Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Conèixer com s'ha de portar a terme el treball de les nocions matemàtiques als primers nivells. Cursos 1r-3r de Primària.
|
A1 A7 A8 A10
|
B3 B4 B5
|
C2 C3 C4 C5
|
Conèixer les prescripcions oficials del treball d'aquesta àrea.
|
A1
|
B6
|
C3
|
Saber quines són les variables que influeixen el treball de matemàtiques en aquests nivells: desenvolupament cognitiu de l'alumne.
|
A1
|
B3
|
C3
|
Conèixer recursos diferents pel treball de matemàtiques en aquests nivells.
|
A7 A8 A9 A10
|
B2 B4
|
C3
|
Elaborar seqüències didàctiques curtes pel treball de nocions numèriques i de càlcul.
|
A2 A7 A8 A9 A10
|
B2 B4 B5
|
C2 C5
|
Elaborar seqüències didàctiques pel treball de magnituds i mesura.
|
A2 A7 A8 A9 A10
|
B2 B4 B5
|
C2 C5
|
Practicar i proposar activitats de tipus espacial-geomètric fent ènfasi en la representació.
|
A2 A7 A8 A9 A10
|
B2 B3 B4 B5
|
C2
|
Valorar la tasca professional de l'ensenyant com ajuda a la construcció del pensament racional.
|
A1 A7 A8
|
B3
|
C3
|
Adquirir eines per valorar críticament mètodes i materials didàctics. |
A1 A2 A8
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C3
|
Tema |
Subtema |
El curriculum de matemàtiques en els primers nivells |
Aprenentatges esencials.
El treball matemàtica a l'educació Infantil.
El treball matemàtica en els primers cursos de Primària.
Les característiques del pensament dels alumnes d'aquestes edats.
Els objectius del curriculum. |
La numeració i el càlcul en els primers nivells |
Utilitat social dels nombres.
Procès d'expressió numèrica. Simbolització.
Relacions numèriques fonamentals.
Les nocions de suma i de resta.
Acció física i expressió matemàtica.
Els materials per modelitzar les relacions numèriques.
El procès de representació verbal i simbòlica.
Mètodes propis per calcular i mètodes estandar.
La memorització de resultats de càlcul.
|
La multiplicació i la divisió en els primers cursos |
Sentit d'aquestes operacions en els primers nivells.
Models físics i càlculs
Estratègies per el treball de les "taules" de multiplicar.
La divisió quan eldivisor és d'un a xifra.
dividir per deu i valor posicional de les xifres.
Els residus en els divisions enteres.
Recursos espífics per aquesta temàtica. |
L'espai físic i el treball geomètric en els primers nivells |
Nocions esencials d'orientació i posició.
Sistemes de referència.
Línies i dimensions.
La noció de forma. Formes geomètriques planes i formes tridimensionals.
|
La mesura en els primers nivells |
Les magnituds contínues
Ordenació.
Procès de mesurar. Tria d'unitats.
Expressió de resultats aproximats de mesura.
Construcció d'instruments per mesurar.
El temps.
Els diners. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
15 |
25 |
Seminaris |
|
17 |
25.5 |
42.5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
20 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
3 |
4.5 |
7.5 |
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
3 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Llegir dissenys curriculars.
Elaborar llistat d'aspectes a tractar als primers nivells |
Sessió Magistral |
La professora exposa les idees fonamentals de cada tema, tan de nivell conceptual com metodològic. |
Seminaris |
Es fa una mateixa lectura i es demana enpetit grup primer, i desprès en gran grup, una posada en comú per valorar pros i contres.
Es fa una crítica de materials didàctics presentats, tant en paper com manipulatiys, físics o simulats en TIC. |
Resolució de problemes, exercicis |
De la temàtica presentada, cal valorar i elaborar materials per el treballa a les aules de Primària. |
|
Descripció |
Els alumnes poden consultar dubtes al voltant del que es diu a la clase.
Aclariments per utilitzar una bibliografia o d'altre... |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Participació en els debats |
10% |
Resolució de problemes, exercicis |
Activitats realitzades a les classes
o acabades fòra |
25% |
Proves de Desenvolupament |
Han de justificar i elaborar una proposta didàctica |
50% |
Altres |
Al llarg del curs, es van treballant materials didàctics específics, dels quals cada alumne ha de fer un recull i valoració. En alguns casos ha d'elaborar-los |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Generalitat de Catalunya, Competències bàsiques, ,
Castro E. y otros, Didàctica de la Matemàtica en la educación primària, Síntesis, 2001
Chamorro c. y otros, Didàctica de las Matemàticas, Pearson, 2003
Generalitat de Catalunya, Disseny curricular, ,
NCTM, Principios y standares curriculares, Thales, 2000
, www.fi.uu.nl/rekenweb, ,
, www.matti.usu.edu, ,
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
S'aconsella l'asistencia a classe. Es pràcticament imposible preparar be l'assignatura sense l'assistència al 80% de les classes. |
|