Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
1. Definir les finalitats de l'ensenyament de les ciències socials a l'escola primària |
A1 A46
|
|
C3
|
2. Establir els criteris de selecció de continguts dels estudis socials |
A1 A15 A16 A18
|
B1 B5
|
|
3. Identificar els aspectes fonamentals de l'ensenyament i aprenentatge del temps i l'espai com a conceptes socials |
A17 A18 A46
|
B2 B4
|
C5
|
4. Analitzar les estratègies, recursos i materials curriculars adequats en l'ensenyament de les ciències socials |
A1 A16 A58
|
B1 B2 B3
|
C2
|
5. Definir els diferents elements d'un currículum de ciències socials crític, per a la formació del pensament i la participació democràtica |
A2 A15 A18 A42 A46 A58
|
B3 B6
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. Finalitats de l'ensenyament de les ciències socials |
1.1. La comprensió de la realitat des de l'escola primària
1.2. La formació del pensament social: crític i creatiu
1.3. La intervenció social |
2. Les característiques específiques del coneixement social |
2.1. Les diferències entre el coneixement social i altres tipus de coneixement
2.2. La Didàctica de les Ciències Socials
2.3. La Didàctica de les Ciències Socials des d'una perspectiva crítica |
3. Les ciències socials a l'escola |
3.1. Història, Història de l'Art i Geografia
3.2. Sociologia i Antropologia
3.3. Política, Dret i Economia
3.4. La selecció de continguts per a l'ensenyament de les ciències socials
3.5. Els conceptes clau |
4. Els continguts en l'ensenyament de les ciències socials |
4.1. La diferència entre fets i conceptes socials, i el seu ensenyament
4.2. Procediments de tractament de la informació social i per a situar-nos en el temps i l'espai
4.3. Els valors socials en una societat democràtica, les normes i les actituds de les persones |
5. De l'espai personal a l'espai geogràfic |
5.1. L'espai i el seu procés d'aprenentatge
5.2. La representació i la conceptualització de l'espai social i geogràfic |
6. Del temps viscut al temps concebut i al temps històric |
6.1. El temps i el seu procés d'aprenentatge
6.2. Les línees temporals
6.3. La cronologia i la periodització
6.3. Conceptes temporals i comprensió de la història |
7. Les ciències socials al currículum de l'escola primària |
7.1. Partir dels problemes socials
7.2. Tenir en compte els coneixements de l'alumnat sobre la societat
7.3. Mètodes i estratègies d'ensenyament i aprenentatge
7.4. Els materials curriculars
7.5. La intervenció didàctica i el paper del professorat
7.6. L'avaluació formativa en l'ensenyament de les ciències socials |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
0 |
12 |
Debats |
|
8 |
8 |
16 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
6 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
4 |
4 |
8 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
3 |
0 |
3 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
8 |
8 |
16 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es tracta de deconstruir els coneixements de l'alumnat sobre les diferents temàtiques de l'ensenyament de les ciències socials, per reconstruir una nova perspectica crítica, més enllà de les seves experiències personals |
Sessió Magistral |
Aspectes fonamentals teòrics i descripció d'elements pràctics d'aula sobre els diferents apartats del programa |
Debats |
Debats sobre problemàtiques socials i la seva presència a l'escola primària |
Presentacions / exposicions |
Presentació d'exemples pràctics coneguts i de propostes elaborades per a l'escola a partir de problemes socials |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi de materials curriculars |
Treballs |
A partir de lectures i de pràctiuqes escolars analitzades |
Pràctiques a través de TIC |
Sobre programes que s'utilitzen a l'escola per a l'ensenyament de la història i la geografia |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Anàlisi de la realitat de l'escola avui dia quant al coneixement social |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Relació del que fem a l'aula universitària amb propostes que es presenten en el context de la renovació educativa |
Resolució de problemes, exercicis |
Anàlisi de recursos alternatius i experimentació: jocs de simulació, fonts documentals, etc. |
|
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
Planificació, recerca de materials i bibliografia, estructuració i redacció formal dels treballs.
Atenció a les problemàtiques específiques de l'alumnat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Treball individual i en grup |
5% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs en grup i individuals sobre qüestions pràctiques |
5% |
Treballs |
Treball en grup sobre propostes curriculars de ciències socials |
5% |
Pràctiques a través de TIC |
Presentació de la recerca realitzada |
5% |
Proves de Desenvolupament |
Una prova de control del temari |
80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Pagès, J., Educación cívica, formación política y enseñanza de las ciencias sociales, de la geografía y de la historia, 2005, Íber, 44. 45-55
Batllori, R.; Pagès, J., EL disseny curricular en ciències socials. Estat de la qüestió, 1988, Burgaya, J. et.al. Actes del Primer Sympòsium sobr
Benejam, P., Els valors en l’ensenyament de les Ciències Socials, 1995, Vela Major, 2. 49-55.
Santisteban, A., Investigar la comarca: aventuras de lo cotidiano, 1992, Apuntes de Educación, 4. 6-9
Cavinato, G., Laboratori de la memòria (memòria, memòries, història oral), 1989, Perspectiva Escolar, 139. 23-29
Benejam, P., Los contenidos de ciencias sociales, 1989, Cuadernos de Pedagogía, 168
Pagès, J., Situar-se en el temps, situar-se en la història, 1988, Guix, 124
Batllori, R., Una didàctica de l'espai, 1995, Guix, 208. 5-11
|
|
Complementària |
MEC, Área de Conocimiento del Medio. Primaria, 1992, Madrid: MEC
Aisenberg, B.; Alderoqui, S. (comps.), Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y reflexiones, 1994, Barcelona: Paidós
Aranda, A.M., Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en educación infantil, 2003, Madrid: Síntesis
Pluckrose, H., Enseñanza y aprendizaje de la historia, 1993, Madrid: Morata/MEC
Travé, G., Una propuesta de selección de contenidos de las nociones económicas. Área de Conocimiento del Medio en la Educación primaria, 1995, Íber, 5. 17-26
|
|
|