DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I Codi 11131024
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
SÁNCHEZ VILLANUEVA, MARÍA ISABEL
Adreça electrònica misabel.sanchez@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ VILLANUEVA, MARÍA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Teoria i pràctica per al coneixement i domini de l'ensenyament i l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura a Primària. Anàlisi, materials i metodologies adequades per treballar aquest diferents aspectes del llenguatge.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A3 Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament.
A5 Conèixer les orientacions metodològiques per a l'apropament dels alumnes al text literari.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir un coneixement aprofundit de la situació actual de l'ensenyament de la llengua a les escoles. Conèixer el disseny curricular de llengua i literatura en l'educació primària. Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentage de la lectura i l'escriptura. Dominar els recursos, materials i metodologia per treballar adequadament la llengua a l'escola en l'educació primària. A1
A2
A3
A5

Continguts
Tema Subtema
Objectius de la didàctica de la llengua. L'àrea d'intercomunicació i llenguatges en els dissenys curriculars d'Educació Primària. Les darreres reformes educatives: canvis en l'àrea de llengua.
L'aprenentatge de la llengua com a instrument de comunicació i ús. Elements de la lectura i l'escriptura: mecànica, comprensió, expressió i motivació.
Mètodes tradicionals i científics. Anàlisi específica dels mètodes analítica, global i natural.
Fonologia aplicada a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura. Treball amb els conceptes fonètics, fonològics i ortogàfics. Rendiments didàctics de la seva aplicació. Observació de dificultats, aprofitament de recursos.
L'ortografia i el seu aprenentatge. Classificació de les errades ortogràfiques: ortografia natural i ortografia arbitrària.
Situacions d'ensenyament/aprenentatge: ajuts, sistematització, automatització.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Treballs
2 10 12
Estudis previs
0 15 15
Sessió Magistral
25 37.5 62.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 10 30
Presentacions / exposicions
15.5 10.85 26.35
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves orals
1 0 1
Proves de desenvolupament
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa, planificació del curs, metodologia a seguir i criteris d'avaluació
Treballs Elaboració d'un treball individual que consistirà en l'elaboració d'una memòria del curs, enriquida amb la bibliografia recomanada, o bé en l'anàlisi de la producció textual d'alumnes de primària.
Estudis previs Segons el nivell dels alumnes, caldrà repassar conceptes de fonètica, fonologia i ortografia.
Sessió Magistral Explicació dels conceptes fonamentals de cada bloc de continguts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització correcta de les pràctiques fetes a classe.
Presentacions / exposicions Aniran a càrrec de grups de treball (3-4 alumnes). Consistiran en l'aplicació, sobre casos pràctics, d'elements treballats a classe, i en la formulació de criteris i opinions raonats sobre el caràcter didàctic de diferents exercicis, tècniques, procediments. etc.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Proves orals
Descripció
Tots els alumnes hauran d'entrevistar-se amb la professora, com a mínim una vegada durant el curs. així com per rebre l'assessorament bibliogràfic i didàctic sobre les presentacions que cada grup farà a l'aula.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Presentació d'un treball individual que consistirà en l'elaboració d'una memòria del curs, enriquida amb la bibliografia recomanada, o bé en l'anàlisi de la producció textual d'alumnes de primària. 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Problemes específics sobre cada apartat del temari 10%
Presentacions / exposicions Aniran a càrrec de grups de treball (3-4 alumnes). Consistiran en l'aplicació, sobre casos pràctics, d'elements treballats a classe, i en la formulació de criteris i opinions raonats sobre el caràcter didàctic de diferents exercicis, tècniques, procediments. etc. 20%
Proves orals Serà avaluada en el context de la presentació/exposició. 0
Proves de desenvolupament Prova escrita que tindrà lloc a finals d'octubre. Versarà sobre el continguts que han estat objecte d'estudi. 40%
Altres

Lectures obligatòries: Galí, A: L'ensenyament de l'ortografia als infants; Camps, A.: La gramàtica a l'escola bàsica; Codina, F i Fargas, A.: Proposta de classificació dels errors d'ortografia.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per absència justificada a les classes, existeix l'opció d'un examen escrit sobre el temari del curs. Caldrà tenir una entrevista en començar el curs per rebre les orientacions adients. Vegeu horari de tutorìes, que seran facilitades a la bústia de cada alumne.Aquesta prova consisteix en l'aplicació, sobre casos pràctics, d'elements treballats a classe, i en la formulació de criteris i opinions raonats sobre el caràcter didàctic de diferents exercicis, tècniques, et. En tot moment es tindrà molt en compte la correcció en l'expressió escrita. Es recomana de portar un llibre de Llengua catalana o de Llengua castellana, preferentment del Cicle Inicial (actual).


Fonts d'informació

Bàsica Galí, A., L'ensenyament de l'ortografia als infants., 1985, Barcino
DD.AA., Dossiers de Rosa Sensat sobre l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, , Rosa Sensat
Decroly, O., La funció globalitzadora i altres escrits., 1987, Eumo
Codina, F.; Fargas, A., Proposta de classificació dels errors d'ortografia, 1988, Eumo
Correig, M., Fonologia aplicada., 1985, Rosa Sensat/Ed. 62
Cassany et alt., Ensenyar llengua, 1993, Graó
Colomer, T.; Camps, A., Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, 1991, Rosa Sensat/Ed. 62
Cormand, J.M.; ; Mata, M., Quadres de fonologia catalana per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura., 1979, Biblograf
Cormand, J.M.; Mata, M., Cuadros de fonología castellana para la enseñanza de la lectura y la escritura., 1978, Biblograf
Solé, I., L'ensenyament de la comprensió lectora., 1987, CEAC
Solé, I., Estratègies de lectura., 1992, Graó
Cassany, D., La cuina de l'escriptura., 1995, Les Naus d'Empúries
DD.AA., Com treballar l'ortografía., 1994, Guix
DD.AA., Catalunya. Europa. Una mirada pedagògica. Montessori, Decroly, Piaget, Freinet., 1988, Eumo
Badia, D.; Vilà, M., Jocs d'expressió oral i escrita., 1987, Eumo
Badia, D.; Vilà, M.; Vilà, N., Joc de ploma. Propostes per a l'expressió escrita., 1988, Graó
Camps, A., La gramàtica al'escola bàsica., 1998, Barcanova

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent