DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura EXPRESSIÓ PLÀSTICA I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11131023
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
Adreça electrònica albert.macaya@urv.cat
Professors/es
MACAYA RUIZ, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol donar una introducció al mon de l’educació visual i plàstica i les seves possibilitats educatives i formatives a l’ensenyament primari; tant pel que fa al coneixement dels continguts de didàctica de les arts visuals com a la posta en pràctica d’activitats artístiques.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les vessants expressives i comunicatives de l’ activitat plàstica i el seu valor educatiu. A1
A19
A20
B1
B3
C3
C5
-Pendre consciencia dels valors formals, semàntics i culturals de les arts visuals a l‘escola primaria A19
A21
A22
A23
B1
B3
C2
C3
Conèixer les possibilitats de l’ activitat artística com a forma de coneixement en el marc escolar. A20
A22
A23
B3
C3
Adquirir els recursos conceptuals i metodològics necessaris per a programar i conduir una classe d’ Educació Visual i Plàstica als diferents nivells d’ Educació Primària. A2
A19
A20
A49
A52
B1
B2
B3
B4
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
0. L’ Educació visual i plàstica a l’ Ensenyament Primari. La pràctica a les escoles i les demandes de l’ Administració. Anàlisi del Currículum en l’ àrea d’ Educació Visual i Plàstica. l’ Estructuració curricular de l’ àrea: problemes específics.
1. les arts visuals com a representació de móns socials i culturals Art i identitat col.lectiva. l'art i l'univers de les imatges a l'escola. Les imatges artístiques com a representació de valors socials, culturals, polítics, de gènere. Elements per a una aproximació a la cultura visual des del context escolar.
2. El llenguatge plàstic: elements i articulació. El traç i la línia: variables i possibilitats expressives. Experiències d’aprenentatge als diversos nivells d’ Educació Primària. Color. Mescles i relacions. Gamma i contrast. Variables del color: to, saturació i valor. Experiències d’ aprenentatge. Forma bidimensional. Tipus de formes i interrelacions al pla. Experiències d’ aprenentatge.
3. L’ apreciació estètica. Les arts visuals a l’ escola Emmarcament teòric: apunts per a una anàlisi de la recepció. Percepció, creativitat, multiconexionalitat. Desenvolupament del criteri estètic: etapes en la comprensió de l’ art. Àmbits d’ anàlisi de l’art a l’ escola: Experiències, formes, simbologia, material, context.
4. L’ evolució espontània de l’ expressió gràfica en el nen a l’ etapa d’ Educació Primària. Dels gargots al preesquema.Del realisme esquemàtic al realisme visual. L’activitat gràfica dels nens i nenes com a activitat multidimensional: interrelacions del llenguatge visual amb altres modes expressius.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 15 30
Presentacions / exposicions
5 5 10
Pràctiques a laboratoris
30 15 45
Pràctiques externes (de camp/sortides)
6 6 12
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
8 0 8
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició de temes de l'assignatura al grup classe amb suport visual
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes, davant el grup classe, d’un tema concret o d’un treball, individual o de grup.
Pràctiques a laboratoris Desenvolupar en la pràctica, a traves de propostes creatives, els temes plantejats a l’assignatura.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visites a museus i centres d'art per a formular propostes didàctiques entorn de les arts visuals.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Pràctiques a laboratoris
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Descripció
Entrevista Conversa individual o en petit grup amb l'alumne per a ampliar aspectes de l'assignatura o resoldre dubtes. Consulta via xarxa Respondre a les consultes dels alumnes sobre qüestions específiques de contingut o sobre el funcionament del curs a través de Moodle o correu electrònic

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Treballs pràctics realitzats a l’aula-taller sobre els continguts del curs 30
Proves de Desenvolupament Proves que inclouen preguntes sobre les temàtiques de l'assignatura. L’alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. 70
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia

AGUIRRE, I. (2000): Teorías y prácticas en educación artística. Pamplona,                                                                               Universidad Pública de Navarra.

BALADA, M., i JUANOLA, R. (1984): L’Educació visual a L’escola. Barcelona,     Edicions 62.

BOSCH, E. (1998): El plaer de mirar. Barcelona, Actar.

EFLAND, A. D. (2002): Una historia de la educación del arte. Paidós, Barcelona.

EFLAND, A. D., FREEDMAN, K., STUHR, P. (2003): La educación en el arte posmoderno. Paidós, Barcelona.

EISNER, E. W. (1995): Educar la visión artística. Paidós, Barcelona.

EISNER, E. W. (2004): El arte y la creación de la mente. Paidós, Barcelona

GARDNER, H. (1994): Educación artística y desarrollo humano. Paidós, Barcelona.

HARGREAVES, D. J. (dir.) (1991): infancia y educación artística. Morata, Madrid.

HERNANDEZ, F. (2000): Educación y cultura visual. Octaedro, Barcelona.

HERNÁNDEZ, F., JODAR, A., i MARÍN, R. (eds.) (1991): ¿Que es la educación artística? Barcelona, Sendai.

IRRSAE piemont (1994a): Educació Artística. Actualització científica. Vic, Eumo.

IRRSAE piemont (1994b): Educació Artística. Propostes didàctiques. Vic, Eumo.

LOWENFELD, V., i BRITTAIN, L. (1977): Desarrollo de la capacidad creadora. Buenos Aires, Kapelusz.

MARÍN, R.  (coord.)(2003): Didáctica de la educación artística. Pearson, Madrid.

MATHEWS, J. (2002): El arte de la infancia y la adolescencia. Paidós, Barcelona.

PARSONS, M. J. (2003): Cómo entendemos el arte. Paidós, Barcelona.

WILSON, B., HURWITZ, A., i WILSON, M. (2004): La enseñanza del dibujo a partir del arte. Barcelona, Paidós.

 

www.mnac.es

www.mamt.altanet.org

www.mupai.es

www.fjmiro.com

www.fundacio.lacaixa.es

www.masdearte.es

www.macba.es

www.artshow.com/resources

 

Complementària

Recomanacions