DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura MATEMÀTIQUES I LA SEVA DIDÀCTICA II Codi 11131021
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Informatica i Matematiques
Coordinador/a
GIRONDO PEREZ, MARIA LUISA
Adreça electrònica marialuisa.girondo@urv.cat
Professors/es
GIRONDO PEREZ, MARIA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura treballa en profunditat la didàctica de la matemàtica en els primers nivells escolars8 1r-3r) en els aspectes quantitatius i espacials.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
C
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer com s'ha de portar a terme el treball de les nocions matemàtiques als primers nivells. Cursos 1r-3r de Primària. A1
A7
A8
A10
B3
B4
B5
C2
C3
C4
C5
Conèixer les prescripcions oficials del treball d'aquesta àrea. A1
B6
C3
Saber quines són les variables que influeixen el treball de matemàtiques en aquests nivells: desenvolupament cognitiu de l'alumne. A1
B3
C3
Conèixer recursos diferents pel treball de matemàtiques en aquests nivells. A7
A8
A9
A10
B2
B4
C3
Elaborar seqüències didàctiques curtes pel treball de nocions numèriques i de càlcul. A2
A7
A8
A9
A10
B2
B4
B5
C2
C5
Elaborar seqüències didàctiques pel treball de magnituds i mesura. A2
A7
A8
A9
A10
B2
B4
B5
C2
C5
Practicar i proposar activitats de tipus espacial-geomètric fent ènfasi en la representació. A2
A7
A8
A9
A10
B2
B3
B4
B5
C2
Valorar la tasca professional de l'ensenyant com ajuda a la construcció del pensament racional. A1
A7
A8
B3
C3
Adquirir eines per valorar críticament mètodes i materials didàctics. A1
A2
A8
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C3

Continguts
Tema Subtema

El curriculum de matemàtiques en els primers nivells
Aprenentatges esencials.
El treball matemàtica a l'educació Infantil.
El treball matemàtica en els primers cursos de Primària.
Les característiques del pensament dels alumnes d'aquestes edats.
Els objectius del curriculum.
La numeració i el càlcul en els primers nivells Utilitat social dels nombres.
Procès d'expressió numèrica. Simbolització.
Relacions numèriques fonamentals.
Les nocions de suma i de resta.
Acció física i expressió matemàtica.
Els materials per modelitzar les relacions numèriques.
El procès de representació verbal i simbòlica.
Mètodes propis per calcular i mètodes estandar.
La memorització de resultats de càlcul.
La multiplicació i la divisió en els primers cursos Sentit d'aquestes operacions en els primers nivells.
Models físics i càlculs
Estratègies per el treball de les "taules" de multiplicar.
La divisió quan eldivisor és d'un a xifra.
dividir per deu i valor posicional de les xifres.
Els residus en els divisions enteres.
Recursos espífics per aquesta temàtica.
L'espai físic i el treball geomètric en els primers nivells Nocions esencials d'orientació i posició.
Sistemes de referència.
Línies i dimensions.
La noció de forma. Formes geomètriques planes i formes tridimensionals.
La mesura en els primers nivells Les magnituds contínues
Ordenació.
Procès de mesurar. Tria d'unitats.
Expressió de resultats aproximats de mesura.
Construcció d'instruments per mesurar.

El temps.
Els diners.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
 
Sessió Magistral
10 15 25
Seminaris
17 25.5 42.5
Resolució de problemes, exercicis
10 20 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
3 4.5 7.5
Proves de Desenvolupament
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Llegir dissenys curriculars.

Elaborar llistat d'aspectes a tractar als primers nivells
Sessió Magistral La professora exposa les idees fonamentals de cada tema, tan de nivell conceptual com metodològic.
Seminaris
Es fa una mateixa lectura i es demana enpetit grup primer, i desprès en gran grup, una posada en comú per valorar pros i contres.

Es fa una crítica de materials didàctics presentats, tant en paper com manipulatiys, físics o simulats en TIC.
Resolució de problemes, exercicis
De la temàtica presentada, cal valorar i elaborar materials per el treballa a les aules de Primària.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció
Els alumnes poden consultar dubtes al voltant del que es diu a la clase. Aclariments per utilitzar una bibliografia o d'altre...

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris
Participació en els debats
10%
Resolució de problemes, exercicis
Activitats realitzades a les classes
o acabades fòra

25%
Proves de Desenvolupament
Han de justificar i elaborar una proposta didàctica
50%
Altres

Al llarg del curs, es van treballant materials didàctics específics, dels quals cada alumne ha de fer un recull i valoració. En alguns casos ha d'elaborar-los

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Generalitat de Catalunya, Competències bàsiques, ,
Castro E. y otros, Didàctica de la Matemàtica en la educación primària, Síntesis, 2001
Chamorro c. y otros, Didàctica de las Matemàticas, Pearson, 2003
Generalitat de Catalunya, Disseny curricular, ,
NCTM, Principios y standares curriculares, Thales, 2000
, www.fi.uu.nl/rekenweb, ,
, www.matti.usu.edu, ,

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
S'aconsella l'asistencia a classe. Es pràcticament imposible preparar be l'assignatura sense l'assistència al 80% de les classes.