DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura CIÈNCIES EXPERIMENTALS I LA SEVA DIDÀCTICA II Codi 11131019
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquimica i Biotecnologia
Coordinador/a
SALVAT ALTES, AGUSTIN
Adreça electrònica agusti.salvat@urv.cat
Professors/es
SALVAT ALTES, AGUSTIN
Web http://https://moodle.urv.net/moodle0506/login/index.php
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretèn introduir l'alumne en els coneixements bàsics que es necessiten per tal de poder treballar eficaçment les ciències experimentals a l'ensenyament primari.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el plantejament general del treball de l'àrea de ciències experimentals a primària A11
A12
Comprendre els tòpicas bàsics de la disciplina (Materials i objectes, energia, fenòmens lluminosos i acústics, màquines, canvis i temps, acció humana sobre el paisatge, etc). A11
A12
B2
B3
Aplicar els coneixements propis de les ciències a la resolució de problemes del camp de les ciències experimentals escolars. B2
B3
C5
Analitzar materials didàctics pel treball de l'àrea de ciències experimentals a l'escola. A39
A49
B3
Prendre consciència de la relació entre el treball de les ciències experimentals escolars i el desenvolupament cognitiu dels alumnes. B1
C2
Apreciar l'ús del mètode experimental per organitzar, comprendre i actuar en la societat. A12
A13
B1
B2
B3

Continguts
Tema Subtema
1. Estructura del disseny curricular de Primària. 1.1 L'estructura del disseny curricular de Primària en allò que fa referència a les Ciències Experimentals.
1.2 Iniciació a la metodologia científica.
1.3 Anàlisi de textos escolars.
2. Diversitat de materials i objectes de l'entorn físic. 2.1 Diversitat de materials i objectes.
2.2 Magnituds físiques. Propietats característiques i no característiques. Models de la matèria.
2.3 Calor i temperatura. Implicacions didàctiques.
2.4 Canvis d'estat de la matèria. Implicacions didàctiques.
2.5 Anàlisi de textos escolars.
3. Fenòmens que permeten a l'home establir relacions: llum i so. 3.1 Idees escolars sobre la llum. La concepció científica.
3.2 La reflexió de la llum i del so. Imatges i els miralls. Simetries.
3.3 La refracció de la llum. Imatges de les lents.
4. Màquines simples. 4.1 Palanques i politges. Tipus.
4.2 Plans inclinats.
4.3 Engranatges.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
25 32.5 57.5
Pràctiques a laboratoris
15 22.5 37.5
Pràctiques a través de TIC
3 9 12
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
1 1 2
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aspectes introductoris de la matèria.
Sessió Magistral Sessions explicatives, per part del professor, dels continguts indicats al pas 3.
Pràctiques a laboratoris Treball experimental, al laboratori i en grups de 4-5 alumnes, al voltant dels continguts indicats al pas 3.
Pràctiques a través de TIC Realització d'activitats a través del campus virtual de la URV (Moodle).

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és recomanable, ja que a una assignatura catalagoda de "ciències", l'aprenentatge de l'alumne ha de ser guiat perquè sovint té dubtes que cal aclarir.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test Prova teòricopràctica 40%
Proves de Desenvolupament Prova teòricopràctica 60 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Giancoli Douglas C., Física: principios y aplicaciones, 1985, Reverté
Departament Ensenyament. Generalitat Catalunya, Disseny curricular ensenyament primari, 1990, Generalitat Catalunya
Driver, Rosalind;Guesne, Edith; Tiberghien, Andrée, Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, 1999, Morata

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana portar l'assignatura al dia. Molts dels continguts coincideixen amb els que ja s'han treballat a nivells inferiors de l'ensenyament primari i secundari, però es requereix un nivell de comprensió més profund.