DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura CIÈNCIES SOCIALS I LA SEVA DIDÀCTICA II Codi 11131020
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SANTISTEBAN FERNÁNDEZ, ANTONIO MANUEL
Adreça electrònica antoni.santisteban@urv.cat
Professors/es
SANTISTEBAN FERNÁNDEZ, ANTONIO MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Anàlisi de les aportacions de la història, la geografia i la resta de ciències socials a la Didàctica de les CCSS. Organització del coneixement social a l'ecola primària. El pensament crític i la intervenció social.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Definir les funcions de l'ensenyament de les ciències socials a partir dels canvis i les problemàtiques socials A1
A15
B6
C3
Analitzar les aportacions de la geografia a l'ensenyament i les etapes en la construcció de l'espai A1
A2
A16
A17
A52
B3
C4
Analitzar les aportacions de la història a l'ensenyament i el procés d'aprenentatge del temps històric A1
A2
A15
A16
A17
B3
Descriure les aportacions d'altres ciències socials a l'ensenyament dels valors democràtics A1
A2
A18
A20
A24
A46
A47
A52
A58
B2
B3
B5
C5
Seleccionar i seqüenciar els continguts adequats a l'escola primària en funció d'un context A1
A52
B1
B6
B8
C5
Conèixer la diversitat de mètodes, recursos i materials curriculars en l'ensenyament de les ciències socials A1
A44
A46
A47
A48
A49
A50
B1
B2
B4
B5
C2
Conèixer i comparar els currículums de ciències socials de Catalunya i altres A1
A15
A18
A46
A48
B1
B6
B8
C2
C3
C4
Diferenciar tipologies i mètodes d'investigació en didàctica de les ciències socials A1
A17
A49
A50
A53
A54
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Problemàtiques de l'estudi de la societat 1.1. L'evolució de les funcions de l'ensenyament de les ciències socials
1.2. Els canvis socials des d'una perspectiva crítica
1.3. La formació democràtica de la ciutadania
5. Què s'ha d'ensenyar de ciències socials? 5.1. Selecció i seqüenciació dels continguts
5.2. Els conceptes i la representació social
5.3. La formació del pensament i l'aprenentatge de procediments
5.4. Valors socials i valors democràtics: socialització i contrasocialització
6. Com s'ha d'ensenyar el coneixement social? 6.1. Mètodes i estratègies d'ensenyament i aprenentatge
6.2. Recursos i materials curriculars, i llibres de text
6.3. L'avaluació en el procés d'ensenyament de les ciències socials
2. La geografia i el seu ensenyament 2.1. Escoles geogràfiques i ensenyament de la geografia
2.2. Escales territorials en l'ensenyament de la geografia
2.3. La construcció de la coordenada i del concepte espai
3. La història i el seu ensenyament 3.1. Aportacions de la història a la didàctica de la història
3.2. Models didàctics per a l'ensenyament de la història
3.3. Les representacions del temps històric
4. Altres ciències socials 4.1. Experiències d'ensenyamentde la història de l'art a la infància
4.2. Sociologia i antropologia de la cultura i de les cultures
4.3. Economia: consum responsable i creixement sostenible
4.4. Dret i política: l'aprenentatge dels valors democràtics
7. El currículum de ciències socials al nostre entorn i al món 7.1. Evolució del currículum dels estudis socials
7.2. Currículum tècnic, pràctic i crític
7.3. Com hauria de ser una unitat didàctica de ciències socials a l'escola primària?
8. La innovació i la investigació en didàctica de les ciències socials 8.1. Innovació, cooperació i comunicació
8.2. Investigació en didàctica de les ciències socials: evolució
8.3. Tipologies: professorat, alumnat i coneixements/materials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
12 0 12
Debats
8 8 16
Presentacions / exposicions
10 10 20
Treballs
8 8 16
Pràctiques a través de TIC
6 6 12
Pràctiques externes (de camp/sortides)
4 4 8
Esdeveniments científics i/o divulgatius
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis
6 6 12
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de Desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de les problemàtiques teòriques i organització dels aprenentatges
Sessió Magistral Aspectes fonamentals teòrics i descripció d'elements pràctics d'aula sobre els diferents apartats del programa
Debats Debats sobre problemàtiques socials i la seva presència a l'escola primària
Presentacions / exposicions Presentació dels treballs a classe
Treballs Escrit individual d'una problemàtica social i el seu tractament a l'escola.
Treball en grup sobre un projecte d'investigació
Pràctiques a través de TIC Sobre programes que s'utilitzen a l'escola per a l'ensenyament de la història i la geografia
Pràctiques externes (de camp/sortides) Anàlisi de la realitat de l'escola avui dia quant al coneixement social
Esdeveniments científics i/o divulgatius Relació del que fem a l'aula universitària amb propostes que es presenten en el context de la renovació educativa
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi de recursos alternatius i experimentació: jocs de simulació, fonts documentals, etc.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Planificació, recerca de materials i bibliografia, estructuració i redacció formal dels treballs. Atenció a les problemàtiques específiques de l'alumnat.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Treball individual i en grup 10%
Treballs Treball individual sobre una problemàtica social i el seu tractament a l'escola.
Treball en grup sobre un projecte d'investigació
20%
Pràctiques a través de TIC Presentació de la recerca realitzada 10%
Proves de Desenvolupament Una prova de control del temari 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Novak, J. y Gowin, B., Aprendiendo a aprender, NOVAK, J. y GOWIN, B.Barcelona, Martínez Roca., 1988
Cooper, H., Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria, Madrid: MOrata/MEC, 2002
Vera, I.; Pérez, D. (eds.), Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas, AUPDCS/ U.Alacant, 2004
Benejam, P.; Quinquer, D., La construcció del coneixement social i les habilitats cognitivolingüístiques, Jorba, J. (et.al.eds.): Parlar i escriure per aprendre234-254, 1998
Benejam, P., Las finalidades de la Educación Social, Benejam, P. y Pagès, J. (Coords.). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la, 1997
AUPDCS, Un currículum de Ciencias Sociales para el siglo XXI: qué contenidos y para qué, Sevilla: Díada/Universidad de La Rioja/AUPDCS, 1999

Complementària Benejam, P. y Pagès, J. (Coords.), Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria, Barcelona, Horsori, 1997
Cañal, P. et.al, Investigar en la escuela: elementos para una enseñanza alternativa, Sevilla, Díada, 1997

Recomanacions