimiento del Medio en la Educación primaria, 1995, Íber, 5. 17-26

Recomanacions